دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1397 - 16:16

زنگ هشدار استقلال پژوهشی کشور به صدا درآمده است

با قوت گرفتن اخباری از بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، زنگ هشدار استقلال پژوهشی کشور به صدا درآمده است.
کد خبر : 345775
slide1.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- محسن محمدی، توسعه آموزش و پژوهش یکی از حقوق مسلّم هر کشوری است؛ اما در دنیای مدرن و قرن بیست و یکم تعدادی از کشورها قلدرمآبانه به دنبال تضییع حقوق اساسی ملت‌ها هستند.


بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق پادمان و به بهانه تضمین صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد و بر اساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این آژانس باید اطلاعات حاصل از مصاحبه با دانشمندان و مراکز تحقیقاتی کشورها را به صورت محرمانه حفظ کند. اما در مورد جمهوری اسلامی ایران پس از بازرسی از مراکز پژوهشی و مصاحبه با تعدادی از دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور شاهد ترور این دانشمندان بودیم که رسوایی بی‌سابقه‌ای برای یک نهاد بین‌المللی به حساب می‌آید.


سعید جلیلی، دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی در افتتاحیه کنگره «مصطفای شهید» گفت: دشمنان کشور به دنبال محدود کردن حق پژوهش هستند و در قالب توافق برجام 100 حق از حقوق ملت ایران را محدود کردند که 23 مورد از این حقوق حق پژوهش هستند.


اما بار دیگر شاهد زمزمه‌هایی از بازرسی کارشناسان آژانس انرژی اتمی از مراکز پژوهشی کشور و به‌ویژه، دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی هستیم، این زمزمه‌ها سبب واکنش فعالان دانشجویی نیز شد.


اين دانشکده در سه گرايش پرتوپزشکی، کاربرد پرتوها و چرخه سوخت فعاليت رسمی خود را از سال 85 آغاز کرده است.


بازدید بازرسان آژانس اتمی از دانشگاه شهید بهشتی در سکوت مسئولان


مسئول واحد سیاسی دفتر تحکیم وحدت در یک پیام اینستاگرامی نوشت: مسئولان دانشگاه شهید بهشتی در قبال خبر بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح دهند.


سارا عاقلی در یک پیام اینستاگرامی نوشت: مسئولان دانشگاه شهید بهشتی روشن کنند که بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز علمی و پژوهشی صحت دارد یا خیر.


در این پیام آمده است: آژانس انرژی اتمی برای بازدید از مراکز علمی و پژوهشی اعمال فشار می‌کند و از آن روز باید ترسید که قدمگاه شهید شهریاری تبدیل به محل بازدید جاسوسان آژانس انرژی هسته‌ای شود.


در این پیام نوشته شده است: سابقه بد آژانس انرژی اتمی در لو دادن اطلاعات دانشمندان هسته‌ای و ترور تعدادی از این دانشمندان نباید از حافظه مسئولان پاک شود. تابستان امسال اقداماتی برای بازدید از مراکز پژوهشی انجام شد که به سرانجام نرسید اما بنا بر شنیده‌های ما ممکن است این هفته این بازدید انجام شود.


وی در ادامه پیام آورده است: تغییر رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی دو روز گذشته شبهاتی را پیش می‌آورد که این عزل بی‌ارتباط با موضع بازرسی‌ها نیست. انتظار دانشجویان این است که ریاست‌جمهوری در رأس و سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و شورای‌عالی امنیت ملی و ریاست دانشگاه درباره این موضوع توضیحات لازم را ارائه کنند.


تشدید احتمال حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی در دانشگاه شهید بهشتی


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با انتشار پیامی از تشدید احتمال حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی در دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.


محمدصابر باغخانی در پیام خود نوشت: اطلاعات موثقی دارم که فشار دولت سبب عوض شدن رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی شده است و دوباره احتمال بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی در همین روزها بالا رفته است.



این فعال دانشجویی در ادامه توئیت خود اعلام کرد: دشمنان داخل و خارج بدانند دست هر جاسوسی را که بخواهد به محیط علمی دانشگاه خدشه وارد کند قطع خواهیم کرد.


گفتنی است تعداد دیگری از فعالان دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی به تغییر رئیس دانشکده مهندسی هسته‌ای و حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان دادند.


ساز مخالف آقای رئیس!


حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی پس از انتشار اخبار در واکنش‌های شدیداللحنی بازرسی مأموران آژانس انرژی اتمی را از اساس رد کرده و بیان کرد: من به عنوان رئیس دانشگاه اصلاً و ابداً این موضوع را تأیید نمی‌کنم و اگر از مقامات عالی‌تر هم این سؤال را بپرسید همین جواب را خواهید شنید.


صدوق در حالی که در اظهاراتی دیگر با این بیان که «اظهارات مطرح شده را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم» در چرخشی عنوان کرد:  هیچگونه بازرسی از دانشگاه صورت نگرفته است؛ اگر بازرسی صورت بگیرد قطعاً زیر نظر سازمان‌های مربوطه انجام‌ می‌شود.


اقدام مشابه و اظهارات مشابه


یکی از رسانه‌ها در گزارشی خبر از بازرسی بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت داده و نوشت: «۱۶ تیرماه خبر بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت منتشر شد که مسئولان این دانشگاه درخصوص این موضوع صحبتی نکردند اما این اخبار با واکنش های متعددی روبرو شد.»


پس از انتشار این خبر بسیج دانشجویی هشت دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت، بدون اطلاع دانشگاهیان انتقاد کردند.


در بخشی از این بیانیه آمده است : «چنانکه مستحضرید در روزهای اخیر، فصل جدیدی در دیپلماسی ذلت گشوده شد. متأسفانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به عبارت دقیق‌تر جواسیس سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه طی اقدامی متعرّضانه قسمت‌هایی از دانشگاه علم و صنعت ایران، از جمله دانشکده مهندسی برق را تحت بازرسی و نمونه‌برداری قرار دادند! این اقدام بدون اطلاع دانشگاهیان و همچنین با مشایعت برخی اساتید فتنه‌گر دانشگاه تحقق یافته است. تفتیش یک مرکز دانشگاهی توسط مأموران ذکرشده نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان و حتی کشورهای پذیرنده پروتکل الحاقی نیز اقدامی شگفت به حساب می‌آید.


بازرسان آژانس تنها به بهانه مقاله پژوهشی یکی از دانشجویان این دانشکده به سمت دانشگاه سرازیر شده و به جای بازرسی از آزمایشگاه و دفتر استاد مربوطه، تعدادی از آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید را مورد تفتیش قرار داده‌اند. طبق اذعان اساتید دانشکده برق، بسیاری از این استادان هنگام بازدید در دفتر خود حضور نداشته و این اقدام بدون اجازه آنان صورت گرفته است؛ حال آن که تعدادی از قطعات فوق پیشرفته و راهبردی ساخته شده توسط اساتید در همین اتاق‌ها قرار داشته؛ اما علی‌الظاهر دیپلماسی سراسر حقارت دولت نقطه‌ای را به دور از نظر جواسیس بین‌المللی مستکبران باقی نگذاشته است.»


اما در مورد بازدید از این دانشگاه و دانشگاه صنعتی شریف مسئولان دانشگاهی از این بازرسی‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.


تجربه تاریخ به بدترین شکل


هرگز از خاطره ملت ایران پاک نخواهد شد که دکتر مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی در حالی‌که با همسر خود عازم دانشگاه بود به جرم تلاش برای استقلال علمی کشور ترور شد.


باید به خاطر داشته باشیم که بدترین نوع استفاده از تاریخ تجربۀ دوبارۀ آن است اما قطعاً دغدغۀ دانشجویان و فعالان تشکل‌های دانشجویی هشدار برای جلوگیری از تکرار تاریخ است تا بار دیگر شاهد از دست دادن دانشمندان نخبه کشور نباشیم.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته