دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1394 - 09:51

ساخت ربات میکروسکوپی برای تمیز کردن خون

دانشمندان دانشگاه سن‌دیگو آمریکا موفق به ساخت نانو ربات میکروسکوپی شدند که می‌تواند از خون سم‌زدایی کند.
کد خبر : 36178

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engaget، نانو ربات‌ و پرینتر سه‌بعدی دو تکنولوژی هستند که این روزها در هر عرصه‌ای نام آنها شنیده می‌شود و این دستاوردها در زمینه زیست‌شناسی و پزشکی بیش از هر جای دیگری شگفتی می‌آفرینند.


این‌بار نیز محققان در دانشگاه سن‌دیگو موفق به پرینت گرفتن چند میلیون نانو ربات شدند که از یک تار مو نازک‌تر هستند و به شکل ماهی ساخته ‌شده‌اند.


این ایده تازه برای جمع‌آوری مواد ناخواسته و سمی از خون به فکر دانشمندان رسید و با استفاده از یک پرینتر سه‌بعدی خاص که نور فرابنفش را به کمک صدها آیینه روی مواد حساس به نور متمرکز می‌کند، عملی شد.


در این روش دانشمندان ظرف چند ثانیه می‌توانند هزاران نانو ربات بسازند که از جنس پلاتینیوم و به شکل ماهی‌ است. این نانو ربات‌ها در دم خود ترکیبات پراکسید هیدروژن دارند که پس از واکنش مانند موتور جت ربات را به پیش می‌راند و در سر ماهی نیز از اکسید آهن استفاده شده تا مانند بسیاری از زیست‌ربات‌های امروزی، دانشمندان بتوانند ربات را با میدان مغناطیسی هدایت کنند.


همچنین با استفاده از تکنیک اندازه‌گیری شدت نور، این محققان می‌توانند میزان درمان انجام شده و مقدار داروی مورد نیاز را تحت کنترل خود داشته باشند.


ماهی‌های نانویی به کار رفته در این درمان، می‌توانند تا یک روز در خون میزبان شنا کرده و به کار خود ادامه دهند. پرینتر سه‌بعدی که در این پروژه از آن بهره گرفته شده نیز خاص است و می‌تواند مواد را در ابعاد نانو کنار هم بچیند تا مدارهای تازه بسازد.



طرح شماتیک از روش ساخت ربات‌ها توسط پرینتر سه‌بعدی


در این روش دانشمندان توانستند با هدایت نانو ربات‌ها به دور ماده مشخصی در خون و فرستادن یک درمان به آن نقطه، سم زنبور را از خون پاک کنند.


این روش تازه همچنین می‌تواند برای جمع‌آوری داروها از خون نیز مورد استفاده قرار گیرد. اما این پایان کار نبود و با استفاده از پرینتر میکروسکوپی که ساخته شده است نیز محققان امیدوارند بتوانند ربات‌های جراح در ابعاد میکروسکوپی بسازند تا در اعمال جراحی داخلی مورد استفاده قرار گیرد.


در این تحقیق که تاکنون روی موش‌های آزمایشگاه با موفقیت انجام شده است، دو تکنیک تازه ابداع شد که با یکی می‌توان ابزار ساخت و با دیگری که همان ابزار ساخته شده است، افق‌های تازه‌ای پیش روی درمان برخی بیماری‌ها و امراض انسان گشوده شده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته