دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1397 - 18:32
معاون توسعه فنّاوری سازمان فضایی:

غیر از 6 استان شمالی در بقیه استان‎ها شاهد رخداد گرد و غبار بوده‌ایم

معاون توسعه فناوری سازمان فضایی گفت: به جز 6 استان شمالی اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی در بقیه استان‎ها از ابتدای سال تاکنون شاهد رخداد گرد و غبار بوده‌ایم.
کد خبر : 316896

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا, از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،  علی صادقی‌نائینی اظهار کرد: در مرکز فضایی ماهدشت روزانه بیش از 200 گیگابایت اطلاعات دریافت می‌شود که توسط متخصصان این مرکز، تحلیل و برای استفاده عموم در سایت «سازمان فضایی ایران» قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مرکز فضایی ماهدشت زیرساخت‌هایی مانند، ایستگاه‎های داده‎های ماهواره‎ای، آزمایشگاه سنجش از راه دور و مرکز پایش ماهواره‎ای ایجاد شده است که داده هایی را از مرکز داده دریافت می کند و در طول روز اطلاعات دریافتی ماهواره ای در این مرکز به بیش از 200 گیگابایت می‎رسد.

وی ادامه داد: پس از دریافت داده‌های ماهواره‌ای، این داده‌ها با کمک متخصصان تحلیل می‌شود و گزارش‎ تحلیل‌ها به‌صورت روزانه یا ماهانه در سایت سازمان فضایی ایران قرار داده می‌شود.

معاون توسعه فناوری سازمان فضایی ایران درباره نحوه پایش گرد و غبار تصریح کرد: در موضوع گرد و غبار اطلاعات داده‌های ماهواره‌ای به صورت روزانه پایش و میزان این آلاینده‌ها به‌صورت درصدی نشان داده می‌شود؛ البته در تلاش هستیم که این میزان به صورت گِرم در سطوح جو سنجش شود.

صادقی‌نایینی تصریح کرد: طبق اطلاعات ماهواره‌ای، بیشترین تعداد رخدادهای گرد و غبار در استان‎های جنوب شرقی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی و پس از آن در استان های جنوب غرب کشور مانند خوزستان و بوشهر رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که به‌جز 6 استان شمالی اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی در بقیه استان‎ها از ابتدای سال تاکنون شاهد رخداد گرد و غبار بودیم افزود: در سال جاری برای استان سیستان و بلوچستان شاهد 17 بار گرد و غبار بودیم.

صادقی‌نایینی با اشاره به ترسیم نقشه ماهواره‎ای ایران روی سایت این سازمان خاطرنشان کرد: با کمک سنسور «مادیس» و دو سنسور مشابه دیگری که روی ماهواره‎ها نصب شده است، هر روز حدود ساعت 11 صبح و 14 بعدازظهر تصاویری از کل ایران و منطقه خاورمیانه دریافت که نتیجه آن را به صورت نقشه ترسیم می‌کنیم و ساده شده آن را روی سایت سازمان فضایی ایران قرار می‌دهیم.

معاون توسعه فناوری سازمان فضایی ایران افزود: در تلاش هستیم تا پایان سال جاری این سامانه به‌صورت خودکار، پس از دریافت داده‌ها بلافاصله روی سرور دیتا تحلیل و به صورت آنلاین بر بستر اینترنت نشان داده  شود.

انتهای پیام/4083/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته