دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1397 - 12:09
جلالی:

11 هزار گزارش در مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به بانک اطلاعاتی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: 11 هزار گزارش از سال 72 تاکنون در این مرکز منتشر شده است.
کد خبر : 344935

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، کاظم جلالی در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که صبح امروز در تالار مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، اظهار کرد: بزرگترین دغدغه همه مسئولان باید کارآمدی نظام باشد و قوای سه‌گانه و سایر ارگان‌ها باید در این راستا نسبت به خود آسیب‌شناسی داشته باشند و ببینند دچار چه آسیب‌ها و ضعف‌هایی هستند تا بتوانند با کارآمدی خود نظام را تقویت کنند.


وی بااشاره به اینکه اگر قرار باشد نمایندگان وظایف خود را به‌درستی انجام دهند باید ظرفیت‌های خود مانند منابع انسانی، اطلاعات و پژوهشی داشته باشند، گفت: در کشورهای دیگر خلأ اطلاع‌رسانی و پژوهشی کمتر دارند چرا که از احزاب بهره‌مند می‌شوند، اما در ایران علی‌رغم اینکه تحزب را پذیرفتیم اما از احزاب توانمندی برخوردار نیستیم و احزاب ما فقط انتخاباتی هستند. پس ناچاریم برای داشتن پشتوانه قوانین از مراکز پژوهشی بهره‌مند شویم.


وی گفت: مجلس برای اینکه وظایف خود را به خوبی انجام دهد نیازمند اطلاعات پژوهشی مناسب، به موقع و دقیق است و لذا این موضوع باید جبران شود.


جلالی با بیان اینکه امروز در مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانون‌گذاری و نظارت، دیپلماسی پارلمانی نیز مطرح است، تصریح کرد: باید تلاش کنیم کارآمدی قوه مقننه را بالا ببریم و اینکه مقاوم سازی اقتصادی و امنیت کشور در برابر تهدیدهایی است که با آن مواجهیم.


وی افزود: توجه به حوزه جامعه‌شناختی قوانین و اینکه تأثیر تصویب یک لایحه یا طرح در جامعه چقدر خواهد بود، از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلاً قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برای مجلس یک سرمایه اجتماعی به‌وجود آورد. پس اگر قانونی از کارایی برخوردار باشد و در راستای برقراری امنیت، معیشت و کسب‌وکار مردم باشد از پشتیبانی اجتماع برخوردار خواهد بود.


جلالی با بیان اینکه قوام در قانون‌گذاری از مباحث دیگری است که باید به آن توجه شود، گفت: باید مکانیزمی را انخاب کنیم که قوانین از قوام بیشتری در راستای کارآمدی قوه مقننه برخوردار باشند. 


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در کشور موضوع بودجه‌ریزی در کشور است، گفت: مرکز پژوهش‌ها برای بودجه فعالیت‌هایی انجام داده که امیدواریم با کمک دولت این قانون به سامانی برسد. البته اکنون ما در معرض تهاجم و تحریم اقتصادی قرار داریم و طبعاً‌ باید متناسب با شرایط به اولویت‌های خودمان بپردازیم.


وی با بیان اینکه ما باید یک رشته مطالعات پارلمانی داشته باشیم، اضافه کرد: برخی معتقدند مجلس شورای اسلامی خودش دانشگاه داشته باشد که ما با آن مخالفیم، اما اینکه بتوانیم رشته‌های مطالعات پارلمانی در دانشگاه داشته باشیم  کار مفیدی خواهد بود. لذا کاری که توانستیم بکنیم این بود که با دانشگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کنیم و از اساتید و دانشجویان استفاده کنیم که موفقیت نسبی در این زمینه داشتیم.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: معتقدیم باید از همه مراکز و اندیشکده‌ها استفاده کنیم. تلاش ما تاکنون بر این بوده که در حوزه‌های پژوهشی بی‌طرف باشیم. لذا کفش‌های سیاسی خود را جلوی در مرکز پژوهش‌ها درمی‌آوریم و برای تصمیم‌سازی در خدمت همه ارکان مجلس هستیم.


جلالی به راه‌اندازی بانک گزارش‌های مراکز پژوهشی پارلمانی اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها باقی بماند و کارهای تکراری  انجام ندهیم، لذا دو بانک اطلاعاتی در این زمینه در مرکز پژوهش‌ها فعال شده است.


وی به بانک گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد و گفت: این بانک اطلاعاتی شامل حدود 11 هزار گزارش منتشر شده از سال 72 تاکنون است که قابلیت جستجو در عناوین، کلیدواژه‌ها و فهرست مندرجات را دارد.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین قابلیت جستجوی کامل گزارش‌های منتشر شده از سال 82 تاکنون نیز در این بانک اطلاعاتی فراهم است.


جلالی به بانک گزارش‌های مراکز پارلمان جهانی هم اشاره کرد و گفت: این بانک شامل اطلاعات علمی کشورهای استرالیا، کانادا، انگلستان، آمریکا و اتحادیه اروپاست که هدف از تأسیس آن ایجاد یک پلتفرم مشترک از گزارش‌های کارشناسی مراکز پژوهش پارلمانی بین‌المللی است.


وی به ویژگی‌های این بانک اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: در این بانک صرفاً گزارش‌هایی انتخاب و سازماندهی می‌شود که بتوان از آنها به‌عنوان مطالعات پشتیبان پژوهش در تهیه گزارش‌های کارشناسی مرکز استفاده کرد.


انتهای پیام/4034


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته