دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1397 - 12:20

گو‌ش‌شکسته‌ها به دنبال شگفتی در مجارستان

اعضای تیم ملی کشتی ایران با ترکیبی جوان و باتجربه در رقابت‌های جهانی مجارستان‌ به دنبال جبران ناکامی دوره قبل هستند.
کد خبر : 319169
57764565.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در مجارستان از فردا آغاز می‌شود و تیم ملی کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها با 10 نماینده روی تشک می‌رود. تیم کشتی آزاد در دوره گذشته در رقابت‌های جهانی پاریس یکی از ضعیف‌ترین نتایج را به دست آورد و در جایگاه نهم قرار گرفت و حالا به دنبال جبران ناکامی دوره قبل خود است.


البته اعزام تیم‌های کشتی به رقابت‌های جهانی با مشکلات زیادی همراه بود، با توجه به گرانی ارز و مشکلات اقتصادی در ابتدا قرار بود تیم‌ها با ترکیب ناقص اعزام شوند، اما با ورود وزارت ورزش و تخصیص ارز ثانویه از سوی دولت به فدراسیون کشتی، اعزام تیم‌ها به صورت کامل انجام شد. هر چند که در تخصیص ارز ثانویه به فدراسیون کشتی، بانک مرکزی تا ساعت پایانی آن را لحاظ نکرد و اعزام کامل تیم در وضعیت نامعلومی به سر می‌برد، اما بالاخره شرایط مهیا شد و ارز ثانویه به تیم‌های کشتی داده شد و در نهایتا تیم کشتی آزاد بامداد پنج‌شنبه راهی مجارستان شد تا در این آوردگاه جهانی رودروی حریفان خود قرار بگیرد. 


رضا اطری در وزن ۵۷ کیلوگرم، باقر یخکشی در ۶۱، امیرحسین مقصودی در ۶۵، یونس امامی در ۷۰، مصطفی حسین‌خانی در ۷۴، عزت‌الله اکبری در ۷۹، حسن یزدانی در ۸۶، علیرضا کریمی در ۹۲، مجتبی گلیج در ۹۷ و پرویز‌ هادی در ۱۲۵ کیلوگرم ۱۰ آزادکار ایران در این رقابت‌ها هستند که از میان این نفرات یخکشی، مقصودی، گلیج‌ و امامی برای نخستین‌بار‌است که در این رقابت‌ها روی تشک می‌روند.


رضا اطری؛ به دنبال جبران ناکامی‌ها
پس از اینکه حسن رحیمی از تیم ملی کشتی آزاد کنار رفت، جای یک کشتی‌گیر شش دانگ در سبک وزن در تیم ملی کشتی آزاد احساس می‌شد. اطری توانست جواز حضور در سبک‌وزن را برای رقابت‌های جهانی به دست بیاورد، البته او با وجود اینکه میدان‌های زیادی دیده و تجربه بین‌المللی دارد، اما تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری نداشته است و حالا به دنبال این است که در مجارستان بتواند نتیجه قابل قبولی به دست بیاورد تا اعتماد خادم را جلب کند. در بازی‌های آسیایی جاکارتا و قهرمانی آسیا در سال 2017 اطری موفق به کسب دو مدال برنز شد. این کشتی‌گیر در نخستین حضورش در رقابت‌های جهانی سال گذشته عملکرد خوبی نداشت و در رده سیزدهم قرار گرفت. در رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال  جهان هم در لهستان در سال 2017 باز هم موفقیتی کسب نکرد و در رده چهاردهم قرار گرفت. او امسال در دومین حضور خود در رقابت‌های جهانی به دنبال کسب نتیجه‌ قابل قبولی است.


رضا اطری


باقر یخکشی؛ بی‌تجربه اما مدعی
پس از مسعود اسماعیل‌پور آزادکار تیم ملی کشتی آزاد در وزن 61 کیلوگرم که به دلیل پارگی رباط مچ دست نتوانست در انتخابی تیم ملی شرکت کند، راه برای جوان تازه‌کاری همچون یخکشی باز شد. او با موفقیت در جام یاشاردوغو و انتخابی تیم ملی، اعتماد رسول خادم را به خود جلب کرد و توانست در ترکیب تیم ملی برای اعزام به مجارستان قرار بگیرد. یخکشی نخستین حضور خود را در رقابت‌های جهانی تجربه می‌کند و حتی در رقابت‌های جهانی جوانان و نوجوانان هم حضور نداشته است و از همین روی کار سختی در این مسابقه پیش‌رو دارد. البته یخکشی از انگیزه بالایی برخوردار است و به گفته خودش تمام تلاشش را به کار می‌گیرد که در نخستین حضورش در رقابت‌های جهانی عملکرد قابل قبولی داشته باشد.


یخشکی


امیرحسین مقصودی؛ جوان جویای نام
مقصودی همچون یخکشی نخستین حضور خود را در رقابت‌های جهانی تجربه‌ می‌کند. او با 18 سال سن، جوان‌ترین کشتی‌گیر ایران محسوب می‌شود و  توانست حسن مرادقلی و مهران نصیری کشتی‌گیران این وزن را کنار بزند و پس از کسب مدال نقره‌ رقابت‌های جوانان جهان، صاحب دو بنده تیم ملی بزرگسالان شود. مقصودی در نخستین تجربه حضورش در رقابت‌های جهانی باید با بزرگان این وزن کشتی بگیرد و در تلاش است که در نخستین حضورش گام محکمی بردارد.


مقصودی


یونس امامی؛ امید برای کسب بهترین مدال
کشتی‌گیر وزن 70 کیلوگرم که پس از کسب مدال برنز جوانان و امیدهای جهان یکی از امیدهای ایران در مجارستان به حساب می‌آید. او هم، مانند دو کشتی‌گیر دیگر نخستین حضورش را در جهانی تجربه‌ می‌کند.


یونس امامی


مصطفی حسین‌خانی؛ فرصتی برای اشتباه ندارد
حسین‌خانی را باید کشتی‌گیر میدان دیده اما پر از اشتباه بنامیم. او در بازی‌های آسیایی در ثانیه‌های پایانی شکست خورد و از کسب مدال بازماند. او در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 2016 در بوداپست به مدال برنز رسید و در رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال 2014 و 2016 به دو مدال طلا رسید و در سال 2018 در رقابت‌های قهرمانی آسیا به مدال برنز رسید. حسین‌خانی در رقابت‌های جهانی با «جردن باروز» آمریکایی و «فرانک چامیزو» ایتالیایی روبه‌رو است، دو حریفی که در این وزن حرف اول را می‌زنند و تنها هدفشان کسب مدال طلای این رقابت‌هاست. بدون‌شک حسین‌خانی کار سختی مقابل حریفان خود دارد و از طرفی هم می‌داند اگر باز هم اشتباه کند ممکن است عواقب بدی برای حضورش در تیم ملی بزرگسالان به وجود بیاید. ضمن اینکه پس از انتخاب او  برای حضور در رقابت‌های جهانی انتقادهای زیادی مطرح شد و او حالا در تلاش است تا با عملکرد قابل قبولش در این مسابقه به انتقادها پایان دهد. 


مصطفی حسین‌خانی


عزت‌الله اکبری؛ به دنبال تکرار خاطرات خوش 
اکبری کشتی‌گیر باتجربه و میدان دیده تیم ملی است.  او  یکی از امید‌های ایران برای کسب مدال خو‌ش‌رنگ محسوب می‌شود. او در رقابت‌های قهرمانی کشتی جهان در سال  2013 در بوداپست به مدال نقره رسید و حالا به دنبال این است که در بوداپست باز هم افتخارآفرین باشد و خاطرات خوش را تکرار کند. اکبری همچنین در بازی‌های آسیایی اینچئون به مدال نقره رسید. او همچنین در رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال 2013 و 2018 به ترتیب به مدال برنز و طلا رسید. در بازی‌های آسیایی داخل سالن هم در عشق‌آباد توانست به گردن‌آویز خوش‌رنگ طلا برسد. البته او در چند وقت اخیر از دوران اوج کمی فاصله گرفته است، اما با این حال یکی از بخت‌های ایران برای کسب مدال در رقابت‌های جهانی مجارستان محسوب می‌شود.


عرت‌الله اکبری


حسن یزدانی؛ نابغه‌‌ به دنبال انتقام از شعبده‌باز!
بدون‌شک حسن یزدانی نابغه کشتی ایران برای همه، چهره شناخته‌ شده‌ای است. در کارنامه او تنها مدالی که به چشم می‌خورد طلا است و او این بار هم قصد دارد با اقتدار به مدال طلای جهان برسد. اما نکته‌ای که در این رقابت‌ها یزدانی با آن روبه‌رو است؛ حریف او «دیوید تیلور آمریکایی» ملقب به شعبده‌باز است. این کشتی‌گیر در جام جهانی کرمانشاه، یزدانی را که به دلیل تغییر وزن آماده نبود، ضربه فنی کرد و حالا یزدانی به دنبال انتقام از اوست. انتقام نابغه ایران و همچنین کری‌هایی که شعبده‌باز برای یزدانی ایران می‌خواند باعث شده اتحادیه جهانی، مبارزه این دو کشتی‌گیر را یکی از حساس‌ترین مبارزه‌ها در بوداپست بنامد.


حسن یزدانی


علیرضا کریمی؛ انتقام از حریف امریکایی 
شورای فنی و کادرفنی برای وزن 92 کیلوگرم به علیرضا کریمی اعتماد کردند. انتخابی که البته با انتقادهای زیادی همراه بود اما با توجه به درخشش کریمی در بازی‌های آسیایی که در وزن 97 کیلوگرم موفق شد حریف ازبکستانی خود را ضربه فنی کند و به مدال خوش‌رنگ طلا برسد، باعث شد تا این‌بار هم شورای فنی و خادم به کریمی اعتماد کنند و او را در ترکیب تیم قرار دهند. 
البته کریمی هم دیگر آن کشتی‌گیر بی‌تجربه نیست و در سومین حضور خود در رقابت‌های جهانی به دنبال کسب  مدال خوش‌رنگ‌ طلا است. کریمی در بوداپست مجارستان راه سختی پیش‌رو دارد، او با «جی دن کاکس» از آمریکا روبه‌رو است، کریمی در المپیک ریو از این کشتی‌گیر 5 بر 1 شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. کریمی این‌بار تنها به فکر انتقام از این حریف  آمریکایی خود است و از طرفی در تلاش است تا با افتخارآفرینی در مجارستان نشان دهد کادرفنی بی دلیل او را در ترکیب تیم در رقابت‌های جهانی قرار نداده است. به هر روی باید دید کریمی در این جدال سخت چه نتیجه‌ای به دست می‌آورد.


علیرضا کریمی کشتی آزاد


مجتبی گلیج؛ فرصتی برای اثبات خود
در وزن 97 کیلوگرم علیرضا گودرزی و مجتبی گلیج نمایندگان ایران بودند. دو کشتی‌گیری که به واسطه عملکرد ضعیف در تورنمنت‌های برون‌مرزی چندان مورد توجه کادرفنی قرار نگرفتند و شاید به همین خاطر بود که علیرضا کریمی در بازی‌های آسیایی با حضور در وزن 97 کیلوگرم توانست دوبنده تیم ملی را در بازی‌های آسیایی بر تن کند. برای حضور در رقابت‌های جهانی‌ با رفتن علیرضا کریمی به وزن 92 کیلوگرم، گودرزی و گلیج نمایندگان ایران در این وزن بودند که البته به واسطه نایب قهرمانی گلیج در جام یاشاردوغو و حذف گودرزی، در نهایت کادر فنی به گلیج اعتماد کردند و او را در ترکیب تیم قرار دادند.گلیج در رقابت‌های‌ قهرمانی آسیا در سال 2018 به مدال نقره رسید. او در بازی‌های آسیایی داخل سالن و قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان در سال 2017 صاحب دو مدال طلا شد و حالا در تلاش است در نخستین حضورش در رقابت‌های جهانی بزرگسالان بهترین عملکرد را داشته باشد. البته گلیج باید با حریفان قدرتمندی کشتی بگیرد و کار سختی پیش‌رو دارد.


مجتبی گلیج


پرویز هادی؛ غول‌کشی و پایان حسرت مدال جهانی
آخرین نماینده ایران در رقابت‌ جهانی بوداپست، پرویز‌ هادی کشتی‌گیر وزن ۱۲۵ کیلوگرم است. هادی در بازی‌های آسیایی جاکارتا موفق به کسب مدال طلا شد، البته او در بازی‌های آسیایی اینچئون هم در سال 2014 به مدال طلا رسیده بود  و در سه دوره حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا هم سه مدال طلا کسب کرده بود. هادی در نخستین تجربه خود را در رقابت های جهانی در سال ۲۰۱۵ به عنوانی بهتر از نهمی نرسید و این‌بار در تلاش است تا بعد از درخششی که در این مدت داشته است، مدال طلای رقابت‌های جهانی را هم در کارنامه خود به دست بیاورد.


پرویز هادیانتهای پیام/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته