دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

موزه شهدا گنجینه‌ای از آثار شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم

موزه شهدا مکانی فرهنگی، تاریخی و محلی مالامال از معنویت و آثار شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است.
کد خبر : 329954
99bae383-f936-4884-85f7-2558ecb3ffde.jpg11122.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در تمام دنیا و کشور‌هایی که در آنها جنگی روی داده، مکانی را به جمع‌آوری و نگه‌داری آثار سربازان و فرماندهان و حتی ادوات جنگی اختصاص داده‌اند، کشور عزیزمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همت مدیران و مسئولان امر، موزه انقلاب و دفاع مقدس و همچنین موزه شهدا در راستای اجر نهادن به مقام شامخ شهدا و فرماندهان دفاع مقدس ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.



موزه شهدا مکانی است در همین نزدیکی‌ها، شاید چندین بار هم از روبروی آن گذشته باشیم و نگاهی هم به داخل موزه انداخته و گذشته باشیم. یک‌بار از همین روزها  به یکباره تصمیم گرفتم  از آثاری که در موزه به ‌نمایش گذاشته شده است دیدن کنم. وقتی از درب وارد شدم با نگاه مهربان مسئول حراست روبرو شدم، که با لبخندی به داخل هدایتم کرد . چند قدم جلوتر سالن اجتماعات کوچکی که در آن مراسمی برگزار می‌شد را دیدم که در حال نمایش نماهنگی از شهدا بودند.



چند قدم جلوتر سالن شهدای ترور بود؛ از کلاه سردار، رئیس علی دلواری تا دست‌نوشته‌هایی از میرزاکوچک‌خان، لباس شهدای محراب؛ از شهید دستغیب گرفته تا شهید مطهری داخل غرفه‌ها بود، با دیدن این آثار در یک جا و بسیاری از آثار که حتی در این مکان شاید وجود ندارند تازه می‌فهمیم که چه خسارتی را تحت عمل ترور به پیکره انقلاب اسلامی‌مان وارد کردند. چه متفکران و چه سرداران دلیری را که با عمل زشت و غیر انسانی ترور و بمب‌گذاری‌ها از این انقلاب گرفتند و از آن دور دست‌ها نیز فریاد حقوق بشر سر می‌دهند.




یک چیز توجه هم را جلب کرد و آن اینکه چرا با این همه خسارت و فقدان از نظر سرمایه‌های ناب انسانی که هر کدام برای خود نخبه‌ای در تخصص خود بودند، همچنان نظام اسلامی ما سر پا است و روز به روز هم شکوفاتر در جهت روبه جلو در حرکت است. در طول بازدید از موزه شهدا آثار شهدای بزرگی را همچون همت، باکری، چمران، زین‌الدین، آوینی، شهدای هسته‌ای، فهمیده، محمدی،  بابایی، شیرودی و کشوری و همچنین شهدای خبرنگار و فیلمساز و ...، آنقدر آثار بزرگان و سرداران شهید را در این محل دیدم که خود را فراموش کردم. موزه مکانی است که تاریخ گذشته را در آن قرار می‌دهند که دیگران با دیدن موزه بدانند که بودند و چه کردند و البته چه باید انجام دهند.


شاید بیشتر موزه‌ها این ثبت و ادامه ذهنیت را پدید بیاورد که آنچه در موزه است، گذشته و دیگر تکرار نخواهد شد، اما موزه شهدا از این قانون مستثنی است و در آنجا هیچ چیز خاک فراموشی نگرفته و تمام آثار به گونه‌ای زنده هستند و بر روی مخاطب و بیننده تأثیری مستقیم دارند. در موزه شهدا تنها چیزی که از یاد رفته و با رفتن به آنجا به یادش می‌آوریم خود وجودی‌مان است و وقتی از آن محل که بیشتر شبیه خانه شهدا است تا موزه شهدا خارج می‌شویم، راز ماندگاری اسلام و نظام اسلامی را در پیروی از رهبری مقتدرانه ولی‌فقیه، اقتدا به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ایمان به وحدانیت حق تعالی می‌یابیم، چون تمام شهدا در وصیت‌نامه‌هایشان و یا  آثارشان به ایمان راسخ به خدا، عشق به سید و سالار شهیدان و پیروی از امر ولایت فقیه اشاره و تأکید داشته‌اند.     



در موزه شهدا آثار هنری زیادی که در جهت اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت توسط هنرمندان کار شده است، به چشم می‌خورد.در طبقه فوقانی نیز آثار شهدای بزرگی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.


بازدید از موزه شهدا به آدرس تهران، تقاطع خیابان طالقانی و خیابان شهید موسوی را به تمام دوستداران شهدا توصیه می‌کنیم.


انتهای پیام/4071/4100


انتهای پیام/

برچسب ها: آنا فرهنگ هنر
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
کیانوش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸
۰
واجب شد بریم یکبار هم شده ببینیم. دمت گرم آنا
هلدینگ شایسته