دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1394 - 13:21

چرا چشم‌ها در حین خواب دیدن، حرکت می‌کنند؟

دانشمندان با مطالعه روی رفتارهای خواب انسان، به این نتیجه رسیده‌اند که چشم‌های ما در زمان خواب دیدن، حرکت می‌کنند زیرا ما تصاویر را دقیقا همانطور می‌بینیم که در بیداری می‌بینیم.
کد خبر : 33263

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از IOL، دانشمندان می‌گویند که چشم‌های ما به آنچه که ذهن ناخودآگاه‌مان «می‌بیند»، واکنش نشان می‌دهند. آنها معتقدند که هر حرکت سریع چشم در حین خواب –بازه زمانی که رویاهای واضح می‌بینیم- دلالت بر «تغییر صحنه» در خواب دارد.


دانشمندان در آزمایش‌های خود، به مدت دو هفته، 19 بیمار صرع را با استفاده از الکترودهایی که روی سرشان نصب شده بود و فعالیت‌های مغزی آنها را مانیتور می‌کرد، مورد بررسی قرار دادند.


دانشمندان روی بخش لوب گیجگاهی این افراد تمرکز و مطالعه کردند. لوب گیجگاهی، بخشی از مغز است که ذخیره حافظه جدید، پردازش اطلاعات حواس شنوایی و بینایی، درک زبان و سازماندهی از کارکردهای آن هستند. گاه در برخی افراد در مورد بدبویی دهان، توهم بویایی پیش می‌آید. این توهم که معمولاً کوتاه‌ مدت است به ندرت نشانه‌ای از صرع لوب گیجگاهی مغز است.


تحقیقات دانشمندان نشان داد زمانی که به بیماران تصویری نمایش داده شد، عصب‌های مغزی آنها در بخش لوب گیجگاهی پشت سر هم شروع به فعالیت کردند. این عصب‌های مغزی دقیقا همین رفتار را زمانی که افراد در خواب عمیق بودند، بروز دادند.


دانشمندان می‌گویند: «به احتمال خیلی زیاد، حرکت چشم نشان‌دهنده نوعی تنظیم مجدد یا حرکت از روی یک فریم خواب به روی فریم دیگر (از یک صحنه به صحنه دیگر) است. این امر شبیه به زمانی است که می‌خواهید اسلاید تصویر دیگری را ببینید و چشم خود را روی اسلاید دیگر زوم حرکت می‌دهید».


دانشمندان معتقدند که این یافته‌ها می‌تواند توضیحی برای حرکت چشم یا پلک نابینایان در حین خواب باشد. آنها می‌گویند: «حتی افرادی که مادرزاد نابینا به دنیا آمده‌اند، می‌توانند در خواب مثلا ببینند که خاله‌شان به ملاقات‌شان آمده و حتی صدا، و احساسات‌شان را درک کنند».


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته