دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 14:39

تاکید پرفسور بخشنده نصرت بر اجرای طرح آمایش سرزمینی در فیروزکوه

یکی از چهره‌های ماندگار علمی در عرصه محیط زیست، گردشگری و جغرافیای طبیعی، اجرای طرح آمایش سرزمینی را برای کشف قابلیت‌های پنهان منطقه فیروزکوه ضروری دانست و مدیران را به اجرای این طرح سفارش کرد.
کد خبر : 34503

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، پرفسور بخشنده نصرت در همایش یک روزه بررسی نقش گردشگری و توریسم در توسعه شهرستان فیروزکوه، اظهار کرد: منطقه فیروزکوه تنها بخش سالم باقی‌مانده در استان تهران است و باید آن‌ را با چنگ و دندان حفظ کرد.








پرچ: با توجه به قابلیت‌های زیاد شهرستان فیروزکوه اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم صورت پذیرد می‌توان امیدوار بود که موتور توسعه اقتصادی منطقه باشد.

این چهره ماندگار دانشگاهی توضیح داد: متاسفانه در سالیان اخیر باغات و محیط زیست اطراف تهران تخریب شده است و پدیده ریزگرد خود ناشی از این تخریب بی رویه است. مشکل کم‌آبی و خشکسالی‌ها نیز ناشی از پدیده ریزگرد است. امروز تنها نقطه سالم و به دور از پدیده ریزگرد منطقه فیروزکوه است و باید آن را به بهترین شکل به دنیا معرفی کرد و در حفظ محیط زیست و جغرافیای طبیعی آن کوشید.


جعفر پرچ شهردار فیروزکوه، نیز هدف از برگزاری این همایش را توجه به توریسم و صنعت گردشگری عنوان کرد و گفت: با توجه به قابلیت‌های زیاد شهرستان فیروزکوه اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم صورت پذیرد می‌توان امیدوار بود که موتور توسعه اقتصادی منطقه باشد.


سپس، مدیرکل بودجه و توسعه منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: الحمدلله علی‌رغم وجود تحریم و کمبود منابع برای حمایت از توسعه همه جانبه شهری و روستایی در منطقه فیروزکوه در سالیان اخیر کارهای بسیار خوبی انجام شده است.


حاجوی، نگاه مسئولان کشوری و استانی را به منطقه فیروزکوه یک نگاه راهبردی دانست و تاکید کرد: در نقشه راه دیده شده برای منطقه فیروزکوه، گردشگری و توریسم اولویت نخست را داراست.


وی ادامه داد: دعوت از سرمایه‌گذاران و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری از اولویت‌های برنامه‌ای دولت به ویژه در بخش گردشگری است.


امام جمعه فیروزکوه نیز تاکید کرد: علی‌رغم اینکه فیروزکوه در استان تهران قرار دارد ولی از نظر توسعه یافتگی عقب ماندگی دارد و باید با نگاه ویژه آن را جبران کرد .


حجت‌الاسلام اسماعیلی گردشگری را قطب اصلی توسعه فیروزکوه برشمرد و گفت: تلاش و کار مضاعف می‌تواند برای جبران این مشکلات گره‌گشا باشد. حمایت از سرمایه‌گذاران و تشویق آنها باید در راس برنامه‌های مدیران این منطقه قرار بگیرد.


دکتر تاج‌الدین، دارای دکترای جامعه‌شناسی، دکتر سید جمال الدین دیاباری، دارای دکترای جغرافیا و گردشگری، پرفسور بخشنده نصرت چهره ماندگار علمی در زمینه گردشگری و جغرافیای طبیعی، مهندس نیما سراج رئیس شورای اسلامی شهرفیروزکوه و مهندس حاجوی مدیرکل بوجه و توسعه منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افرادی بودند که به پنل برنامه دعوت شدند.


تاج‌الدین گفت: سهم کشور ایران از گردشگری به نسبت جهان چقدراست ؟ ایران با یک میلیون گردشگر خارجی درسال در مقایسه با ترکیه با سی میلیون گردشگر خارجی در سال نمی‌تواند مقایسه شود. در آمد ایران از این صنعت بسیار اندک است در حالی که ترکیه درآمدی نزدیک به دوبرابر درآمد نفت ما از گردشگری و توریسم در سال گذشته میلادی داشته است.








دریاباری: امروز متاسفانه در مرداب انزلی موجود زنده ای یافت نمی‌شود. جنگل‌ها روبه نابودی است. دریا در حال تخریب روزافزون است و همه و همه به دست انسان اتفاق افتاد است.

این استاد دانشگاه افزود: هنر ما تخریب روزافزون محیط زیست و به نابودی کشاندن آن است.


دریاباری دکترای جغرافیا و گردشگری نیز در ادامه بحث گفت: یک متخصص انگلیسی که سالیان گذشته برای بررسی قابلیت‌های جذب توریسم در منطقه مازندران و گیلان به ایران دعوت شده بود در پایان تحقیقات خود گفت«مسئولان ایران اگر جلوی هجوم به شمال کشور را بگیرند کاربزرگی کرده اند. زیرا با این مسافرت‌های بی‌رویه و غیر استاندارد تمام منابع طبیعی شمال روبه نابودی است»، امروز متاسفانه در مرداب انزلی موجود زنده ای یافت نمی‌شود. جنگل‌ها روبه نابودی است. دریا در حال تخریب روزافزون است و همه و همه به دست انسان اتفاق افتاد است.


وی شرط استفاده از طبیعت را ایجاد زیرساخت‌های لازم و کنترل حفظ آنها دانست و تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا تخریب به شکل امروز درباره محیط زیست اتفاق نمی‌افنتد.


بخشنده نصرت نیز در پایان این بحث تاکید کرد: مباحث طرح شده باید در کارگروه تخصصی بررسی و کاربردی شود در غیر این صورت اینگونه همایش‌ها نمی‌تواند مفید باشد.


این همایش با اهدای لوح تقدیر به سخنرانان پس از سه ساعت بحث و تبادل نظر در فضایی مملو از امید به آینده به پایان رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته