دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1397 - 11:44
مدیرمسئول نشریه دانشجویی هیوا:

آموزش دانشجومعلمانی در تراز انقلاب هدف نشریه دانشجویی هیواست

مدیرمسئول نشریه فرهنگی و اجتماعی هیوا گفت: آموزش دانشجومعلمان در سطح تراز انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه متعالی درکار گروهی از اهداف این نشریه دانشجویی است.
کد خبر : 358391
photo_2019-02-05_10-12-39.jpg

احمدرضا جهاندار در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: نشریه فرهنگی اجتماعی هیوا در زمستان سال ۱۳۹۴ باهمت دانشجو معلمان و تحت نظارت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری آغاز به کارکرد و تاکنون نیز ۱۶ شماره از این نشریه در قالب مجله و ویژه‌نامه در فضای دانشگاه فرهنگیان مازندران منتشرشده است.


وی افزود: در سال تحصیلی فعلی دو شماره از این نشریه به تعداد ۲۸ و ۲۰ صفحه‌ای چاپ و در مهرماه و دی‌ماه توزیع شد که رضایت حداکثری دانشجویان را به دنبال داشت، اما نکته حائز اهمیت این است که توجه به نظرات دانشجویان از گذشته تاکنون در دستور کار عوامل نشریه دانشجویی هیوا قرار دارد و  بهره‌گیری از نظرات سازنده دانشجویان همیشه موردتوجه است.


مدیرمسئول نشریه فرهنگی و اجتماعی هیوا دانشگاه فرهنگیان مازندران با اشاره به اینکه این نشریه دوسال متوالی 96 و 97 مقام اول استانی را کسب کرده است، اظهار کرد: نشریه هیوا دراسفند 96 بین چهار نشریه برتر کشور قرار گرفت و در اردیبهشت سال 97 نیز مقام اول کشوری جشنواره نشریات را از آن خود کرد.


این فعال دانشجویی با تشریح اهداف نشریه هیوا و با بیان این‌که خانواده بزرگ هیوا درنظر دارد با به‌کارگیری قوای دانشجویان سراسر کشور اهدافی چون، آماده‌سازی دانشجو معلمان برای ایفای نقش یک معلم در سطح تراز انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه متعالی درکار گروهی و شناساندن استعدادهای دانشجویان اقدام نماید، ادامه داد: بالا بردن دانش و بینش عمومی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، رسانه‌ای قوی برای بیان انتقادات دانشجویان و نقدو بررسی مشکلات دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌منظور فراهم‌سازی زمینه مساعد رشد هرچه بیشتر دانشجویان، معرفی افراد شناخته‌شده حوزه تعلیم و تربیت و ایجاد زمینه برای الگوبرداری دانشجو معلمان از آنان، ایجاد ارتباط بین دانشجویان، مسئولین و اساتید، فعالیت به‌عنوان میز خطابه فراجناحی و مدافع حق، برگزاری نشست‌های فرهنگی، هنری، ادبی، معرفی، بررسی و معرفی کتاب و استفاده مفید از اوقات فراغت و توانایی دانشجو معلمان به شیوه خلاق از دیگر اهداف نشریه دانشجویی هیوا در دانشگاه فرهنگیان مازندران است.


وی با اشاره به این‌که نشریات دانشجویی باید در دل دانشجویان رسوخ کنند، افزود: اگر نشریات در دل دانشجویان جایگاه خود را پیدا نکند موجب خواهد شد تمایلی به مطالعه در این روزگار که توجه به مطالعه و نشریات کم هم شده، نشان ندهند.


جهاندار گفت: همچنین سیاست‌گزاران نشریات باید سعی داشته باشند موضوعات و سوژه‌هایی‌که یک‌طرف آن مربوط به دانشجو است را به کار بگیرند تا طراوت و جذابیت نشریه برای دانشجویان حفظ شود. نشریات باید سعی داشته باشند از انتشار مطالب زرد و نقد و انتقاد بدون آگاهی و مطالعه بپرهیزند تا مصائب مسیر بیشتر نشده و بلکه اعتبار و وجهه نشریه را با رعایت چنین مسائلی افزایش بدهند. اما نبایستی نقد را فراموش کرد، نقد آگاهانه، رسالت هریک از نشریات دانشجویی است.


وی افزود: متأسفانه نگاه به اهمیت و جایگاه نشریات از سوی مسئولین کم است و خصوصاً مسئله‌ای که عموم فعالان نشریات را به خود درگیر کرده است، هزینه چاپ است، با حداقل بودجه‌هایی که برای نشریات در اختیار می‌گذارند هیچ‌یک از دردهایی فعالان این زمینه درمان نمی‌شود. اگراصلاحی در بودجه‌های حوزه نشریات دانشجویی ایجاد نشود، ضربه سنگینی به این فعالیت فرهنگی در دانشگاه وارد خواهد شد که عامل مهمی در ترقی و پویایی دانشجویان و دانشگاه‌ها است.


دانشجوی تربیت‌معلم دانشگاه فرهنگیان مازندران ادامه داد: موضوع دیگر برخورد جناحی برخی از مسئولین با نشریات است که به‌وفور شاهد تهدید بر نشریات استان‌های مختلف بوده‌ایم که در صورت بیان انتقاد و آزادی بیان، گاهی برخی از نشریات به تعلیق درمی‌آیند و برخی هم به‌اجبار سکوت پیشه می‌کنند. مسئولین باید نگاه سخاوتمندانه داشته باشند و درکنار خود فعالان ایمن حوزه را راهنمایی کنند و درعین‌حال آزادی عمل را هدیه کنند.


وی با اشاره به این‌که حضور نشریات ازاین‌جهت که رسانه بیدار و آن‌هم از جنس دانشجو هستند سبب می‌شود مسئولین، اساتید و دانشجویان به روند عملکرد خود در صورت وجود ضعف و خطا، سامان ببخشند، افزود: یک نشریه دانشجویی آگاه می‌تواند با مطالب موثق خود کمک شایانی به اصلاح امور کرده و همچنین نبود نشریه در دانشگاه، بلوغ فکری را در دانشجویان کاهش می‌دهد و نباید از این موضوع مهم نیز غافل شد.


این فعال دانشجویی در پایان بابیان این‌که نشریات دانشجویی راهی پرفرازونشیب و مسیری شگرف است اظهار کرد: تنها لازمه موفقیت در جدال با مصائب می‌تواند اتحاد نشریات با هرگرایشی، با یکدیگر باشد. اگر یک‌صدا و همدل مطالبات خود را در چهارچوب قانون به سمع و نظر مسئولین برسانند و در مقابل، مسئولین هم آگاهانه به یاری آن‌ها بشتابند، شاهد فضای بسیار آرامش‌بخش و رو به رشدی در فضای دانشگاه خواهیم بود.


انتهای پیام/4108/ 4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته