دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1397 - 12:03
ایزدی:

سازش در مقابل آمریکا نتیجه‌ای جز تحمیل فشار بیشتر ندارد

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: با مطالعه قانون کاتسا می‌توان دریافت که سازش در مقابل آمریکا نتیجه‌ای جز تحمیل فشار بیشتر ندارد.
کد خبر : 348267

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فؤاد ایزدی در نشست بصیرت‌افزایی بسیج کارکنان وزارت علوم و مراکز آموزشی عالی کشور که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: عده‌ای در داخل کشور این بحث را مطرح می‌کنند که ترامپ فردی اقتصادی و اهل معامله است، پس با یک توافق می‌توان کشور را اداره کرد که این تفکر اشتباه است.


وی در ادامه افزود: با مطالعه کتاب‌های مربوط به جزئیات سیاست خارجی آمریکا و قانون کاتسا می‌توان دریافت که سازش در مقابل آمریکا نتیجه‌ای جز تحمیل فشار بیشتر ندارد.


این استاد دانشگاه در حوزه مطالعات مسائل آمریکاشمالی توضیح داد: ایالات متحده امریکا، کشور ما را در لیست قانون اقدام‌های تحریمی علیه کشورهای دشمن موسوم به کاتسا قرار داده است و با دقت در متن این قانون که در زمان ریاست جمهوری اوباما تصویب شد خواهیم فهمید که از اساس مذاکره با آمریکا باعث کاهش فشار این کشور نمی‌شود.


وی با اشاره به متن قانون کاتسا اشاره کرد: قانون کاتسا در سال 2009 میلادی تصویب شد و در این قانون یکی از اقدامات تصریح شده، ایجاد نکردن روابط دوستانه با کشورهای دشمن و تغییر روندهای داخلی آن کشور است، بنابراین نقض برجام توسط ترامپ در راستای تمایل ایالات متحده به دریافت امتیازات بیشتر است.


کارشناس مسایل آمریکا عنوان کرد: این سخن مقام معظم رهبری در باره عدم اطمینان به آمریکا در مذاکرات ناشی از اطلاع کامل معظم‌له از این قوانین است، و مذاکرات هسته‌ای درحالی انجام می‌شد که تغییری در نحوه برخورد امریکا با ایران ایجاد نمی‌کرد.


ایزدی اظهار کرد: تعدادی از افراد در داخل کشور زمینه را برای تحمیل فشار بیشتر آمریکا را بر کشور فراهم می‌کنندف ربط دادن اب خوردن مردم به برجام، باقی‌مانده در برجام پس از خروج آمریکا و مطرح کردن برجام موشکی از این دست همکاری عوامل داخلی است.


وی اعلام کرد: شاید بعضی معتقدند که امریکا در جریان توافق برجام امتیازات زیادی را به ایران داده است اما چرا با این وجود این توافق نقض شد در جواب باید گفت، ترامپ زمانی برجام را نقض کرد که اطمینان حاصل کرد با تحمیل فشار بیشتر بر ایران می‌تواند امتیازات بیشتری را بگیرد.


کارشناس مسایل آمریکا ادامه داد: ایالات متحده در برخورد با کشورهای جهان سه موضع کلی دارد، سیاست اول در مقابل کشورهایی است که منابعی ندارند و آمریکا نیز تمایل چندانی به دخالت در امور این کشورها ندارد، سیاست دوم درقبال کشورهایی است که منابع دارند و دولت‌های مستقر در این کشور همسو با سیاست‌های آمریکا هستند که ایالات متحده در قبال این کشورها حداکثر منابع این کشورها را استفاده می‌کنند و سیاست سوم هم درقبال کشورهایی است که دارای قدرت هستند و تنها در قبال این کشورها امید به توافق سیاسی دارند.


ایزدی تاکید کرد: باید توجه کنیم که سازش در مقابل آمریکا نتیجه‌ای جز تحمیل فشار بیشتر ندارد و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تا زمانیکه تمام ارکان قدرت داخلی کشور را تغییر ندهد، تعدیل نخواهد شد.


انتهای پیام/4115/ 4107/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته