دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1397 - 10:41
حجت‌الاسلام رستمی:

شاه حق جابجایی نخست‌وزیرش را هم نداشت

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها: ما دوره‌ای را پشت‌سر گذاشتیم که در آن سفیر آمریکا برای کشور ما نخست‌وزیر تعیین می‌کرد.
کد خبر : 357979
636761476070150581_md.jpg

به‌ گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی در جمع دانشجویان هیئت دانشجویی دانشگاه تهران که به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، با اشاره به آیه 5 سوره ابراهیم (ع) که می‌فرماید «و لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله ان فی ذلک لآیات لکل صبار شکور»، گفت: خداوند در این آیه به موسی (ع) می‌فرماید که قومت را به‌یاد روزهای خدا بیفکن.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: ذکر و به‌یاد بودن جزو توصیه‌های همه انبیا به امت‌های خودشان بوده است؛ اما باید به‌دنبال کلید اهمیت ذکر گشت، چراکه در قرآن به این موضوع بارها اشاره شده است.


وی خاطرنشان کرد: وقتی‌که قرآن دستور می‌دهد موضوعی را به‌یاد داشته باشید، معنایش این است که به‌یاد داشتن آن موضوع یک مسیری برای رشد است که اگر این یاد وجود نداشته باشد آن مسیر را از دست خواهیم داد. بعضی مواقع قرآن امر کرده است که به‌یاد خدا باشید، در پاره‌ای از مطالب هم امر کرده که به‌یاد نعمت‌های خدا باشید. بخشی از چیزهایی که خود قرآن یادآور شده و طی آن کمک‌های خاصی است برای بعضی گروه‌ها قائل شده است؛ مانند قوم بنی‌اسرائیل که به آن‌ها می‌فرماید: به‌یاد داشته باشید که شما کم بودید و خدا زیادتان کرد و شما را یاریتان کرد.


رستمی ادامه داد: خداوند در آیه ۵ سوره ابراهیم (ع) به حضرت موسی (ع) می‌فرماید انسان‌ها را به‌یاد روزهای خدا بینداز. در بعضی از روایات آمده است: هرروزی که خداوند یک اعجاز ویژه‌ای برای مؤمنان در آن نشان داده باشد از روزهای خداست؛ به‌طور مثال بنی‌اسرائیل که تحت ستم و در حال فرار از دست فرعونیان بودند، در حال فرار به آب رسیدند و به‌یاری خدا همین آب موجب نجات آن‌ها و باعث هلاکت دشمنان‌شان شد. خداوند می‌فرماید این روز خدا بود و باید به یاد چنین روزهایی باشید. بعضی روایات هم روزهای مشخصی را به‌عنوان ایام‌الله بیان کرده‌اند؛ مانند روز غدیر که طبق آیات قرآن روز اکمال دین و اتمام نعمت است.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: نقطه مقابل ذکر، غفلت است. انسان غیر ذاکر، انسان غافل است و این فرد در معرض سقوط خواهد بود حتی اگر نمازگزار باشد؛ نقطه سقوط جوامع بی‌توجهی به نعمت‌های اجتماعی است.


وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه خود در جمع مسلمانان مهاجر و انصار که در مسجد پیامبر (ص) حضور داشتند، به بیان برخی از مشکلات مهم اجتماعی اعراب اشاره کرده و بیان می‌کنند که به برکت حضور پیامبر اکرم (ص) بود که از این مشکلات رهایی یافتید.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأکید کرد: اکنون نیز به‌یاد نعمت‌های خدا و به‌یاد روزهای خدا بودن مسئله حائز اهمیتی است؛ از اتفاقات بدی که در دوران پس از انقلاب در فضای آموزشی و عمومی ما رخ داده است غفلت و بی‌خبری از تاریخ است.


وی افزود: قبل از انقلاب مشکلات فراوانی حتی در مسائل معیشتی و کرامت انسانی وجود داشت و اعتراضات امام (ره) بر همین مسئله بود که باعث تبعیدش شد. در آن دوران 40هزار مستشار آمریکایی با خانواده‌شان در ایران زندگی می‌کردند و طبق قوانین رسمی کشور اگر آن‌ها مرتکب هر جرمی می‌شدند، حتی اگر شاه مملکت را می‌کشتند، کسی در ایران حق محاکمه آن‌ها را نداشت.


رستمی ادامه داد: نباید گذشته را فراموش کرد. ما دوره‌ای را پشت‌سر گذاشتیم که در آن سفیر آمریکا برای کشور ما نخست‌وزیر تعیین می‌کرد! اسدالله علم در خاطراتش می‌نویسد روزی شاه را دیدم که خیلی ناراحت است. وقتی علت را جویا شدم گفت: «مطلع شده‌ام آمریکایی‌ها هواپیماهای نیروی هوایی ما را برداشته‌اند و در ویتنام دارند با آن می‌جنگند، بدون اینکه به ما خبر دهند». شاه حق جابجایی نخست‌وزیرش را هم نداشت و آمریکا باید اجازه چنین کاری را به او می‌داد. 


وی در ادامه با اشاره به آیه ۵ سوره ابراهیم (ع) که صبر و شُکر دو وظیفه انسان مؤمن است، بیان کرد: اگر این ذکر اتفاق نیفتد، اگر جامعه‌ای آنچه را که در پرتو ولایت غیرخدا بر او گذشته است و آنچه را که در پرتو ولایت خدا به‌دست آورده است را به‌یاد نیاورد، منجر به فراموشی نعمت‌ خواهد شد و فراموشی نعمت‌ها هم منجر به تغییر ارزش‌ها خواهد شد و سقوط جامعه از تغییر ارزش‌ها به‌وجود می‌آید.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأکید کرد: اگر نعمت یادآوری نشود انسان پس از مدتی دیگر آن را نخواهد دید و برایش کم‌ارزش می‌شود. اگر انسان دائماً به‌یاد نعمت‌های خدا نباشد آسیب‌ها شروع خواهند شد.


رستمی در همین خصوص به ماجرای شهادت امام حسین (ع) اشاره و مسیر تاریخی این اتفاق را مرور کرد و گفت: واقعه شهادت امام حسین (ع) اتفاقی بود که در اثر همین غفلت و به‌یاد نیاوردن جریانات اجتماعی روی داد.


وی در ادامه با اشاره به جمله‌ای از مقام معظم رهبری که «مراقب باشید جای جلاد و شهید عوض نشود» گفت: زمانی که ما جامعه را به‌یاد جلادی‌های دژخیمان نیندازیم و مظلومیت شهدا را یادآور نشویم، جای جلاد و شهید عوض می‌شود. اگر ما از یادآوری غفلت کنیم، فرصت‌طلبان دست به تحریف تاریخ می‌زنند.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان گفت: یکی از مصادیق عالی ذکر ایام‌الله، انقلاب اسلامی است و یادآوری آن جزو وظایف ما است.


انتهای پیام/4107/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته