دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

دادستان‌ها نیمی از وقت خود را صرف پیشگیری کنند

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، گفت: یک دادستان زمانی موفق است که در کنار وظایف دیگرش، نصف وقت خود را صرف مباحث پیشگیری کند.
کد خبر : 303456

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، سید علی اصغر رفاهی در کارگاه آموزشی رهیافت‌های مشارکتی در مشهد، پیشگیری از وقوع جرم را اقدامی دلی خواند و افزود: در دادگستری، کار در همه حوزه‌ها سخت است اما در مجموعه پیشگیری این کار به صورت دلی انجام می‌شود.


وی با تبیین اهمیت موضوع ادامه داد: تاکنون 6 جلسه درخصوص آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها با حضور رهبری و سران سه قوه و مسئولان نظام برگزار شد و معاون اجتماعی قوه قضائیه هم دراین باره جلساتی با مدیران کل معاونتش برگزار می‌کند.


به اعتقاد مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه، دادستانی موفق است که در کنار وظایف دیگرش، نصف وقت خود را صرف بحث پیشگیری کند، چون بحث نظارت طبق بندهای 3 و 5 اصل 156 قانون اساسی، به اقدامات مناسب در بحث پیشگیری برمی‌گردد.


رفاهی ادامه داد: اگر جایی در دادگستری‌ها و خارج از دادگستری‌ها بحث پیشگیری هنوز جا نیفتاده است، بخشی به خودمان برمی گردد که باید ییشتر در این زمینه فعالیت داشته باشیم. باید به مساجد، مدارس، هیات‌ها برویم و از آنان بخواهیم روی موضوع پیشگیری از وقوع جرم کار کنند و از این ظرفیت آنان نهایت بهره را ببریم.


مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه درباره بحث نظارت اظهارکرد: کشورهایی در امر نظارت موفقند که نظارت غیرمتمرکز داشته باشند یعنی نظارت مردم به مردم و سامانه مردمی سجام همین کار را انجام می دهد.


وی با اشاره به فعالیت‌های سامانه سجام ادامه داد: 34 هزار نفر از سراسر کشور از آذر سال 96 دراین سامانه ثبت نام کردند و این برنامه جزو برنامه‌های پراهمیت معاونت پیشگیری است.


رفاهی تاکید کرد: نتیجه سجام باید دیده شود و ارسال گزارشات صرف، نمی‌تواند ملاک باشد. این گزارش‌ها نخست تایید می‌شود و سپس اگر درجایی تخلفی درحال وقوع است که وقوع جرم را به همراه دارد، به سازمان متبوع مثلا در بحث زمین‌خواری به سازمان جنگل‌ها، مراتع گزارش می‌شود که آنها هم در اسرع وقت به موضوع رسیدگی می‌کنند.


وی ادامه داد: مردم هر جا احتکاری هم دیدند می‌توانند در این سامانه گزارش کنند و مطمئن باشند که به گزارشات آنان رسیدگی می‌شود.


مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل را توانمندسازی نهادهای مذهبی و سازمان‌های مردم‌نهاد برشمرد و گفت: توانمندسازی دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند موثر باشد.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

برچسب ها: دادستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته