دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1397 - 14:49
وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران:

دانشجویان علوم پزشکی خارج از کشور نگران جایابی نباشند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و داروسازی اقدام کردند به‌شرطی که دانشگاه آنها در رتبه‌بندی جهانی زیر 700 باشد، می‌توانند در داخل کشور به تحصیل ادامه دهند.
کد خبر : 316791

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی بعد از ظهر امروز در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران گفت: حمایت از استارت‌آپ‌ها در وزارت بهداشت، یکی از اولویت‌های ماست اما وظیفه این وزارتخانه طراحی و اجرای معماری اصلی است تا امکانات را در اختیار شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها قرار بدهیم اما برای بررسی اینکه چگونه این حمایت‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد و مشکلات فنی آن، جلسه‌ای در وزارتخانه برگزار می‌شود تا این مشکلات بررسی شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه داروهای خاص گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، مشکلی در این حوزه وجود ندارد و تقریباً پروژه‌ها با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان غذا و دارو درحال پیشرفت است و بالغ بر 57 قلم دارو در حال تولید است اما اگر مشکلی در این حوزه وجود دارد، به بنده اطلاع‌رسانی کنید تا پیگیری کنم.

وی درباره این تفاهم‌نامه توضیح داد: هدف از تفاهم‌نامه معاونت علمی و وزارت بهداشت، دسترسی راحت‌تر، هزینه کمتر و درعین‌حال با کیفیت بیشتر خدمات است. زیرساخت‌های فناوری در حوزه سلامت وجود دارد و هدف عمدتاً آسایش مردم، هزینه کمتر و سرعت بیشتر در ارائه خدمات است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: هرچقدر شغل با استارت‌آپ‌ها ایجاد شود، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بیشتر به کارآفرینی روی می‌آورند ولی مزاحمت‌هایی به‌لحاظ قوانینی وجود دارد که در زمانی نوشته شده که فناوری‌های نوین وجود نداشته است. اگر این قوانین برداشته شود، مشکلات برطرف می‌شود.

وی درخصوص جایابی دانشجویان علوم پزشکی در خارج از کشور توضیح داد: هر شخصی که تا به امروز و تا این لحظه و حتی یک‌ماه‌ونیم آینده در دانشگاه‌هایی که در رتبه‌بندی جهانی زیر هفتصد  قرار دارد تحصیل می‌کرده، می‌تواند برای انتقال به داخل ایران اقدام کند و حتی اگر هفتاد و دو واحد را در دانشگاه خارج از کشور نگذرانده باشند، مانعی ندارد و تنها با گذراندن 36 واحد می‌توانند در دانشگاه داخلی مشغول تحصیل شوند اما اگر از سال 2019 برای تحصیل در رشته پزشکی و داروسازی در خارج از کشور اقدام کنند، باید تا پایان دوره تحصیل در خارج از کشور بمانند و امکان انتقال به‌داخل را ندارند، مگر اینکه پس از پایان تحصیل، پزشک یا داروساز شده باشند.

وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: این‌کار به‌دلیل این مسئله صورت می‌گیرد که ارزش کنکور به‌تدریج در حال از بین رفتن است و کنکور نوعی تبعیض برای داوطلبان محسوب می‌شود، لذا از سال 2019 هر کسی برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کرد، باید در آنجا تحصیل کند و نمی‌تواند صندلی را در دانشگاه‌های داخل کشور اشغال کند.

انتهای پیام/4085/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته