دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1397 - 12:31
جاودانی:

سیستم پاداش‌دهی و ارزیابی اساتید باید تغییر کنند

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی گفت: سیستم پاداش‌دهی و ارزیابی اساتید باید بر اساس تفاوت‌های دانشگاه‌ها تغییر کنند.
کد خبر : 357711
79ef96004ad6fd0b6be422ae16230a75.png

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمید جاودانی در نشست تخصصی بررسی کیفیت و کارآمدی  نظام ترفیع و ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی که در حاشیه دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی برگزار شد،گفت: نهادهای آموزش‌عالی و دانشگاه‌ها می‌بایست در ترفیع و ارتقای اعضای هیئت علمی متفاوت باشد و این ارتقا باید براساس ماموریت و اهداف دانشگاه‌ها صورت گیرد.


وی اضافه کرد: بر همین اساس سیستم پاداش‌دهی دانشگاه و نهاد‌های آموزش‌عالی کشور نیز باید اصلاح شود.


این استاد دانشگاه بیان کرد: دانشگاه‌های نوین مانند خرد ناپیوسته جامعه هستند. و از اول پیدایش بر پایه تحقیق شکل گرفته‌اند و دانشگاه‌ها باید استقلال داشته و درگیر جناح‌های سیاسی نشوند.


وی در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: در گذشته مفهومی به‌نام مدیریت در دانشگاه مطرح بود اما این اصطلاح صحیح نیست بلکه باید به‌جای آن از واژه «هدایت» استفاده کنیم و دانشگاه‌ها باید بتوانند سکان هدایت را به‌دست گیرند.


جاودانی خاطرنشان کرد: اساس ریشه دانشگاه در غرب به‌وجود نیامده بلکه آنچه در غرب ایجاد شد، اتحادیه‌های صنفی آموزشگران بود و تنها به تدریس چند رشته محدود می‌پرداختند درحالی‌که ما در سده‌های قبلی، نظامیه‌ها را در ایران داشتیم که بسیار مترقی‌تر از دانشگاه‌های غربی بودند.


این عضو هیئت‌علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی تصریح کرد: با نگاه غربی به دانشگاه، ارتقای رتبه علمی اساتید هم به سویی سوق پیدا می‌کند که چارچوب غربی را برای ارتقای اعضای هیئت‌علمی در نظر بگیریم.


وی ادامه داد: می‌بایست سنجه‌های ارزیابی دانشگاه‌ها و نهادهای آموزش عالی از رویکرد کمّی و اثبات‌گرایانه به ارزیابی کیفی تغییر کنند.


این استاد دانشگاه پیشنهاد کرد: ساختار پیشنهادی برای بهبود سیستم ترفیع و ارتقای اساتید دانشگاه باید از کمیته ارزیابی گروه شروع شده که نقش اساسی دارند و پس از آن کمیته دانشکده‌ها و درنهایت کمیته عالی دانشگاه وظیفه بررسی ترفیع و ارتقای اساتید را برعهده گیرند.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
۰
سلام.لطفاً آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه آزاد اسلامی را ابلاغ بفرمایید.
هلدینگ شایسته