دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1397 - 22:30
(قسمت دوم)

اینترنت اشیاء چطور به کمک زندگی شهری می‌آید

37 کلان‌شهر در جهان وجود دارد که هر کدام جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر دارند و با این حال هنوز هم مهاجرت به آنها به دلیل فرصت‌های شغلی بیشتر و کیفیت بهتر زندگی ادامه دارد. این شهرها برای مقابله با چالش‌های جمعیت و ترافیک و ایجاد محیطی سالم و پایدار مجبورند که به سمت هوشمند شدن پیش بروند و این کار فقط با اینترنت اشیاء میسر است.
کد خبر : 302296

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، مدیر نوآوری شهر آمستردام جمله جالبی دارد: «اگر فناوری نتواند مردم را شاد یا راضی کند، دلیلی برای حضور آن فناوری وجود ندارد». اینترنت اشیاء از جمله رویکردهای فناورانه‌ای است که در بهبود شرایط زندگی شهری و رفاه و رضایت شهروندان شهری به شدت تاثیرگذار است.


در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که اینترنت اشیاء باعث بهبود زندگی شهرنشینی شده است:


کاهش حجم ترافیک


مهم‌ترین و نخستین اقدامی که موجب می‌شود شهرها به سمت هوشمند شدن و همچنین استفاده از اینترنت اشیاء شود، خلاص شدن از ترافیک‌های سنگین شهری و مشکل پیدا کردن جای پارک است.


در شهر هوشمند، خودروها همگی به شبکه اینترنت اشیاء وصل می‌شوند و در نتیجه نه تنها می‌توانند با یکدیگر، بلکه به مرکز کنترل ترافیک و همچنین زیرساخت‌ها و عابران پیاده اطراف‌شان نیز ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط سیستم‌های اطلاعاتی هوشمندی را فراهم می‌سازد که نتیجه نهایی آن کاهش ترافیک، کارآیی سیستم‌های حمل‌و‌نقل و در نهایت سازگار بودن با محیط زیست ‌راه‌حل‌های ارائه شده خواهد بود.


از قابلیت‌های خودروهای متصل می‌توان به دریافت پیام‌های ترافیکی، پیشنهاد‌های زیرساختی، هشدارهای خطر برای در امان ماندن از تصادفات و اقدامات عملی، مستقیما از طریق خروجی‌های تعبیه شده در خودرو اشاره کرد. این فرآیند یعنی تشخیص موانع توسط زیرساخت‌ها، خودروها و افراد پیاده، ارسال پیام برای خودرو و در نهایت دریافت پیام‌ها باعث کاهش ترافیک، تصادفات و آلودگی خواهد شد.


در این شرایط، خودروها گزارش‌های لحظه‌ای از موقعیت، سرعت و جهت حرکت‌شان ارسال می‌کنند و جاده‌ها و زیرساخت‌های مختلف باید توانایی برقراری ارتباط با خودروها و تشخیص میزان ترافیک، ارسال پیام‌های پیشنهادی و همچنین اعلام هشدارها را داشته باشد.


خودروهای متصل نه تنها برای رانندگان و افراد پیاده ایمن‌تر است، بلکه به دلیل هوشمند بودن کل این سیستم، هزینه‌های سوخت و تعمیر و نگهداری خودروها نیز به شدت کاهش خواهد یافت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در آینده رانندگی کردن نه تنها آسان، بلکه لذت‌بخش خواهد شد.


طبق گزارش مرکز تحقیقاتی ژوپیتر که با حمایت مالی شرکت اینتل ارائه شده، زیرساخت‌های اینترنت اشیای یکپارچه برای سیستم‌های هوشمند ترافیک، جاده‌های امن‌تر و پارکینگ‌های هوشمند می‌تواند تا 60 ساعت در سال در زمان رانندگان صرفه‌جویی کند.


داده‌های جامعه حمل‌ونقل هوشمند آمریکا نیز نشان می‌دهد که 30 درصد کل ترافیک در شهرهای بزرگ به دلیل سردرگمی رانندگان در پیدا کردن پارکینگ است.


بهبود کیفیت هوا



حسگرهای تعبیه شده در جاده‌ها یا دوربین‌های HD که در خیابان‌های هوشمند نصب شده‌اند، نقش تعیین کننده‌ای در تشخیص فضاهای پارکینگ خالی دارند و به این روش، رانندگان به‌راحتی می‌توانند از طریق یک برنامه روی گوشی هوشمند‌شان، نزدیک‌ترین نقطه را برای پارک کردن پیدا کنند.


از آنجا که تصاویر حاوی حجم وسیعی از اطلاعات هستند، یک سیستم بینایی کامپیوتری کافی است تا بتواند از روی تصاویر انواع اطلاعات را جمع‌آوری کند. با گذشت زمان و با توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مربوطه، امکان بیشتری برای شناسایی فضاهای خالی برای پارک ماشین، نظارت بر جریان ترافیک، اطلاع از تله‌های سرعت و چاله‌های موجود در خیابان‌ها وجود خواهد داشت.


در بارسلونا چنین سیستمی برای یافتن پارکینگ راه‌اندازی شده است که همین امر باعث کاهش شدید ترافیک شده است. زیرا خودروها کمتر در فضاهای پرترافیک برای یافتن جای پارک می‌چرخند.


همه این ماجراها زمانی که به طور همزمان رخ می‌دهد، در نهایت آلودگی صوتی و هوای کمتری تولید خواهند کرد. بوش، سازنده وسایل الکترونیک آلمانی، هم‌اکنون در حال همکاری با شرکت دایملر است تا بتواند از حسگرهای تعبیه شده روی خودروها برای ردیابی فضاهای خالی پارکینگ استفاده کند. این حسگرها اطلاعات را به خدمات ابری می‌فرستند تا بعدا این اطلاعات توسط رانندگان دیگر مورد استفاده قرار گیرد.


بوش سه ابزار در این زمینه طراحی کرده است که به لامپ‌های خیابان‌های لاس‌وگاس نصب می‌شوند و علاوه بر این که بر کیفیت هوا نظارت می‌کنند، در هنگام مشاهده تجمع بیش از حد دی‌اکسید کربن در یک نقطه خاص، الگوی چراغ راهنمایی را تغییر می‌دهد تا از تجمع و ترافیک خودروها در آن نقطه جلوگیری کند.


مهندسان شرکت بوش، یک سیستم نظارت بر کیفیت هوا را نیز طراحی کرده‌اند که برخلاف سیستم‌های قبلی که اندازه یک کانتینر باری بودند، به اندازه جعبه‌ای است که در کوله‌پشتی جا می‌شود. علاوه بر این، هزینه سیستم مذکور یک دهم سیستم‌های قبلی است و فاکتورهای بیشتری را نیز از آلودگی هوا مثل دی‌‌اکسید کربن و اکسید نیتروژن نشان می‌دهد.


بهینه کردن جریان ترافیک



لاس‌وگاس تجربه خوبی در زمینه پروژه‌های پایلوتی دارد که در مناطقی از شهر که آن را «منطقه نوآوری» می‌نامد، اجرا کرده است. هدف از این پروژه‌ها بهبود ترافیک با استفاده از حسگرهایی است که در تقاطع خیابان‌ها وجود دارند و با یادگیری ماشینی ترکیب شده‌اند. حسگرها در این ترکیب، تعداد وسایل نقلیه و عابر پیاده را ارزیابی می‌کنند و در نهایت با کسب تجربه الگوهای ترافیکی را برای خود تعریف می‌کند. مثلا می‌داند که الگوی ترافیکی در روز اول هفته با روزهای دیگر کاملا متفاوت است. سپس بر اساس این الگوها پیشنهادهایی برای بهینه‌سازی جریان ترافیک ارائه می‌دهد.


دسترسی راحت‌تر به خدمات دولتی



سن‌آنتونیو سعی دارد که کیفیت زندگی را در این شهر با کمک روش‌های نوآورانه بهبود ببخشد. مساحت این شهر حدود هزار و 200 کیلومتر مربع است و در نتیجه شهروندان زمان طولانی‌ای را برای سفر از یک سر شهر به سر دیگر می‌گذرانند. بیشتر آنها هم به دلیل انجام کارهای اداری و حقوقی در شهر تردد می‌کنند. این شهر با نصب اتاقک‌هایی که در آنها مانیتورهای ویدئویی وجود دارد، این مشکل را برطرف کرده است.


این اتاقک‌ها معمولا در متروها قرار گرفته‌اند تا شهروندان به صورت آنلاین با وکلا ارتباط بگیرند و کارهای حقوقی‌شان را انجام دهند. افسران پلیس هم از این سیستم استفاده می‌کنند تا به موقع به نیازهای شهروندان پاسخ دهند.


زندگی راحت‌تر برای سالمندان


پیشرفت فناوری‌ها بیشتر از بهبود کیفیت زندگی عموم مردم، زندگی را برای سالمندان نیز بسیار آسان کرده است تا بتوانند استقلال خود را حفظ کنند و فعالیت‌های فرهنگی، مراکز بهداشتی و درمانی، دیدار با دوستان قدیمی و فامیل را ادامه دهند.


یکی از این پیشرفت‌های چشمگیر، ورود «وسایل نقلیه عمومی بدون اصطکاک» است که به سالمندان امکان می‌دهد همانند بقیه مردم به آسانی به اطراف شهر سفر کنند. وسایل نقلیه مغناطیسی هوایی از جمله وسایل حمل‌ونقل بدون اصطکاک هستند. این وسایل نقلیه به لطف تکنولوژی maglev (صفحات مغناطیسی) روی یک مسیر بدون اصطکاک شناور می‌شوند و حرکت می‌کنند.



این وسیله نقلیه یکی از وسایل درون شبکه اینترنت اشیاء است که به صورت متصل حرکت می‌کند؛ به این صورت که افراد با استفاده از یک کارت یا اپلیکیشن، به سیستم مرکزی وصل می‌شوند و هزینه سفر آنها از حساب‌شان کم می‌شود. علاوه بر این، افراد سالمند می‌توانند از طریق گوشی هوشمند از زمان دقیق ورود اتوبوس یا قطار مطلع شوند و با اپلیکیشن‌های موجود مسیرهای کوتاه را برای سفرشان در نظر بگیرند و اگر لازم باشد خط مترو یا اتوبوس را عوض کنند.


در همه این موارد، سالمندان می‌توانند هزینه اتوبوس یا مترو را با کمک گوشی هوشمندشان پرداخت کنند. نمونه اولیه از این سیستم در شیکاگو راه‌اندازی شده است؛ جایی که یک کارت اعتباری می‌تواند برای سوار شدن در تمام وسایل نقلیه مختلف مورد استفاده قرار گیرد.


بهبود کیفیت درمان و بهداشت



اینترنت اشیاء به بیماران کمک می‌کند تا سطح تعامل خود با پزشکان را به خصوص در موارد اورژانس و از راه دور افزایش دهند؛ در نتیجه خطرهای احتمالی ناشی از تأخیر در ارائه خدمات پزشکی و یا عدم دسترسی به پزشک می‌تواند به حداقل برسد. اما مسیر پیشرفت اینترنت اشیاء در حوزه سلامت و درمان بدون موانع و مشکلات نخواهد بود. تعداد زیاد دستگاه‌هایی که به یکدیگر متصل شده‌اند و نیز حجم بالایی از داده‌ها که توسط آنها جمع‌آوری می‌شوند می‌تواند برای بخش IT بیمارستان چالش بزرگی را ایجاد کند. همچنین این سوال وجود دارد که چگونه می‌توان از تمامی این داده‌ها محافظت کرد؛ خصوصاً زمانی که اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف تبادل می‌شوند.


روال اجرایی امور در بخش اورژانس، به واسطه اینترنت اشیاء بهبود چشمگیری داشته است. به شکلی که امکان ردیابی بیمار در بخش‌های مختلف، آگاهی از تعداد تخت‌ها و اتاق‌های خالی و به کارگیری تجهیزات به صورت بهینه وجود دارد. مدیریت انبار و تأمین به هنگام موجودی اقلام دارویی می‌تواند از طریق سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء با سرعت و بازدهی بالا انجام شود.


تنظیم خودکار دما و نور بخش‌های مختلف بیمارستان، یکپارچه‌سازی تجهیزات پزشکی به شکلی که دستگاه‌ها پس از بررسی شرایط بیمار به طور خودکار اقداماتی را انجام می‌دهند و نیز تخت‌های هوشمندی که وضعیت حیاتی بیمار را رصد می‌کنند و در شرایط اورژانسی به پرستاران هشدار می‌دهند، همگی از کارکردهای اینترنت اشیاء در حوزه سلامت هستند.


از سایر اقداماتی که در حوزه خدمات بیمارستانی انجام شده، ردیابی نوزادان تازه متولد شده با دستبندهای هوشمند است که مانع از ربوده شدن یا گم شدن نوزادان می‌شود.


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته