راهاندازی کمپین تحریم آموزش مجازی با شرکت ۴هزار دانشجو
مهدی رفیعی دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اجرای آموزش مجازی در پی شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه ما به جهت ناکارآمدی و عدم بازدهی و کیفیت نامطلوب این نوع آموزش اقدام به کمپین مخالفت و تحریم آموزش مجازی کردند.
وی ادامه داد: آموزش مجازی صرفاً میتواند مکمل آموزش باشد نه جایگزین برای آموزش! همچنین اساتید نیز از این رویه ناراضی هستند. سامانههایی که تاکنون برای این امر طراحی و ساخته شده است، بازدهی مناسب را ندارد!
دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز گفت: دانشگاه ما دارای ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو است؛ ما مطمئن هستیم که از این تعداد دانشجو هزار نفر دسترسی به کامپیوتر و اینترنت ندارند. این در حالی است که تاکنون ۴ هزار نفر طی ۲۴ ساعت به این کمپین ملحق شدهاند!
رفیعی با بیان اینکه با دیگر دانشگاهها نیز در ارتباط هستم؛ تصریح کرد: دیگر دانشجویان نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنند و تنها مشکلات برای دانشگاه ما نیست.
وی افزود: وزارت علوم دانشگاها را ملزم به استفاده از آموزش مجازی کرده است؛ اما در این بین موارد مهمی مطرح است که اگر مرتفع نشوند، وجود آموزش مجازی معنایی نخواهد داشت و صرفاً رفع تکلیف از سوی دانشگاهها خواهد بود.
دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز عنوان کرد: آموزش مجازی به جهت نبود زیرسازیهای لازم چه در عرصه کشوری و چه در عرصه دانشگاهی با ادامه این روند، کمترین بازدهی و خروجی را خواهد داشت و کیفیت آموزش بهشدت افت خواهد کرد.
رفیعی گفت: عدم پوشش و دسترسی عدهای از دانشجویان به اینترنت، هزینه بالای آن در این برهه از شرایط اقتصادی و عدم آشنایی صحیح اساتید با این نوع آموزش از جمله مشکلاتی است که دانشگاهیان با آن مواجه هستند.
وی با بیان اینکه رشتههای فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی که نیاز به کلاسهای عملی دارند، ادامه داد: اکثراً دروس تئوری با عملی مکمل هم هستند که نیاز به استفاده از امکانات دانشگاه هستند و امکان برگزاری این کلاسها بهصورت مجازی وجود ندارد.
دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز خاطرنشان کرد: کلاسهای مجازی برای دروس نظری هم کارایی و کیفیت لازم را ندارند حال بماند که برای دروس فنی مهندسی، پایه، کشاورزی چه بازدهی خواهد داشت؟!
رفیعی درخصوص واکنش وزارت و دانشگاهها در قبال مشکلات این نوع از آموزش تصریح کرد: این نهادها بدون واکنش به اعتراضات کشوری در این خصوص فقط نظاره گر بودهاند و یا قول برطرف کردن چند مورد جزئی را میدهند!
وی افزود: موارد درج شده در سامانه آموزش مجازی از سوی اساتید کیفیت بسیار پایینی دارد و شیوه تدریس اکثر اساتید که بسیار ابتدایی و درحد رفع تکلیف است.
رفیعی علت عدم جواب دهی مناسب سامانه را عدم همخوانی ظرفیت سامانه فعلی با تعداد دانشجویان معرفی کرد و بیان کرد: در اکثر اوقات دانشجویان چندین ساعت منتظر باز شدن سامانه جهت استفاده هستند.
دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز با بیان اینکه دانشجویان نمیتوانند با گوشی موبایل خود از سامانه استفاده کنند، مطرح کرد: چه تعداد از دانشجویان به کامپیوتر و لپ تاپ دسترسی دارند؟
وی ادامه داد: از یک کلاس ۴۰ نفری تنها چند نفر محدود دسترسی به کامپیوتر و لپتاپ شخصی دارند؛ از همین رو اکثر دانشجویان نمیتوانند در کلاسهای آموزش مجازی شرکت کنند و این نشان دهنده نبود عدالت آموزشی است؛ در حالیکه رسالت دانشگاههای دولتی برقراری عدالت آموزشی است.
رفیعی گفت: هزینههای سرسام آور اینترنت هم جهت دانلود و آپلود برخی از موارد مندرج اساتید در سامانه نیز از جمله موارد مطرح آموزش مجازی در دانشگاه ما است که امیدواریم این مسائل بهزودی رفع شود.
وی در خصوص زمان بازگشایی دانشگاهها گفت: باید بیماری کنترل شود و تمام موارد بهداشتی نیز از سوی دانشجویان و دانشگاه رعایت شود. تا رفع مدیریت این بیماری نباید دانشگاهها باز شوند و حفظ سلامت روانی و جسمانی دانشجویان بر هر چیز دیگری حتی آموزش در اولویت قرار دارد.
انتهای پیام/۴۰۸۴/
انتهای پیام/