دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همراه با نمایشگاه پژوهش/52

ساخت دستگاه تمام خودکار شالی‌کوبی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و تولید دستگاه اتوماسیون شالی‌کوبی شده است.
کد خبر : 347846
AMI_9555.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار ۳ هزار و ۱۹۹ محصول دانش‌بنیان از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از سوی مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی کشور ارائه شد. 


شرکت دانش‌بنیان پارسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است که دستگاه تمام خودکار شالی‌کوبی را ساخته‌اند. تمرکز این شرکت روی سیستم‌های هوشمندی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که شامل   اتوماسیون صنعتی نیز می‌شود. دستگاه خشک‌کن شالی یکی از محصولات شرکت پارسان است که در کارخانه‌های شالی‌کوبی استفاده می‌شود.


سعید جوادزاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارسان گفت:  فرآیند خشک کردن شالی در ایران به روش سنتی انجام می‌شود. با وجود اینکه ایران یکی از تولیدکننده‌های برتر برنج است؛ اما 99 درصد از کارخانه‌های برنج فرایند شالیکاری را به شکل سنتی انجام می‌دهند.  سیستمی که ما طراحی کرده‌ایم در اتوماسیون و هوشمندسازی کارخانه‌ها به کار گرفته می‌شود.  این سیستم به کمک سنسورهایی که دارد فرایند خشک کردن شالی را ایمن‌تر و سریع‌تر می‌کند.


وی ادامه داد: این سیستم دارای چند سنسور دما و رطوبت است، همچنین یک منوی فارسی لمسی دارد که کار با آن بسیار  راحت است. می‌توان به این سیستم برنامه زمانی داد تا کارها را در چارچوب دقیقی انجام بدهد و فرایند را کنترل کند. این سیستم مجهز به هشدار است، به کامپیوتر وصل می‌شود و سیستم مرکزی نیز دارد. کارخانه‌ها در هر نوبت خشک کردن برنج حدود 100 کیلو برنج را درون یک حوضچه می‌ریزند که با کوچک‌ترین اشتباه امکان نابودی کل محصولات وجود دارد. در فرایندهای سنتی شالی‌کوبی احتمال وقوع خطای انسانی بسیار بالاست؛ ممکن است برنج به‌کل از بین برود، شکسته شود، نیم‌دانه شود، خال بزند یا خراب شود. 


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارسان اذعان کرد: این سیستم اتوماسیون تمامی وظایف سیستم را یکپارچه می‌کند و کارخانه‌دار نیز می‌تواند وضعیت دستگاه‌ها را تحت کنترل داشته باشد. علاوه‌براین، سیستم مذکور زمان خشک‌کردن برنج را پایین می‌آورد و احتمال تخریب برنج را به صفر می‌رساند. مشعل‌های این سیستم با خاموش و روشن شدن، دما را تنظیم می‌کنند، یک شیر مخصوص روی این مشعل‌ها نصب شده است که سوخت را به‌صورت پیوسته کم و زیاد می‌کند تا تنظیم دما دقیق‌تر صورت بگیرد. بدین‌ترتیب یک باد گرم همواره به شالی می‌خورد که کیفیت محصول را به‌شدت افزایش می‌دهد.


جوادزاده با اشاره به اینکه توسعه این سیستم حدود چهار سال طول کشیده است، گفت: این سیستم خشک‌کن شالی در استان‌های شمالی نصب شده و بازخورد مثبتی هم داشته است. بیشتر از 400 دستگاه در هر سه استان شمالی و حتی استان خوزستان نصب شده است و همچنان به دنبال توسعه بازار آن هستیم. برای تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری حرفه‌ای نیاز به سرمایه‌گذار داریم. نسخه اول دستگاه در سال 94 تمام شد و در چند کارخانه نصب شد، البته پس از نصب در هر کارخانه‌ای یک‌ سری بازخورد جدید دریافت می‌کردیم. حدود یک سالی است که به یک نسخه پایدار برای این محصول رسیده‌ایم، به‌روزرسانی‌های بعدی جزئی است و تغییر ساختاری زیادی روی محصول صورت نمی‌گیرد. 


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارسان درباره بازخورد نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی اظهار کرد: سال‌های زیادی در این نوع نمایشگاه‌ها شرکت کرده‌ایم. چنین نمایشگاه‌هایی به دلیل اینکه تخصصی نیستند، شرایط مبهمی دارند. برای مثال نمایشگاهی که مخصوص صنایع کشاورزی باشد، مشتریان خاص خود را جذب می‌کند؛ اما وقتی بحث فن‌بازار، اختراع و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود، مشتریان و مخاطب خاصی ندارد. بنابراین نباید انتظار مشتریان تخصصی را داشت. البته چنین نمایشگاهی از جنبه‌های دیگر مفید است و می‌تواند باعث آشنایی ما با افرادی شود که در شرایط مشابه ما هستند.


انتهای پیام/4021/ 4107/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته