دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1397 - 11:16
رئيس صندوق نوآوري و شكوفايي خبر داد:

ارائه تسهیلات برای تأمین هزینه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان

رئيس صندوق نوآوري و شكوفايي از ارائه تسهيلاتي براي تأمين هزينه استقرار شركت‌های دانش‌بنيان خبر داد.
کد خبر : 314990
18206035.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري آنا، بهزاد سلطاني در آيين امضای تفاهم‌نامه صندوق نوآوری و شكوفايي با صندوق كارآفرينی اميد كه صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شكوفايی برگزار شد، اظهار کرد: شركت‌های دانش‌بنيانی كه در مرحله توليد محصول بوده‌اند و باتوجه به افزايش نرخ ارز برای توليد و انجام فعاليت دچار مشكل شده‌اند، می‌توانند دوباره در چرخه ارزيابی صندوق نوآوری و شكوفايی قرار گرفته و در صورتی كه تأييد شود طرح مورد نظر در شرايط كنونی صرفه اقتصادی دارد، به شركت دانش‌بنيان تسهيلات بيشتری ارائه خواهد شد.

رئيس صندوق نوآوری و شكوفايی ادامه داد: همچنين تسهيلاتی برای تأمين هزينه استقرار شركت‌های دانش‌بنيان در نظر گرفته‌ايم. به اين ترتيب كه اگر مجتمعی برای شركت‌های دانش‌بنيان در حال احداث باشد و ٥٠ درصد از پروژه انجام شود، به شركت‌های دانش‌بنيانی كه می‌خواهند در آن مجتمع مستقر شوند، تسهيلات پرداخت می‌شود تا بتوانند ٥٠ درصد باقی‌مانده پروژه را به اتمام رسانده و زودتر صاحب محلی برای استقرار شركت شوند.

سلطانی گفت: کل سرمایه تبدیل شده در صندوق نوآوری و شکوفایی دو هزار و 600 میلیارد تومان است که بیش از هزار و 100 میلیارد تومان آن در قالب پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شده و هزار و 980 میلیارد تومان در قالب تعهد تا یک سال آینده پرداخت می‌شود و امیدواریم تا پایان امسال 390 میلیارد تومان به حجم این تسهیلات افزوده شود. تا یک سال آینده نیز 780 میلیارد تومان تقاضا برای دریافت تسهیلات خواهیم داشت.

وی افزود: براساس بودجه‌ای که در اختیار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارد، در چهار سال آینده میزان تقاضا از میزان تأمین منابع پیشی می‌گیرد و مجبوریم از شرکت‌های دانش‌بنیان بخواهیم تا زمانی‌که شرکت‌های قبلی وام و تسهیلات خود را تسویه کنند، برای دریافت تسهیلات صبر کنند. لذا باید منابع مالی صندوق از سه هزار میلیارد تومان به پنج تا 6 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و همچنین منابع دیگری که به‌عنوان سود و سرمایه خطرپذیر برای این صندوق در نظر گرفته شده نیز به آن تعلق گیرد. 

سلطانی خاطرنشان کرد: با توجه به تورم و نیاز روزافزون شرکت‌های دانش‌بنیان، باید این نکته را فراموش نکنیم که میزان نیاز به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی از آنچه که در 6 سال پیش تصویب شده، بیشتر شده و باید ظرفیت و توانمندی صندوق به دو برابر افزایش یابد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: این ظرفیت در مقابل ظرفیتی که دیگر صندوق‌های نوآوری و شکوفایی در سایر کشورهای دنیا دارند، بسیار ناچیز است و همین‌طور اعتباراتی که به شرکت‌ها داده می‌شود، به نسبت سایر کشورها بسیار کم است. 

وی تصریح کرد: هزینه ایجاد اشتغال پایدار از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان کمتر از یک‌سوم هزینه‌ای است که باید دولت به‌طور مستقیم برای ایجاد شغل پرداخت کند و وقتی می‌توان از طریق بخش خصوصی بیش از 3.3 برابر اشتغال ایجاد کرد، چرا از این ظرفیت استفاده نشود و تسهیلات در اختیار این بخش قرار نگیرد. همچنین ضریب نفوذ شرکت‌های دانش‌بنیان 82 درصد است و 82 درصد شرکت دانش‌بنیان توانسته‌اند از صندوق نوآوری و شکوفایی از یک تا 30 خدمت دریافت کنند.

سلطانی اضافه کرد: غیر از 27 خدمتی که در حوزه تسهیلات و مشارکت ارائه می‌شود، 41 خدمت در حوزه توانمندسازی در یک سال و نیم اخیر توسط این صندوق ارائه شده که از برخی از این تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان اطلاع زیادی ندارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به تشریح خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت و گفت: ‌توانمندسازی تا سقف 100 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض از خدمات صندوق است و تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان از این 100 میلیون استفاده کردند تا در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کرده یا از سایر خدماتی که در آیین‌نامه به آن اشاره شده است، بهره‌مند شوند.

سلطانی با اشاره به میزان طرح‌های خاتمه‌یافته در این صندوق گفت: پیش از این هزار و 155 طرح در این صندوق خاتمه یافته بود که هم‌اکنون به هزار و 170 طرح رسیده که میزان این طرح‌ها شامل 482 میلیارد تومان است. البته 29 طرح خاتمه یافته ناموفق داریم؛ به این دلیل که ما به‌لحاظ فنی حساسیم و اگر پیشرفت آن‌طور که مد نظر ما است صورت نگرفته باشد یا پول در محل درستی مصرف نشده باشد، طرح متوقف می‌شود.

وی تأکید کرد: یکی از خدماتی که توسط این صندوق ارائه خواهد شد ولی هنوز نهایی نشده، این است که اگر شرکت دانش‌بنیانی بخواهد برای محصول و طرح انجام شده خود تبلیغاتی داشته باشد، ما این خدمت را تعریف می‌کنیم که برای تبلیغ، یارانه‌ای را دریافت کند، چرا که معمولاً شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه فعال نیستند و باید این مورد در آنها تقویت شوند.

سلطانی با اشاره به اینکه 72 هزار شغل توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده است، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی براساس مصوبه هیأت امنا می‌تواند تا 200 نفر پرسنل داشته باشد که هم‌اکنون تعداد افراد به 150 نفر رسیده و ما با بیش از 70 کارگزاری برای نظارت مالی و ارزیابی همکاری داریم. این در حالی است که در صندوق نوآوری و شکوفایی کشور فرانسه، 385 پرسنل در شعبه مرکزی فعال هستند و در هر کدام از 62 شعبه این صندوق حداقل 10 نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی در پایان درباره انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: براساس این تفاهم‌نامه وام قرض‌الحسنه چهار درصد به ارزش 30 میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی امید داده می‌شود و صندوق کارآفرینی امید نیز براساس منابع، وام‌هایی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد و می‌خواهیم با این کار اشتغال ایجاد کنیم و تاکنون میزان همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با نظام بانکی کشور در قالب تفاهم‌نامه از مرز 150 میلیارد تومان عبور کرده است و شرکت‌هایی که از طریق این صندوق به بانک‌ها معرفی شده‌اند تماماً به تعهدات خود عمل کردند.

انتهای پیام/ 4085 /4007

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته