دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1397 - 07:10
زیست دانشجویی/13

خوابگاه‌ بهترین فضا برای شناخت ظرفیت‌های درونی فرد است

آزادی دانشجو در خوابگاه باعث فراهم آمدن شرایطی می‌شود که گاهی تغییرات رفتاری فرد موجب تعجب خانواده و دوستانش می‌شود که ممکن است خوب و یا بد باشد.
کد خبر : 352293
139304311042416373261644.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، خوابگاه‌ها بهترین فضا برای شناخت ظرفیت‌های درونی فرد است. مستقل شدن و آغاز زندگی جدید در دوران دانشجویی، گاهی باعث تغییرات متعدد مثبت یا منفی در شخصیت و رفتار می‌شود که قبلاً دور از انتظار بود.


آزادی دانشجو در خوابگاه، باعث فراهم آمدن شرایطی می‌شود که گاهی اوقات تغییرات رفتاری فرد، موجب تعجب خانواده و دوستان فرد می‌شود که این تغییرات با فراهم شدن برخی شرایط، خوب و یا بد است.


خوابگاه‌ها، اقامتگاه‌ها و پانسیون‌ها، این محیط را فراهم می‌کنند که فرد علاوه بر آداب و رسوم خانواده یا شهر خود، با دیگر اعتقادات و باورها نیز آشنا شود. آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها می‌تواند به عنوان یک فرصت مناسب، باعث ایجاد تحولات زیادی در نگرش و طرز تفکر دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی شود. این تغییر نگرش، یکی از ویژگی‌های زندگی در پانسیون‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و کارمندی است.


تغییر در نگرش‌های مثبت و منفی، به چند مورد جزئی محدود نمی‌شود. به‌طوری‌ که گاهی تأثیرپذیری از محیط خوابگاه و افراد ساکن در آن، چنان زیاد است که می‌تواند از چند بعد، شخصیت فرد را بهطور عمیق تحت تأثیر قراربدهد؛ حتی افرادی که تلاش می‌کنند کمتر از رفتارهای رایج در خوابگاه‌ها الگوبرداری کنند، باز هم تا حدودی می‌توانند شاهد تغییر در رفتار و کردار خود باشند. این تغییرات به شرطی که ارزش‌های بنیادی و انسانی فرد را به گمراهی نکشد، می‌تواند مثبت واقع شود.


نسل امروز گرچه از برخی لحاظ و طرز تفکر با نسل‌های قبل متفاوت است، اما این به آن معنی نیست که نسل امروز بی‌اعتقاد است و خوابگاه‌های دانشجویی شاهد خوبی برای تصدیق این امر است. دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها دارای اعتقادات متفاوتی هستند. این دانشجویان در خوابگاه به وضوح این تفاوت‌ها را مشاهده می‌کنند و در وهله اول یاد می‌گیرند که چطور به دیگر اعتقادات احترام بگذارند.


شاید مهمترین مزیت زندگی در خوابگاه‌های کارمندی و دانشجویی، تعدیل شدن تعصبات فرهنگی، زبانی، عقیدتی و… است. در خوابگاه، افراد در یک اتاق و در نهایت صلح با هم زندگی می‌کنند. در حالی که ممکن است طرز تفکرهای کاملاً جداگانه‌ای داشته باشند. اگر بخواهیم موردی به تمام این رفتارها اشاره کنیم، به صدها عدد می‌رسد. به‌طور مثال اموری مانند نماز خواندن، روزه گرفتن، به مجالس قرآن و دعا رفتن و… از جمله مواردی است که ممکن است در یک اتاق چند نفره به چندین شکل مختلف انجام شوند؛ در صورتی همه به یکدیگر احترام متقابل می‌گذارند.


در کارهایی مانند درست کردن نذری، جمع کردن صدقه و… تقریباً همه ساکنین خوابگاه به دلیل شور و شوقی که ایجاد می‌شود، شرکت می‌کنند. در خوابگاه‌های دختران و پسران کارهای انسان‌دوستانه از جمله کمک به یکی از ساکنین خوابگاه که مشکل مالی داشته باشد، امر رایجی است که این اقدامات اثرات مثبتی در رشد شخصیتی دانشجویان دارد.


انتهای پیام/4108/ 4122/خ


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته