دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زواری:

پیشرفت ایران در علوم نانوفناوری قابل توجه است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: جهش فزاینده جایگاه ایران در نانوفناوری و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این پیشرفت ستودنی است.
کد خبر : 345293
DSC_0104.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ارومیه، مهدی زواری صبح امروز در مراسمی که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه برگزار شد، گفت: ارتقای جایگاه ایران از رتبه 64 در سال 2014 به رتبه 25 در 2018 در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و مقایسه آن با رقبای منطقه‌ای، تأثیر این سرمایه‌گذاری در نانوفناوری و جایگاه علمی کشور قابل توجه است.


 وی افزود: با توجه به این‌که نانو فناوری به‌عنوان یک زمینه علمی مشترک در بسیاری از علوم مهندسی و پایه و پزشکی محسوب می‌شود، می‌توان با شاخص قراردادن میزان فعالیت‌های علمی در این شاخه، روند تحقیقات علمی در کشور را مطالعه کرد.


 عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه طبق آمار رسمی بین‌المللی، رتبه ایران در تولید مقالات ISI در حوزه نانو فناوری از 56 ام در سال 2000 میلادی به رتبه چهارم دنیا در 2018 ارتقا یافته، چنین جهشی را متأثر از توجه مسئولان به سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات دانست.


زواری افزود: برای اطمینان از اینکه این حجم از مقالات به چه میزان در پیشبرد اهداف علمی در دنیا مؤثر بوده و مورداستفاده قرارگرفته شاخص h-index موردبررسی گرفته و خوشبختانه از این نظر ایران به ترتیب بعد از چین و آمریکا در جایگاه سوم دنیا قرار دارد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد ارومیه، نقش دانشگاه‌ها در تولید علم در حوزه نانو فناوری را بیان کرد و افزود مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در تولید مقالات ISI جایگاه چهارم دنیا و در شاخص h-index رتبه پنجم دنیا و بالاتر از دانشگاه‌های داخلی و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا قرار دارد.


زواری با تشریح موانع موجود در پژوهش، تأکید کرد با سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی و رفع موانع پژوهشی می‌توانیم سرعت تولید علم در کشور را افزایش داده و به جایگاه بالاتری در منطقه و جهان دست بیابیم.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته