مشق شب در کشورهای دیگر دنیا چگونه است
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، به حدود 120سال از زمانی که «روبرت نویلیس» معلم سختگیر ایتالیایی «مشق شب» را به عنوان تنبیه معرفی و استفاده کرد، میگذرد و حالا بعد از گذشت سالها نظرات مختلفی درباره وجود و ماهیت آن ابراز میشود. «مشقِ شب» نه فقط در ایران بلکه در جوامع متعدد محلِ بحث است و هنوز بر چگونگی و میزان آن، اجماعِ نظری وجود ندارد؛ بعضی کشورها به سنت دیرین مشق زیاد گفتن پایبند هستند و بعضی دیگر، باور دارند تکلیف دادن به بچهها اصولی دارد.
سنگاپور/ روزانه 3 ساعت مشق
دانشآموزان دبستانی «سنگاپور» روزی سه ساعت بعد از مدرسه مشغول نوشتن مشق شب هستند. «جیسون تان»، متخصص آموزش و پرورش در سازمان آموزش و پرورش «سنگاپور» میگوید: «انجام روزانه سه ساعت مشق شب در شرایطی که دانشآموزان دبستانی بیش از 5 ساعت را در مدرسه میگذرانند، منطقی به نظر نمیآید». والدین سنگاپوری هم معتقدند که میزان زیاد مشق شب، زندگیهای خانوادگی را تحتتأثیر قرار داده و موجب ایجاد اختلالات فراوانی در خانوادهها شدهاست.
آمریکا/ 10دقیقه مشق استاندارد
سازمان آموزشوپرورش «آمریکا» باور دارد تنها 10دقیقه مشق شب برای دانشآموزان پایههای ابتدایی کافی است که البته هنوز برخی معلمان، از این استاندارد پیروی نمیکنند. محققان میگویند: میزان تکالیفی که معلمان برای دانشآموزان آمریکایی در نظر گرفتهاند، مناسب و حتی پایینتر از حد معمول است اما والدین به این موضوع معترض هستند؛ آنها باور دارند با توجه به اینکه فرزندانشان در تمام ساعات مدرسه فعال و در حال آموزش هستند و تمام اوقات خود را به پیاده کردن آن چه یاد گرفتهاند، میپردازند، مشق شب میتواند سلامتی آنها را به خطر بیندازد و علاوه بر این، موجب ایجاد احساس منفی در آنها به مدرسه و آموزش سواد شود.
هنگکنگ/ صاحب بیشترین مشق شب در جهان
تا حدود دو سال پیش سیستم آموزشی روسیه به دادن میزان زیاد مشق شب به دانشآموزان در صدر فهرست جهانی بود اما امروزه دانشآموزان «هنگکنگ» به عنوان محصلانی که بیشترین میزان از مشق شب را در میان دانشآموزان جهان دارند، شناخته میشوند. والدین هنگکنگی به میزان زیاد مشق شب فرزندانشان معترض هستند و میگویند: میزان تکالیف کودکان ابتدایی در خانه به قدری زیاد است که زندگی خانوادگیشان را تحت تأثیر قرار دادهاست.
کانادا/ مشق شب به تناسب نیازهای هر دانشآموز
سیستم آموزشی «کانادا» باور دارد، مشق شب کودکان دبستانی و تمام دانشآموزانی که در پایه تحصیلی یک تا شش تحصیل میکنند، باید متفاوت با بقیه پایههای تحصیلی باشد و آنها باید به فراخور نیازهای آموزشیشان مشق شب دریافت کنند. درواقع تکالیف باید متناسب با نیازهای هر کودک باشد. پایههای دبستان باید تکلیف را به صورت خواندن شعر، بازی کردن و فعالیتهای تعاملی مانند ساختن کاردستی و. .. دریافت کنند؛ همچنین دانشآموزان باید این فعالیتها را در مدرسه و در کنار دوستان شان انجام بدهند.
ژاپن/ کودکان مشق شب ندارند!
کارشناسان آموزشی «ژاپن» باور دارند که دانشآموزان دبستانی هیچ نیازی به نوشتن مشق شب ندارند؛ آموزشهای سر کلاس باید در همان کلاس و محیط مدرسه برای کودکان بازگو شود و آنها تکلیف در خانه را به شکل دیگری در همان ساعات مدرسه به همراه دوستان شان انجام دهند. کارشناسان آموزشی «ژاپن» باور دارند مشق شب در پایههای بالاتر با موفقیت تحصیلی ارتباط مستقیم دارد و قطعاً منجر به کسب نتایج بهتر تحصیلی میشود اما این موضوع راجع به دانشآموزان دبستانی صدق نمیکند و موجب عملکرد منفی آنها خواهد شد. کودکان ژاپنی تا کلاس سوم دبستان تنها 10دقیقه مشق شب دارند که آن را هم به کمک معلمان و مربیان در محیط مدرسه انجام میدهند.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام4028
انتهای پیام/