شخصیتهای مصلحتگرا «دیدن این فیلم جرم است» در واقعیت وجود دارند
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجتالاسلام مصطفی رستمی با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود اینستاگرام در باره فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» نوشت: تماشای نفسگیرانه تقابل آرمان و مصلحت، کاری است که کارگردان این فیلم انجام داده، آرمانی که در نیمه اول فیلم شخصی است و در نیمه دوم تبدیل به یک آرمان ملی میشود و مصلحتی که تا انتها هم معلوم نیست، مصلحت چه کسی موجب تحقیر ملی شده است.
وی در ادامه اشاره کرد: فیلم یک اثر سیاسی است؛ اما لزوماً به دولت یا فرد خاصی نمیپردازد، حرف فیلم کلیتر از یک مسئله سیاسی بوده و ارجاع فیلم به یک دولت یا یک موضوع مثل برجام، تقلیل فیلم است، فیلم توانسته بهخوبی نزاع آرمان ملی و مصلحت گروهی را به نمایش بکشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بیان کرد: صراحت فیلم شگفتآور است، فیلم فریاد میزند پادشاه لخت است! و عدهای از این فریاد ناراحت هستند و آن را به مصلحت نمیدانند؛ جالب است که شخصیتپردازیهای فیلم آنقدر دقیق و خوب کار شده که همان کاراکترهای مصلحتگرا و کژاندیش داخل فیلم، نمایندگانی در جامعه واقعی دارند که با تماشای خودشان روی پرده سینما عصبانی شدهاند و تلاش در جهت توقیف فیلم دارند و نادانسته با این کار خودشان تمام آنچه فیلم ترسیم کرده را تایید میکنند.
رستمی عنوان کرد: کیست که با جوانان سرو کار داشته باشد و حس بازیچه بودن را بعد از زد و بندهای سیاسی بالادستیها حس نکند، چپ و راست هم ندارد؛ فیلم بهخوبی نشان میدهد که جرم هر چه بیشتر باشد، برخوردی که با آن میشود، سادهتر و هر چه جرم پیش پا افتادهتر باشد برخورد با آن سخت و خشن تر است؛ آفتابه دزدها و قالپاق دزدها در بند هستند و سریع به کام زندان فرستاده میشوند، اما برخورد با دانه درشتها به مصلحت نیست.
وی خاطرنشان کرد: آقازادگی و ژن خوبها، مسامحهگری برخی روحانیون، سادگی یا شخصیتهای دوگانه برخی بسیجیها، خلوص برخی دیگر از بسیجیها، محافظهکاریهای بیمورد، خرد کردن نیروهای فعال داخل در برابر بیگانهها در فیلم بهخوبی نمایش داده شده؛ منطق نیروی آتش به اختیار و فاصلهگذاری آن با نیروی خودسر بهخوبی ترسیم شده و اینکه نیروی امنیتی سالخورده منصف هم از منطق جوانان قانع شده و در نهایت تغییر مسیر میدهد هم جزو نقاط قوت فیلم است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها تأکید کرد: مسئله فیلم اما مردم نیستند، مردم در فیلم فقط تماشاچی و سیاهی لشکرند، موضوع یک دعوای درونی بین نیروهای معتقد به نظام است؛ هر چند موضوع در نهایت به مردم اثرگذار است، اما موضوع عینی مردم نیست.
رستمی در پینوشت پیام خود نوشت: جدا از نقاط قوت فیلم، شاید مهمترین نقد فیلم معرفی نکردن روش جایگزین قانونی در موضوع فیلم است؛ تلقین نوعی احساس بلاتکلیفی از موضوعاتی است که فیلمساز باید توجه بیشتری به آن میکرد.
وی در پایان پیام خود مطرح کرد: در دوراهی «عدالت و مصلحت» و «مصلحت واقعی از مصلحت ادعایی» ابزار تشخیص چیست؟
انتهای پیام/4107/4115/
انتهای پیام/