دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سعید اسدی عنوان کرد:

مواجهه با آثار ناآشنا ماهیت جشنواره بین‌المللی/ معرفی ملاک‌های انتخاب

دبیر بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره‌های بین‌المللی را مواجهه با آثار ناآشنا از هر کشور دانست که در ایده گرفتن هنرمندان نقش بسزایی دارد.
کد خبر : 301554

سعید اسدی در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا گفت: در حوزه تئاتر جهان، عرصه و گستره بسیار وسیع شده است به طوری که شاید یکی از چیزهایی که در این سال‌ها عکس‌العمل به دنبال داشته درک محدود و یا عادت‌شده ذهنی از تئاتر است، در حالی که اگر به فستیوال‌های بین‌المللی نگاهی بیندازیم یا گردش اینترنتی کنیم، متوجه می‌شویم که نوع کارها، متدها، تکنیک‌ها و شیوه‌هایی که وجود دارد به قدری وسیع و گسترده شده که حتی بسیاری از آنها برای ما شاید ناآشنا باشند یا با آنها بیگانه باشیم.


وی اظهار کرد: وقتی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از کیفیت حرف می‌زنیم درباره اجرایی صحبت می‌کنیم که از نظر مهارت هنری، آثار در سطح مطلوبی باشد، البته حضور در فستیوال و جشنواره‌ها ایده‌های تازه‌ای به ما دهد که بخشی از گفتگوی بین‌المللی تئاتر است.


دبیر بخش بین‌الملل سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه تاکید کرد: تئاتر ما متدهایی دارد که طعم و رنگ خود را دارد برای مثال تاثیرات تاریخی در آثار ما وجود دارد و از نمایش‌های ایرانی بازتاب گرفته که این برای هنرمند خارجی فضای جدیدی ایجاد می‌کند که حتی الهام‌بخش هم است.


وی همچنین اظهار کرد: تئاتر به لحاظ شیوه‌های بیانی تغییر کرده و مرزهای میان هنرها را درهم شکسته به طوری که در تئاتر حوزه‌های بین‌رشته‌ای در اجرا و تجارب خاص آزمایشگاهی وجود دارد. در حقیقت جشنواره‌ها، عرصه حضور اینهاست ولی به طور خلاصه از حوزه تئاتر خاصی که پیشنهاددهنده یک شیوه و متد اجرایی است تا تئاتر متن‌محور که دراماتورژی از یک متن است و ممکن است یک کارگردان با رویکردهای کلاسیک هم اجرا کند در گستره انتخاب‌های ما قرار می‌گیرد و این با تدبیر دبیرخانه از میان بخش‌ها انتخاب می‌شود.


در میان آثار متعدد و متنوعی که به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارائه می‌شود، گونه‌ها، شیوه‌ها، تکنولوژی‌ها و ایده‌های تازه، فرصت گفتگو روی صحنه و خلاقیت‌های هنری و مهارت در اجرا از ملاک‌های اصلی در انتخاب نمایش‌ها به شمار می‌روند.


انتهای پیام/4072/4031/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته