دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1397 - 04:34
مطالبه‌نگار/7

تشکل‌های دانشجویی آرمان‌گرایی را فراموش نکنند

یکی از چیزهایی که از دانشجویان توقع می‌رود و این به‌طور طبیعی در دانشگاه و محیط جوان وجود دارد، مسئله آرمان‌گرایی است.
کد خبر : 329698
13910516_2620684.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از تشکل‌های دانشجویی چه مطالباتی دارند؟ مطالبه نگار به این پرسش پاسخ می‌دهد.


مقام معظم رهبری طوماری از مطالبات مختلف در حوزه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در خصوص بایدهای رویکردهای تشکل‌های دانشجویی مطرح کرده‌اند.


یکی از موضوعاتی که ایشان سال 91 در دیدار با تشکل‌های دانشجویی مطرح فرموده‌اند، آرمان‌گرایی است. ایشان در این خصوص می‌فرمایند: «یکی از چیزهایی که ما از دانشجوها توقع داشتیم و این به‌طور طبیعی در دانشگاه و در محیط جوان وجود دارد و بنده هم اصرار داشتم که این حالت در دانشگاه زنده بماند، مسئله‌ آرمان‌گرایی است».


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آرمان‌گرایی را در تمام حوزه‌ها ضروری دانسته و تأکید کردند: «آرمان‌گرایی، هم در سیاست، هم در همه‌ صحنه‌های دیگر -مثل آرمان‌گرایی در علم- باید مورد توجه باشد. آرمان‌گرایی در علم، یعنی در زمینه‌ مسائل علمی باید دنبال قله بود؛ که این توجه شما را به درس خواندن و خوب درس خواندن باید نتیجه بدهد.»


مقام معظم رهبری در ادامه دانشجویان را به علم‌آموزی ترغیب کرده و می‌فرمایند: «امروز درس خواندن، علم‌آموزی، پژوهش و جدیت در کار اصلی دانشجویی، یک جهاد است؛ آرمان‌گرایی را با پرخاشگری اشتباه نکنیم؛ تصور نکنیم که هر کس آرمان‌گراتر است، پرخاش‌گرتر و دعواکن‌تر است؛ نه. می‌توان به‌شدت پایبند به آرمان‌ها و پایبند به اصول و به ارزش‌ها بود،  درعین‌حال پرخاش‌گر هم نبود».


ایشان در بخش دیگری از سخنانشان تأکید می‌کنند: در زمینه‌ معنویت و اخلاق هم باید آرمان‌گرا بود. محیط دانشگاه به دلیل اینکه محیط جوان است، باید محیط پاکیزه‌ای باشد. بعضی خیال می‌کنند دانشگاه یعنی محیطی که در آن، تقید به دین و پایبندی به دین و اخلاق و اینها خیلی لزومی ندارد و مطلوب نیست.»


رهبر معظم انقلاب اسلامی دانشگاه را مرکز معنویت دانسته و فرمودند: «چون علم یک امر معنوی است. محیط دانشگاه، محیط جوانی است؛ محیط مؤمنی است. در کشور، متدین‌ترین‌هامان در میان جوان‌ها هستند؛ فداکارترین‌ها در میان جوان‌ها بوده و هستند؛ بنابراین چه دلیلی دارد که محیط جوانِ اهل علمِ دانشگاه، یک محیط غیردینی باشد؟»


انتهای پیام/4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته