دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1397 - 11:00
دبير ستاد توسعه فناوری نانو خبر داد:

خط اعتباری بین بانک مرکزی و معاونت علمی وجود ندارد

دبير ستاد توسعه فناوری نانو گفت: نمایشگاه فناوری نانو امسال از شنبه ۲۱ مهرماه آغاز می‌شود.
کد خبر : 316396

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید سرکار صبح امروز در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، گفت: نمایشگاه فناوری نانو امسال از شنبه ۲۱ مهرماه آغاز می‌شود و هیأت ۴۰ نفره از کشورهای چین، اندونزی، کره جنوبی، مالزی، روسیه، اکوادور و ارمنستان در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در این دوره از نمایشگاه، تمرکز بر صنعتی سازی و تجاری‌سازی محصولات نانو است و این موضوع یکی از اولویت‌های ماست.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه گفت: طی 10 دوره قبلی برگزاری جشنواره نانو، تمامی مجموعه‌های فعال در عرصه توسعه فناوری نانو دعوت شده تا حضور فعال داشته باشند و حتی بخش دانش‌آموزی و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و نهادهای مرتبط نیز در این نمایشگاه حضور فعال داشتند.

وی در ادامه گفت: در برنامه چشم‌انداز 10 ساله اول فناوری نانو، به ترویج این فناوری و توسعه منابع انسانی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پرداختیم تا با مهیا کردن زیرساخت‌های لازم، فناوری نانو در جامعه جای خود را باز کند. طی این 10 سال شرایط را طوری فراهم کردیم تا 10 ساله دوم، به صنعتی و تجاری‌سازی محصولات بپردازیم.

وی ادامه داد: در برنامه 10 ساله دوم، تمرکز اصلی بر صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی محصولات نانو با توجه و تمرکز خاص به توسعه صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو بوده است و بر این اعتقادیم که در حوزه محصولات مبتنی بر فناوری نانو، بازار 80 میلیونی ایران کم است و اگر شرکت‌ها فقط به تأمین نیاز داخلی توجه کنند، شکست می‌خورند. البته ورود به عرصه‌های جهانی، فرهنگ‌سازی می‌خواهد و باید دنیا بپذیرد که در حوزه فناوری‌های پیشرفته مثل نانو، ایران حرفی برای گفتن دارد.

سرکار ادامه داد: در 10 جشنواره اول نانو، فعالیت بر ترویج این فناوری بوده تا سیاستمداران و مقامات کشوری، این فناوری را باور کنند اما برنامه امسال که به تجاری‌سازی محصولات مرتبط است و برنامه‌های ما به‌گونه‌ای جهت داده شده که بیشتر میزبان صاحبان صنایع باشیم و برنامه‌های متنوعی برای مدیران صنعتی در حوزه‌های ساختمانی و نساجی، خودرو و آب و محیط زیست داریم تا در این حوزه، محصولات با استفاده از فناوری نانو، ارتقای کیفیت پیدا کنند و خدمات بیشتری ارائه دهند.

وی با اشاره به حضور هیأت‌های خارجی در این نمایشگاه گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا از کشورهای مختلف هیأتی‌هایی از نمایشگاه دیدن کنند و علاوه بر آن کره جنوبی دو غرفه و ارمنستان و عمان نیز غرفه‌هایی در نمایشگاه دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از ایجاد دفتر این ستاد در چین خبر داد و گفت: در چین چهار دفتر ایجاد شده تا به‌کمک محققان چینی، پروژه‌هایی انجام شود. همچنین اندونزی، هند، مکزیک و برزیل که جمعیت زیادی دارند، بازار مناسبی برای محصولات نانویی محسوب می‌شوند و در ترکیه نیز دفتری ایجاد شده تا این محصولات در این کشور نیز به‌فروش برسند. همچنین می‌خواهیم در عراق نیز دفتری ایجاد کنیم. همچنین در این نمایشگاه شرکت‌هایی که توانسته‌اند فناوری خود را توسعه داده و به نمونه اولیه برسند، حضور دارند که توسط این شرکت‌ها بالغ بر 40 فناوری اثبات شده و به نمونه اولیه رسیده وجود دارد تا سرمایه‌گذاران را برای تجاری‌سازی و تولید انبوه جذب کنند.

وی ادامه داد: در حوزه صنعتی، چالش‌ها و مشکلات صنایع تبدیل به طرح‌هایی شده که از طریق فناوری نانو می‌توانیم راهکار مناسب برای آنها ارائه کنیم تا هم هزینه‌ها کاهش پیدا کند و هم کیفیت محصولات بالا برود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تأکید بر اینکه صنعت برای زنده ماندن نیاز به فناوری دارد، گفت: متأسفانه در کشور ما صنعت کشش فناوری را ندارد و به خاطر همین محصولات نانویی در صنعت آن‌چنان‌که شایسته است، عرضه نمی‌شوند چون نمی‌توانیم فناوری را در صنعت کشور توسعه دهیم. حتی به‌دلیل فشار تحریم‌ها ما می‌توانستیم مشکلات موجود در صنعت را حل کنیم. یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های حوزه نانو این است که عرصه اقتصاد کشور، دولتی است و رقابت در آن وجود ندارد، درحالی‌که اگر بخش خصوصی پایه‌کار باشد به‌خاطر یک ریال منفعت هم که شده، کمک به صنعتی شدن فناوری می‌کند و ستاد نانو نیز اگر رقابت برای فناوری وجود داشته باشد، می‌تواند از آن حمایت کند. به‌عنوان مثال شیرآلات تزئینی با پوشش نانو باکیفیت مناسبی تولید شد که سال 96 در ارزیابی‌های انجام شده چیزی حدود 350 میلیارد تومان این مدل شیرآلات نانویی فروش داشته؛ درحالی‌که ما می‌توانیم با استفاده از نانو، قطعات خودرو را با پوشش نانویی ادامه دهیم اما صنعت به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد و از ما برای تولید این محصولات حمایتی نشده. برخی از محصولات های‌تک را پیش از آنکه بتوانیم در ایران به‌فروش برسانیم به چین فروخته‌ایم و برخی از این محصولات تا شش میلیارد تومان صادرات داشته ولی در داخل کشور از ما با قیمت 800 میلیون تومان خریداری نکردند.

وی تأکید کرد این بدبختی ماست که رئیس بانک مرکزی در پاسخ به خبرنگار زمانی که از وی درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای حمایت از تولیدکننده سؤال می‌کند، می‌گوید: تولیدکننده را کنار بگذارید و به مصرف‌کننده توجه کنید. درحالی‌که این مسئله وجود دارد که اگر تولیدکننده را کنار بگذاریم، اقتصادی از کشور باقی نمی‌ماند. شرکت‌های دانش‌بنیان دربه‌در به‌دنبال ارز دولتی هستند تا قطعات خود را تأمین کنند اما نمی‌توانند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اضافه کرد: تحریم‌ها فشارهای زیادی بر کشور ایجاد می‌کنند و امیدواریم با تصویب FATF مسائل و مشکلات کشور حل شود. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که میلیون‌ها دلار بابت خرید موبایل، خودرو و لوازم خانگی هزینه می‌شود وی برای تکنولوژی هزینه زیادی نمی‌شود. اما اگر منافع خریداران خارجی در خرید از محصولات ایرانی باشد، می‌توانند راه آن را پیدا کنند و راهکارهایی نیز در بازار آزاد وجود دارد تا این محصولات به‌فروش برسد. ما نیز سعی می‌کنیم با ایجاد دفاتر فرآیند فروش محصولات را تسریع کنیم. 

وی درباره خط اعتباری بانک مرکزی و معاونت علمی توضیح داد: دو ماه پیش مذاکراتی برای ایجاد این ارتباط شده بود و نگاه مثبتی به آن وجود داشت اما بعد از تغییرات و تحولات بانک مرکزی، این مسیر نیز کاملاً بسته شد. درحالی‌که باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور فعال داشته باشیم اما با نبود ارز این امکان محقق نمی‌شود. چنان‌که سال گذشته شرکت‌های نانویی توانستند در هشت دیدار بین‌المللی حضور داشته باشند اما مشخص نیست که امسال بتوانیم این رویداد را برگزار کنیم.

سرکار توضیح داد: همچنین برای ثبت اختراعات بین‌المللی باید بتوان از صفر تا 100 فرآیند تولید محصول را در مجامع بین‌المللی ثبت کرد که این امر هزینه‌بر است و با وجود مشکلات کنونی، بازهم در این حوزه با مشکل مواجه می‌شویم.

وی در ادامه بیان داشت: معاونت علمی تلاش خود را برای باز شدن دریچه‌ها به‌سوی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است ولی بازهم در این حوزه مشکلاتی وجود دارد و باید به دنبال تأییدیه بین‌المللی و CE باشیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌جای آنکه مراسم افتتاحیه داشته باشیم، می‌خواهیم بیشتر به‌جای شعار دادن به دنبال عمل‌گرایی باشیم و فراموش نکنیم که در این شرایط باید هر کس پاسخگوی رفتار خودش باشد و دغدغه کشور، مسائلی نظیر پوشک بچه نباید باشد و باید به‌دنبال تکنولوژی باشیم.

انتهای پیام/4085/


انتهای پیام/

برچسب ها: نمایشگاه نانو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته