دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1397 - 07:35

کم‌خوابی تنهایی می‌آورد

کم‌خوابی و بی‌خوابی تأثیرات منفی بسیاری روی سلامتی افراد دارد که دانشمندان برخی از آنها را تاکنون کشف کرده‌اند؛ اما گویا این امر تمامی ندارد و این بار کمبود خواب با احساس تنهایی مرتبط شده است.
کد خبر : 308249

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از فوربس، نتایج مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد که کمبود خواب نه تنها به ما احساس تنهایی القا می‌کند؛ بلکه باعث می‌شود ما سیگنال‌هایی به اطرافیان‌مان ساطع کنیم که از ما دور بمانند.


محققان در این مطالعه، یک آزمایش لابراتواری و یک آزمایش آنلاین در یکی از بخش‌های وب‌سایت آمازون برگزار کردند. در آزمایش لابراتواری، تعدادی از داوطلبان چندین شب تغییر ریتم خواب داشتند و کمبود خواب را تجربه و سپس در یک آزمون فاصله اجتماعی شرکت کردند.


محققان با انجام این آزمون سعی کردند میزان فاصله‌ای را که افراد با دیگران حفظ می‌کردند، بسنجند. برای این کار از یک ویدئو استفاده شد. زمانی که داوطلبان احساس می‌کردند که فردی بیش از حد به آنها نزدیک می‌شود، با فشار دادن یک کلید او را متوقف می‌کردند.


محققان با تحلیل این آزمون‌ها به این نتیجه رسیدند افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌بردند 60 درصد بیشتر از افرادی که خواب خوبی داشتند، از افراد دیگر فاصله گرفتند. محققان علاوه بر این آزمون‌ها، فعالیت مغزی داوطلبان را نیز توسط دستگاه fMRI بررسی کردند تا فعالیت عصبی مرتبط با فاصله اجتماعی آنها را اسکن کنند. این اسکن‌ها هم نتایج تحقیقات قبلی محققان را تأیید کرد و نشان داد که آن قسمت از مغز که مرتبط با حریم شخصی می‌شود، در افراد بی‌خواب فعال‌تر بود. حتی بخشی از مغز آنها که مربوط به گرفتن حس خوب از مردم اطراف می‌شود، فعالیت کمتری داشت.


در آزمون بعدی، از هزار نفر خواسته شد که ویدئوی افراد گروه اول را که در حال صحبت در مورد مسائل روزمره هستند، تماشا کنند و بگویند که کدام یک از آنها به نظرشان تنها می‌رسند و کدام یک تمایل به تعامل با افراد دیگر دارند. گفتنی است که این افراد چیزی از ماجرای بی‌خوابی آنها نمی‌دانستند.


در این آزمون، گروه دوم افرادی از گروه اول را که دچار کم‌خوابی بودند، افرادی تنهاتر و از نظر اجتماعی دارای جذابیت کمتر خواندند. اما نکته جالب‌تر اینجا بود که دیدن افراد کم‌خواب باعث شد که گروه دوم نیز احساس تنهایی کنند.


در آزمون نهایی این پژوهش، از داوطلبان خواسته شد تا به سؤالات زیر پاسخ دهند:


چقدر دوست دارید که از افراد دیگر فاصله بگیرید؟


آیا حس می‌کنید که کسی را ندارید تا با او صحبت کنید؟


نتایج این بررسی حاکی از آن است که حتی یک شب بی‌خوابی یا خواب نادرست، روی رفتار اجتماعی و احساس تنهای فرد در روز بعد تأثیر منفی می‌گذارد.


به بیان دیگر این آزمایش‌ها نشان داد که کمبود خواب احساس تنهایی و انزوا را افزایش می‌دهد و به غیر از این، حس برقراری ارتباط را نیز در افراد مقابل کاهش می‌دهد.


محققان با رسیدن به این نتایج خواب را کاتالیزوری برای تعامل و برقراری ارتباط میان افراد می‌نامند.


انتهای پیام/4056/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته