دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1397 - 10:30

نوستالژی و مزایای آن

دانشمندان اخیراً کشف کرده‌اند که نوستالژی برای سلامت روان انسان‌ها مفید است و تأثیر مثبتی بر روحیه افراد می‌گذارد.
کد خبر : 309886

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس آلرت، بسیاری از افراد در رویدادهایی مانند جشن تولد، عروسی و تعطیلات خانوادگی به یاد خاطرات گذشته می‌افتند و حسی غم‌انگیز همراه با شادی را تجربه می‌کنند. این دلتنگی و اشتیاق عجیب و غریب برای گذشته نوستالژی نام دارد. 79 درصد مردم با یادآوری رویدادهای مهم شخصی به‌طور هفتگی حس نوستالژیک را تجربه می‌کنند.


حال سؤال اینجاست که حس نوستالژی از کجا نشأت می‌گیرد و چه عملکرد روانی دارد؟ نتایج تحقیقات اخیر درباره عملکرد شناختی و احساسات، اطلاعات جدیدی در این باره به ارمغان آورده است.


برای قرن‌ها نوستالژی نوعی اختلال محسوب می‌شد، اشتیاق غم‌‌انگیز و آرزومندانه‌ای نسبت به چیزی که از دست رفته است. اما امروزه می‌دانیم که نوستالژی مزایای روانی بسیار مهمی دارد.


با وجود این که احساسات منفی مانند تنهایی نیز می‌توانند باعث ایجاد حس نوستالژی در فرد شوند؛ اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوستالژی می‌تواند حالت روحی فرد را بهبود ببخشد و معنی دوباره‌ای به زندگی وی بدهد.


نوستالژی باعث می‌شود فرد حس دوست داشته شدن، ارتباط با دیگران و مصونیت را تجربه کند. نوستالژی می‌تواند الهام‌بخش باشد و خوش‌بینی درباره آینده را در فرد زنده کند. همچنین به فرد کمک می‌کند چیزهای خوب را درباره خود و دیگران به یاد بیاورد.


حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان خاطرات نوستالژیک ایجاد کرد تا از مزایای آن بهره‌مند شد؟ دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که لذت بردن از تجربه‌های زندگی می‌تواند آنها را به خاطرات نوستالژیک تبدیل کند.


شاید به همین دلیل است که وقتی افراد در حال تجربه اتفاقی معنی‌دار هستند، حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا لحظه لحظه آن را به یاد بسپارند.


انتهای پیام/4056/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته