دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1397 - 15:00
آنا گزارش می‌دهد:

از موکب‌های دانشجویی در عراق تا خادمان زوار در خاک ایران

سفر اربعین بزرگترین میعادگاه شیعیان است که اجتماع جهانی آن نوید ظهور را می‌دهد؛ دانشجویان نیز به نوبه خود سعی دارند تا در این سفر بزرگ نقش مثبتی را ایفا کنند.
کد خبر : 320545

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ مسعود کیخا - هرکه دارد هوس کرب‌وبلا بسم‌الله، این روزها راه برای عاشقی باز است. خیل عشاق اباعبدالله(ع) کوله‌بار سفر را بسته و عازم حرم حسینی شده‌اند.


حرم عشق پیر و جوان، نمی‌شناسد همه آرزو دارند یک بار هم که شده پا در کربلا بگذارند تا از عطر و نوای عاشورایی بهره برند.


محرم که می‌رسد هیچ‌کس نمی‌تواند چشمه جوشان دل دوست‌داران پسر حضرت زهرا (س) را بخشکاند و هر کس در پی زیارت کربلاست.


در این بین برخی به‌جای زیارت حریم حسینی، ‌خدمت به زائران اباعبدالله را انتخاب می‌کنند. از سال 93 که ستاد اربعین دانشگاهیان برای پشتیبانی از حرکت‌های دانشجویی در این پیاده‌روی بزرگ راه‌اندازی شد، تسهیلاتی مانند مجوز خروج از کشور دانشجویان مشمول برای متقاضیان پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته شده است؛ اما علاوه بر آن تشکل‌های دانشجویی و دفاتر بسیج دانشجویی با حمایت دانشگاه‌ها یا به‌صورت خودجوش موکب‌های دانشجویی برپا کرده و با ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران اباعبدالله (ع) و به‌ویژه دانشجویان در این حرکت عظیم سهم خود را ایفا می‌کنند.


خدمت‌رسانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در عراق


 رضا نصیری مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از اقدام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای برپایی موکب‌های دانشجویی در مسیر نجف تا کربلا خبر داد.


وی افزود: در این راستا تاکنون برپایی سه موکب دانشجویی در مسیر کربلا تا نجف  قطعی شده است که یکی از آنها با نام موکب دانشجویان جهان اسلام متعلق به واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در شهر کاظمین مستقر است و واحد کرمان نیز در مسیر نجف تا کربلا موکب‌هایی برپا کرده‌اند.


موکب دانشجویان جهان اسلام به همت بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات


موکب دانشجویان جهان اسلام به همت بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی امسال در عمود 1338 برپا خواهد شد.


محمدرضا آبدار رئیس هیأت امنای موکب دانشجویان جهان اسلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اعلام این خبر گفت: موکب بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام با هدف کمک به فراهم‌کردن مقدمات برپایی تمدن نوین اسلامی، حرکت به‌سوی زمینه‌سازی ظهور و تعالی‌بخشی دغدغه‌های والای مشترک جهان اسلام از طریق شبکه‌سازی، در میعادگاه احرار عالم و آزادگان حسینی در سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرد و همزمان با ایام اربعین در کربلا به خدمت‌رسانی زوار حسینی مشغول شد و در راستای تحقق اهداف والای خود پیش رفت.


وی ادامه داد: در بخش پزشکی که یکی از خلأهای موجود در اربعین به‌ شمار می‌آید نیز درمانگاهی با حضور بیش از ۴۰ نفر از متخصصان و پزشکان و پرستاران به ارائه خدمات درمانی خواهد پرداخت. این موکب همچنین در روند اجرایی خود برگزاری برنامه‌هایی از جمله سخنرانی و هیأت‌های شبانه، برپایی غرفه اطفال، نمایشگاه رهبران جهان اسلام، مشاوره و گعده‌های دانشجویی را در دستور کار خود قرار داده است.  


رئیس هیأت امنای موکب دانشجویان جهان اسلام تصریح کرد: این موکب امسال در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در نزدیکی کربلای معلی عمود 1338 واقع شده است. 


در همین راستا موکب دانشجویی اصحاب‌الحسین (ع) برای میزبانی از زائران امام حسین(ع) و ایفای نقش روشنگری، توسط بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برپا خواهد شد.


برپایی موکب‌های دانشجویی دانشگاه آزاد در ایران


محمدرضا خدادادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به آنا خبر داد: همزمان با ایام پیاده‌روی اربعین حسینی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام سه موکب دانشجویی برپا خواهد کرد.


وی گفت: یکی از این موکب‌ها که ویژه برادران خواهد بود، در مرز مهران برپا خواهد شد و خدمات راهنمایی زوار، توزیع بسته‌های خوراکی، ارائه نقشه مسیر و اطلاعات کلی از مرز مهران را به زائران ارائه می‌دهد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در ادامه افزود: دو موکب دیگر به‌صورت مشترک با دانشگاه آزاد ایلام  برپا خواهند شد که یکی از این موکب‌ها در ورودی شهر و موکب دیگر داخل شهر است.


خدادادی با اعلام خبر اسکان زائران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسجد امام سجاد (ع) واقع در شهر ایلام اسکان داشته باشند.  


وی  تصریح کرد: این مسجد سه طبقه مجزا دارد که طبقه اول آن را برای اسکان خواهران و طبقه دوم و سوم آن را برای اسکان برادران در نظر گرفته‌ایم. دانشجویان می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی خود از امکان اسکان استفاده کنند.


محسن فروتن مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد اهواز نیز از برپایی موکب دانشجویی در مرز چذابه خبر داد و گفت: این موکب به‌صورت اشتراکی با دیگر دانشگاه‌‌های استان برپا خواهد شد و بخشی از فعالیت‌ها نیز به دانشگاه آزاد واحد اهواز سپرده ‌شده است.


همچنین رضا نصیری مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موکب‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در داخل کشور گفت: واحد خوزستان در ورودی شهر شلمچه، واحد ایلام در شهر ایلام و واحد مهران نیز در مرز مهران برای خدمت‌رسانی به زائران، موکب‌هایی را برپا خواهند کرد.


دانشگاه پیام‌ نور با سه موکب دانشجویی


محمدهادی امین ناجی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور از حضور فعال این دانشگاه در موکب‌های دانشجویی خبر داد و اذعان داشت: امسال دانشگاه پیام نور با برپایی سه موکب در مسیر زوار اربعین در استان‌های بوشهر، مهران و چذابه و شلمچه با کمک‌های مردمی آماده ارائه خدمات هستند.


از برپایی ۱۷ موکب دانشجویی تا استقرار خادم پژوهشگر


یکی از مهمترین نکات متمایز امسال وجود خادمان پژوهشگر در این سفر معنوی است. علی بهرامی مسئول دبیرخانه ستاد اربعین دانشگاهیان در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اذعان کرد: امسال با رایزنی‌های انجام‌شده، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ کرده است که از پایان‌نامه‌هایی با موضوع اربعین حمایت مالی و معنوی شود.


مسئول قرارگاه نور سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه حدود هفت موکب دانشجویی در مرز ایران برپا خواهد شد، اظهار کرد: این موکب‌های دانشجویی در مرز مهران و چذابه و همچنین در استان‌های ایلام، خوزستان، تهران، مازندران و قم  برای ارائه خدمات رفاهی به زائران برپا می‌شود.


وی با بیان اینکه ۱۰ موکب دانشجویی توسط دانشگاه‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین از مرز عراق تا کربلا برپا خواهد شد افزود: دانشگاه آزاد قم در کاظمین، دانشگاه امام صادق(ع) در مسیر نجف تا کربلا عمود 928، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی‌ شریف در عمود 902 واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در عمود 1338 موکب خواهند داشت و محوریت فعالیت‌های آنها در حوزه فرهنگی و جهان اسلام خواهد بود.


بهرامی عنوان کرد: همایش علمی اربعین نیز برگزار خواهد شد که بخش اساتید و داوری آن به‌ عهده دانشگاه علامه طباطبایی و بخش دانشجویی آن به‌ عهده سازمان بسیج دانشجویی است.


مسئول دبیرخانه ستاد اربعین دانشگاهیان گفت: همچنین یک موکب متمرکز دانشجویی در صحن حضرت زهرا (س) و یک موکب متمرکز دانشجویی نیز در مجتمع فردوس کربلای معلی آماده ارائه خدمات هستند.


وی ادامه داد: البته در این مراکز، علاوه‌ بر اسکان، فعالیت‌های فرهنگی مانند غرفه پاسخ به سؤالات شرعی دانشجویان، گعده‌های شبانه و ۱۰ جلسه هیأت دانشجویی برگزار خواهد شد. همچنین شب ۱۳ آبان پیاده‌روی 3 هزار نفر از دانشجویان در قالب دسته عزاداری در مسیر حرم امام حسین(ع) انجام خواهد شد.


وی در پایان گفت: پژوهش میدانی در حوزه ارتباطات میان‌فرهنگی ایران و عراق توسط خادمان پژوهشگر در ایام پیاده‌روی اربعین انجام خواهد شد.


برپایی موکب مشترک دانشجویان ایرانی با مردم عراق


محمد محمدیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برپایی موکب مشترک دانشجویان ایرانی با مردم عراق در گردهمایی اربعین حسینی اظهار کرد: موکب دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با نام جامعةالشریف، در عمود ۹۰۲  قرار دارد. 


وی افزود: اصل برپایی موکب، کار مشترکی از بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و گروهی از مردم عراق است که به‌نظر بنده اصل کار فرهنگی همین کار مشترکی است که بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها صورت می‌گیرد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: در تلاش هستیم سال‌های آینده با دانشجویان دانشگاه عراقی موکب‌های مشترک برپا کنیم اما امسال توانستیم به همراه طایفه‌ای از مردم عراق این موکب را راه‌اندازی کنیم.


محمدیان ادامه داد: فعالیت مشترک ایرانی‌ها و عراقی‌ها، مصداق شعار حُب‌ُّ الحُسَین یَجمَعُنا است و تأثیر مثبت فرهنگی دارد چرا که تصویری از وحدت حول امام حسین(ع) به زائران نمایش داده می‌شود.


انتهای پیام/4007/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته