دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1397 - 10:35
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم:

سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها بازبینی می‌شود

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر ضرورت بازبینی در سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها عنوان کرد: به منظور ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها و حرکت در مسیر بالندگی فرهنگی ضروری است تا سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها بازبینی شود.
کد خبر : 308823

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، غلامرضا غفاری صبح امروز در شصت و یکمین نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه مهم‌ترین کار ویژه دانشگاه تولید انسان دانشگاهی و فرهیخته است، اظهار کرد: در نهاد دانشگاه چه در صدد تولید انسان متخصص و دانشمند باشیم چه در تکاپوی پرورش انسانی فرهیخته و خردمند یا افراد کار بلد و تکنسین به نهادی مؤثر و مولد نیازمندیم، به تعبیری نیاز به نهادی سرمایه‌آفرین داریم.


وی با بیان اینکه در زمره سرمایه‌آفرینی می‌توان به سرمایه فرهنگی اشاره کرد، گفت: دانشگاه محل کسب سرمایه فرهنگی تجسم‌یافته، فردی شده و نهادینه است.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: کسب مدرک تحصیلی بدون کسب توانمندی مؤثر در اندیشیدن و حل مسئله پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأثیری نخواهد داشت.


غفاری با بیان اینکه توانمندی و قابلیت دانشجویان در گرو سرمایه فرهنگی آنهاست، اظهار کرد: سرمایه فرهنگی مهارت‌های حرفه‌ای را بارور کرده و نوعی امید و بالندگی را ایجاد می‌کند.


وی همچنین با اشاره به دیگر ویژگی‌های سرمایه فرهنگی گفت: سرمایه فرهنگی مولد قدرت و توانمندی است که پیامدهای روانی اجتماعی مثبتی چون احساس اثرگذاری و تأثیربخشی را به دنبال دارد.


به گفته معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم دانشجویان نیازمند احساس قدرت، معنا، تأثیر، خلاقیت، تعلق دانشگاهی و مشارکت در دانشگاه و فرآیند فرهیختگی هستند در غیر این صورت با بیگانگی از دانشگاه مواجه می‌شویم که بی‌تردید مسئله زیان‌بار و آسیب‌آفرین است.


غفاری با بیان اینکه سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و نمادی نشأت گرفته از نهاد دانشگاه است، عنوان کرد: دانشگاه در تولید و ارتقای همه اشکال و صورت‌های سرمایه نقش دارد.


وی با بیان اینکه تغییر در نحوه ارتباط و دستیابی به اطلاعات از ویژگی‌های دنیای جدی است، عنوان کرد: این امر مناسبات عینی و ذهنی جامعه را دگرگون کرده است، توزیع اطلاعات دیگر صورت پیشین خود که اطلاعات طبقه‌بندی شده و در دسترس خواص باشد را ندارد بلکه همه خود را صاحب اطلاعات می‌دانند.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه عرصه فرهنگ در هجوم پرسش‌های ریز و درشت قرار دارد، عنوان کرد: دنیای مجازی به سرعت از یک فضای صرفاً قابل خواندن به فضایی با امکان مشارکت فردی تغییر کرد. کاربران روی به تعامل می‌آورند و برداشت‌های تازه‌ای را خلق می‌کنند اینترنت و دنیای مجازی محمل مطالعه و تغییر شده است.


غفاری با تأکید بر اینکه دانشگاه دیگر دانشگاه یک دهه پیش نیست، اظهار کرد:‌ ساختارهای رسمی و عینی بلاموضوع شده به دلیل اینکه میدان بازی و قواعد حاکم بر آن تغییر کرده است.


وی با بیان اینکه تحرک و انگیزه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فروکش کرده و شاید صورت دیگری پیدا کرده است، عنوان کرد: عقب‌گرد و سکون در این عصر معنایی ندارد کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی یکی از بحران‌های پیش‌رو است.


غفاری عنوان کرد: دانشجویان طالب اختیارات بیشتر هستند و این موضوع در حوزه‌های صنفی نمود بیشتری دارد اما متأسفانه از دادن اختیارات بیشتر بیم داریم. تعارض‌ها وقتی نهادینه نشود و صورت پراکنده و زیرزمینی داشته باشد موجب خطر و هزینه خواهد شد.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با لزوم بهره‌گیری از زبان هنر و جلوه‌های هنری عنوان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات وزارت علوم معطوف به برنامه‌های هنری بوده است.


وی اضافه کرد: برای نخستین بار با هم‌فکری و مشارکت جامعه هنری تئاتر کشور نمایش‌های خیابانی و هفته فیلم مستند اجتماعی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده که با استقبال مناسبی نیز روبه‌رو بوده است.


غفاری با تأکید بر ایجاد فضا و میدانی برای بحث و گفتگوهای علمی پیرامون آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: برگزاری مجموعه‌ای از برنامه‌ها نظیر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی برای گشودن فضا و فرصتی در عرصه عمومی دانشگاه جهت بحث، تبادل‌نظر و گفتگوهای علمی پیرامون مسائل اجتماعی کشور حائز اهمیت است.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم جلب مشارکت داوطلبانه دانشجویان را مهم خواند و تأکید کرد: گشودن راهی برای حل آسیب‌های اجتماعی در فضای دانشگاهی کشور منوط به مشارکت تشکل‌ها، نهادها، کانون‌ها هنری و فرهنگی و انجمن‌های علمی است. از این‌رو بخشی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم متمرکز بر جلب مشارکت دانشجویان و زمینه‌سازی برای فعالیت مؤثر آنها بوده است.


وی با ارائه پیشنهادهای آینده‌نگر به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد:‌ آسیب‌های اجتماعی پدیده‌ای چند وجهی و پیچیده است و به این دلیل باید تلاش کرد تا ضمن پرهیز از نگرش تک بعدی به تحلیل ابعاد مختلف مسئله پرداخته شود.


غفاری عنوان کرد: به دلیل تنوع فرهنگی و جغرافیایی و تفاوت در پتانسیل‌های محیطی کشور اجرای هرگونه برنامه فرهنگی اجتماعی نیازمند در نظر گرفتن شرایط منطقه‌ای و همچنین اتکا به توانمندی‌های بومی و سلایق فرهنگی منطقه است.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: پیشنهاد می‌شود نهادی با هدف شناسایی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و حمایت از دانشجویان در معرض خطر و آسیب‌دیده ایجاد شود که مسئولیت نظارت بر عملکرد و ارتباط مستمر با این گروه را برعهده داشته باشد.


غفاری با بیان اینکه برای ارزیابی اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی آینده‌نگر ضرورت دارد تا آگاهی و تحلیل دقیقی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی محیط‌های دانشگاهی کشور داشته باشیم، گفت: حل مسئله اجتماعی در عرصه دانشگاه نیازمند مشارکت همگانی دانشگاهیان است.


وی فرهنگ ایرانی، تمدن، دین و وطن‌پرستی ایرانیان را منبعی ارزشمند برای ارتقا و ترمیم سرمایه اجتماعی در جامعه دانست و گفت:‌ سیاست‌گذاران و حکمرانان ملی و محلی می‌توانند با تدابیری عالمانه از این فرصت جهت کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی بهره‌برداری کنند.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد: ترسیم نقشه راهی جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی نیازمند هم‌گرایی و مشارکت ملی تمام نهادهای مسئول است و حساسیت شرایط امروز اهمیت این مشارکت را دوچندان می‌کند.


غفاری با بیان اینکه مشارکت جمعی در حل مسائل اجتماعی نیازمند ایجاد فضای صمیمی و با نشاط است، گفت: این نگاه با امنیتی کردن عرصه دانشگاه و رویکردهای دستوری در تضاد است. باید با فراهم‌سازی فضایی امن و آرام امکان گفتگو در جامعه دانشگاهی کشور مهیا شود.


به گفته معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم سیاست‌گذار حوزه فرهنگ باید تحلیلی دقیق و دانش‌مدار از اقدامات گذشته داشته باشد تا برنامه‌ای بر مبنای شرایط جدید و با بهره‌بردن از اندیشمندان آن حوزه طراحی کند.


وی افزود: جامعه و حکومت باید پرسش‌گری دانشجو و دانشگاهیان را ارزشمند بدانند چرا که از بی‌اعتبار کردن نهاد دانشگاه نه حکومت و نه جامعه سودی نمی‌برند.


غفاری عنوان کرد: فضای سیاسی فعلی کشور نیاز به هم‌فکری، هم‌دلی و مشارکت هر چه بیشتر میان گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی دارد.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر ضرورت بازبینی در سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها عنوان کرد: به منظور ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها و حرکت در مسیر بالندگی فرهنگی ضروری است تا سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها بازبینی شود.


وی در پایان با تأکید بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: کرسی‌های آزاداندیشی فرصتی مناسب برای دانشجویان و دانشگاهیان است تا در یک فضای علمی و به دور از هیجان پیرامون مسائل عرصه عمومی جامعه گفتگو کنند. از طریق کرسی‌ها می‌توان آستانه تحمل دانشجویان را بالا برد و در محیط دانشگاه فضای پرامید و بانشاط ایجاد کرد.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب