دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1397 - 11:09

ربات‌های نرم چندمنظوره آب می‌روند + ویدئو

متخصصان رباتیک به فکر ساخت آینده‌ای هستند که ربات‌های نرم بتوانند به‌ جای انسان‌ها جراحی کنند یا به محیط‌هایی دسترسی داشته باشند که برای انسان‌ها دشوار است.
کد خبر : 302053

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس دیلی، دانشمندان حوزه رباتیک برای ساخت ربات‌های نرم از حیوانات و طبیعت الهام می‌گیرند. ربات‌های نرم می‌توانند در محیط‌هایی به‌ کار گرفته شوند که دسترسی به آنها برای انسان‌ها دشوار است.


برای مثال می‌توان از این ربات‌ها در جراحی‌های حساس استفاده کرد. همچنین ربات‌های نرم می‌توانند در محیط‌های بسیار تنگ و کوچک حرکت کنند چراکه این محیط‌ها برای انسان‌ها بیش از اندازه خطرناک هستند و امکان دسترسی به آنها برای ربات‌های سخت نیز دشوار است.


اندازه ربات‌های نرمی که تاکنون ساخته شده‌اند در حد چند سانتی‌متر است. ساخت ربات‌های انعطاف‌پذیر چندمنظوره در اندازه کوچک که قادر به حرکت و اجرای عملیات باشد برای دانشمندان همیشه یک رویا بوده است.


حالا دانشمندان دانشگاه هاروارد موفق به توسعه فرآیند ساخت یکپارچه‌ای شده‌اند که به کمک آن می‌توان ربات‌های نرم را در اندازه میلی‌متر و میکرومتر طراحی کرد. دانشمندان هاروارد برای توسعه این تکنولوژی هیبریدی از سه روش ساخت متفاوت استفاده کرده‌اند.


گروه تحقیقاتی برای نشان دادن توانایی‌های تکنولوژی جدید خود، با الهام از عنکبوت طاووسی استرالیا یک ربوعنکبوت نرم ساختند. اندازه این ربات عنکبوتی در حد میلی‌متر است و از یک ماده لاستیکی مانند ساخته شده است.





انتهای پیام/4056/4021


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته