دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1397 - 22:02
*سید جواد میری

ما و تظاهرات در فرانسه/منتشر نشهههههههههههههههه

سید جواد میری در یادداشتی تظاهرات اخیر فرانسه و بازتاب‌های جامعه‌شناسی آن‌را مورد بررسی قرار داد.
کد خبر : 342592

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اگر اخبار و روزنامه‌های ایرانی را نگاه کنیم چنین پنداشته می‌شود که عن‌قریب غرب در حال فروپاشی است. جامعه‌شناسی در ایران  همچنان دچار اتیسم معرفتی شده است که هیچ تحلیل درستی از تحولات فرانسه ندارد.


در کنار این اتیسم معرفتی شاهد نوعی تحلیل‌های قیاسی هستیم که تلاش می‌کند این تصویر را برای مخاطبان ایرانی ترسیم کند که این تظاهرات شبیه اعتراضات دی‌ماه ایران است؛ اما کسانی‌که درگیر این نوع تحلیل‌های سطحی هستند فرانسه را نمی‌شناسند.


فرانسه یک کشور نیست، بلکه یک فرهنگ و تمدن است و اندیشمندان فرانسوی سهم عظیمی در شکل‌دهی به جهان امروز داشته‌اند و تحولاتی که اکنون در فرانسه در جریان است، قطع یقین بخشی از تحولاتی است که آینده مناسبات جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


امروز اروپا از دو سو تحت فشار است؛ از یک سو نیروهای ناسیونالیست افراطی و از سوی دیگر نیروهای محافظه‌کار پیمان آتلانتیک شمالی که هیچ بویی از عصر روشنگری و ایده‌آل‌های فرانسوی آن ندارد، ولی سنت فکری فرانسه همواره نشان داده است که یک سر و گردن از همتایان آنگلوساکسون و اروپایی جلوتر است و این اتفاقات نه منجر به فروپاشی غرب خواهد شد و نه منتهی به پایان حاکمیت در فرانسه بلکه منجر به خلق افق‌های نوین در سطح کلان جهانی خواهد شد که در ایران در غفلت از آنها به سر می‌بریم و دال‌ها را غلط تفسیر می‌کنیم.


یقینا مکرون سقوط خواهد کرد، ولی فرانسه پارامترهای جمهوری جدیدی را می‌آفریند که مولفه‌های سیاست و فرهنگ را در قرن ۲۲ تحدید خواهد کرد. ما نیازمند فاصله گرفتن از تبیین‌های دم دستی در فهم تحولات جهان هستیم والا دوباره گرفتار سیاستگذاری‌های غلط خواهیم گشت.


عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته