دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1397 - 03:12

مدار الکترونیک کششی گوشی‌های هوشمند را متحول می‌کند

متخصصان با انباشته کردن و اتصال مدارهای قابل کشش به یکدیگر، مدار الکترونیک کششی سه‌بعدی ساخته‌اند که با وجود نازکی و کوچکی، عملکردهای بسیاری دارد.
کد خبر : 303999

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس‌دیلی، تیمی از محققان دانشگاه سن‌دیگو یک مدار الکترونیک قابل انعطاف طراحی کرده‌اند که هم می‌تواند همانند بانداژ روی پوست قرار گیرد و سیگنال‌های فیزیکی و مغزی را از دما و حرکات بدن، حرکات چشم گرفته تا فعالیت مغز و قلب را مانیتور کند و هم برای کنترل بی‌سیم یک بازوی رباتیک مورد استفاده قرار گیرد.


این دستگاه از یک سکه هم کوچک‌تر و نازک‌تر است.


محققان می‌گویند: «هدف ما ساخت وسایل الکترونیک سه‌بعدی کشی است که چند عملکردی هستند و قدرت پردازش بالاتری نسبت به ابزارهای الکترونیک کنونی دارند».


آنها می‌افزایند: «مدار الکترونیک محکم یا انعطاف‌ناپذیر می‌تواند قابلیت‌های بسیاری را زمانی که یک قطعه کوچک است انجام دهد. همچنین می‌تواند به آسانی با 50 لایه مدار دیگر اضافه شود که از داخل به هم متصل شده‌اند. علاوه بر این می‌تواند به تراشه‌ها و قطعات کامپیوتری بسیاری وصل شود. اما هدف ما از ساخت این مدار منعطف این است که بتوانیم ابزاری منعطف مانند گوشی‌های هوشمند منعطف درست کنیم».


این مدار منعطف جدید از چهار لایه مدار قابل انعطاف و قابل کشش تشکیل شده است که هر لایه روی یک بستر الاستومر (پلیمری با قابلیت ارتجاعی زیاد) سیلیکونی با الگویی که متخصصان آن را «پل جزیره» نامیده‌اند، طراحی شده‌ است. هر جزیره یک مدار کوچک و سفت و سخت الکترونیک (همانند سنسور، آنتن، تراشه بلوتوث، تقویت‌کننده، شتاب‌سنج، مقاومت، خازن و القایی) است که به الاستومر متصل می‌شود. این جزیره‌ها با پل‌هایی ساخته‌شده از سیم‌های نازک و فنری شکل مسی به هم متصل می‌شوند و این ساختار به مدارها امکان کشش، خم شدن و چرخش بدون ایجاد اختلال در عملکرد الکترونیکی می‌دهد.


محققان می‌گویند این کار یک راه‌حل فناورانه برای ساخت وسایل الکترونیک کششی سه‌بعدی است. اما چالشی که در ساخت این ابزار داشتند، ایجاد ارتباطات الکتریکی بین آنهاست تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این اتصالات الکتریکی در واقع حفره‌های رسانایی کوچک هستند که از طریق لایه‌های مختلف روی یک مدار قرار می‌گیرند.


آنها امیدوارند که به‌زودی با این مدارها، گوشی‌های هوشمند منعطف ساخته شود.


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته