دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استیضاح وزیرکار به‌جای وزیر اقتصاد!

یکی از جراید کشور به بررسی چرایی و چگونگی استیضاح برخی وزرا در شرایط کنونی پرداخته است که در ادامه می‌آید.
کد خبر : 301249

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، یکی از جراید کشور در گزارشی نوشت: طرح سوال از رییس‌جمهور بعد از بیش از یک سال کش و قوس و رفت و برگشت میان کمیسیون اقتصادی و هیات رییسه مجلس، همین چهارشنبه اخیر در جریان نشست علنی مجلس از سوی رییس مجلس اعلام وصول شد و همزمان علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو اصلاح‌طلب هیات رییسه مجلس که وظیفه رسیدگی به استیضاح‌ها در هیات رییسه را نیز برعهده دارد، از اعلام‌ وصول طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد. خبری که بلافاصله با واکنش محمدرضا بادامچی نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی و علیرضا محجوب عضو این کمیسیون روبه‌رو شد و بر این اساس، این دو نماینده اصلاح‌طلب نسبت به اعلام‌ وصول طرح استیضاح ربیعی پیش از طی شدن روال قانونی آن در کمیسیون مربوطه اعتراض کردند و جالب آنکه حالا سلمان خدادادی رییس کمیسیون اجتماعی نیز با معترضان همراه شده و اعلام وصول یک طرح استیضاح از سوی هیات رییسه مجلس پیش از طرح در کمیسیون مربوطه را در ١٠ دوره اخیر مجلس بی‌سابقه و خلاف آیین‌نامه داخلی دانسته است.


با این همه، استیضاح ربیعی تنها مورد از استیضاح وزرای دولت نیست که این روز‌ها در مجلس مطرح است. آن‌چنان که علی‌اصغر یوسف‌نژاد به «اعتماد» خبر داده، تا پایان هفته کاری اخیر مجلس، حداقل ٦ فقره استیضاح تهیه شده و هر کدام به‌نحوی در حال پیمودن مراحل اداری و قانونی خود در کمیسیون‌های مختلف هستند. به‌گفته این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید به‌جز استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که چهارشنبه هفته اخیر، با حرف و حدیث‌های فراوان اعلام وصول شد، نمایندگان در روز‌های گذشته به‌دنبال استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، منصور غلامی وزیر علوم، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز بوده‌اند و در برخی موارد همچنان پیگیرند. هرچند که برخی از این موارد استیضاح حالا عملا از دستور کار خارج شده یا دیگر عزمی برای پیگیری‌شان وجود ندارد.


استیضاح زنگنه و غلامی


شاید یافتن وجه اشتراک میان زنگنه و غلامی وزرای نفت و علوم کاری بسیار دشوار باشد و عملا به‌جز اینکه هر دو وزیر دولت دوازدهم هستند و البته هر دو وزرایی پا به سن گذاشته، شباهت دیگری میان این دو وجود نداشته باشد. با این همه در روز‌های گذشته طرح استیضاح هر دو در مجلس، شباهتی جدید میان آن‌ها ایجاد کرد. شباهتی که حالا با خروج استیضاح هر دو از دستور کار مجلس، بیشتر نیز شده است. هرچند استیضاح این دو وزیر دولت دوازدهم با انگیزه‌ها و دلایلی متفاوت از هم و با پیگیری گروه‌های مختلفی از نمایندگان تهیه و تقدیم هیات رییسه مجلس شد، حالا هر دو مورد به‌نحوی مختومه شده و لااقل تا یکی، دو ماه آینده نباید منتظر حضورشان در صحن علنی برای پاسخگویی به سوالات استیضاح‌کنندگان باشیم. ناگفته نماند که باوجود این شباهت، تفاوتی جزیی نیز در نحوه مختومه شدن پرونده این ٢ استیضاح وجود دارد.


استیضاح کرباسیان


شاید تا همین سه‌شنبه هفته گذشته هم از هر نماینده‌ای سوال می‌شد که اگر قرار به استیضاح یکی از وزرای دولت باشد، کدامیک از بیشترین شانس برخوردارند و اساسا درصورتی که نیاز به استیضاح وزرا باشد، استیضاح کدامیک از وزرای دولت در اولویت کاری مجلس و نمایندگان قرار دارد، پاسخ اکثر نمایندگان مشابه یکدیگر بود و عمدتا از مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت حسن روحانی نام می‌بردند.


هرچند اگر این حدس و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را هم کنار بگذاریم و به واقعیات و اخبار پارلمان مراجعه کنیم نیز باز به همین پاسخ برسیم. چراکه استیضاح کرباسیان تقریبا پیش از پنج فقره دیگر مطرح شد و تعداد امضا‌های آن نیز تحقیقا بیش از هر پنج وزیر دیگر بود. البته حالا آن‌چنان که در میانه هفته گذشته اعلام شد، نزدیک به ٥٠ نفر از متقاضیان استیضاح کرباسیان امضای خود را پس گرفته‌اند، اما تعداد امضا‌های این طرح استیضاح که در مقاطعی حتی از یکصد امضا نیز عبور کرد، آنقدر بود که با انصراف این ٥٠ نماینده همچنان خطر استیضاح، بیخ گوش وزیر اقتصاد باشد؛ استیضاح‌هایی با محور‌های متعدد که برخلاف روال معمول، دو جلسه کمیسیون اقتصادی را برای تشریح سوالات استیضاح‌کنندگان و استماع توضیحات وزیر به خود اختصاص داد.


آخرین جلسه رسیدگی به این مباحث دامنه‌دار و محور‌های گسترده استیضاح کرباسیان، سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، اما تا پایان وقت کاری روز چهارشنبه اخیر گزارشی از سوی رییس کمیسیون اقتصادی مبنی بر اقناع یا عدم اقناع متقاضیان این طرح استیضاح تقدیم هیات رییسه مجلس نشد. آیین‌نامه داخلی مجلس به صراحت می‌گوید اگر تنها ١٠ نماینده مجلس خواستار استیضاح یکی از وزرای دولت باشند، آن طرح استیضاح باید ازسوی هیات رییسه اعلام وصول شده و ظرف ١٠ روز از زمان اعلام‌وصول نیز در دستور کار صحن علنی قرار گیرد. اما اینکه این مهم محقق نشده، سوالی جدی است که قاعدتا هیات رییسه کمیسیون اقتصادی و مهم‌تر از آن، هیات رییسه مجلس باید پاسخگوی آن باشند. کاهش ٥٠ امضا البته اتفاق مهمی است، اما نه برای استیضاحی که بیش از ١٠٠ امضا داشته است. حال این حدود ٥٠ نماینده متقاضی استیضاح وزیر اقتصاد باید منتظر بمانند که با آغاز به کار مجدد مجلس در هفته آینده، بالاخره این طرح استیضاح ازسوی هیات رییسه اعلام وصول خواهد شد یا اینکه باز هم باید شاهد اعمال نظر هیات رییسه مجلس باشند. اتفاقی که چنان‌چه اشاره کردیم، در جریان استیضاح ربیعی به‌وضوح محقق شد.


استیضاح ربیعی


تنها پنج ماه پیش، در اسفندماه سال ٩٦ علی ربیعی به صحن علنی مجلس آمد و به سوالات استیضاح‌کنندگان پاسخ گفت: استیضاحی که شاید یکی از جدی‌ترین و تاریخی‌ترین جلسات استیضاح در تمام ١٠ دوره گذشته مجلس بود و درنهایت نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت حسن روحانی تنها با یک رای بر مقام خود ابقا شد. طرح مجدد استیضاح ربیعی به فاصله‌ای کوتاه بعد از آن جلسه جنجالی، اما لزوما به‌معنای آن نیست که این‌بار دیگر باید کار ربیعی را تمام شده بدانیم. اتفاقا حواشی استیضاح جدید، نشان از آن دارد که اگر شاهد اتفاق خاصی در روز‌های آینده نباشیم، این‌بار ربیعی با رایی به‌مراتب بیشتر از گذشته به کار خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه خواهد داد.


ربیعی دیروز در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «در ۷ ماه، دوبار از مجلس رای گرفتم. دوباره استیضاح می‌شوم، در حالی که حق دفاع در کمیسیون را نداشتم و مستقیم به صحن آورده شدم. خود را پاسخگوی مردم و نمایندگان می‌دانم. به عموم نمایندگان دلسوز و پاک احترام می‌گذارم. علت اصلی استیضاح را نمی‌دانم، ولی استیضاح پس از تنها ۵ ماه از استیضاح قبلی را عجیب می‌دانم.» غلامرضا تاجگردون، رییس اصلاح‌طلب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در نوبت قبل از سردمداران و طراحان اصلی استیضاح ربیعی بود، هفته گذشته در صفحه اینستاگرام خود عکسی خندان از خود و علی ربیعی منتشر کرد و از مخاطبانش در ایسنتاگرام پرسید آیا باید به این استیضاح رای بدهد یا نه! اشاره‌ای بر اینکه اولا این‌بار نقشی در استیضاح ندارد و در ثانی، باوجود انتقاداتی که در همین ٥ ماه قبل نسبت به این وزیر دولت داشته، لااقل در حال حاضر هنوز نمی‌داند که باید به استیضاحش رای مثبت بدهد یا نه؟


استیضاح هیات رییسه مجلس؟!


مشکل اصلی در طرح این استیضاح، اما همان نحوه اعلام وصول توام با عجله آن توسط هیات رییسه مجلس در جلسه چهارشنبه قبل بود. سلمان خدادادی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه به «ایلنا» گفته است: استیضاح آقای ربیعی ٨ روز قبل به کمیسیون ارجاع شد. کمیسیون در این زمینه تعلل نکرد، اما چون بحث لایحه دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه‌ها مطرح بود، اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که ابتدا تکلیف این لایحه مشخص شود سپس به بحث استیضاح وزیر بپردازند. او می‌گوید: «طبیعتا اگر بحث تفکیک وزارتخانه‌ها رای می‌آورد، عملا موضوع استعفا مطرح نبود و دیگر لازم نمی‌شد؛ چراکه وزیر با تفکیک وزارتخانه‌ها کنار می‌رفت و دوباره معرفی می‌شد و آن موقع بحث رای اعتماد در اولویت قرار می‌گرفت. هنگامی که این لایحه رای نیاورد، استیضاح وزیر را برای روز یکشنبه در دستور کار کمیسیون قرار دادیم، اما آقایان هیات رییسه برخلاف عرف حاکم که در طول ۱۰ دوره مجلس هم سابقه ندارد، بدون مطرح شدن موضوع استیضاح در کمیسیون آن را اعلام وصول کرده‌اند.»


این نماینده اصولگرای مجلس همچنین گفته است: «ای ملت،‌ای مردم، بدانید در چنین مجلسی با چنین هیات رییسه‌ای که در آن عدالتی نمی‌بینیم، می‌خواهیم مطالبات شما را پیگیری کنیم. آیا چنین چیزی مقدور است؟ مردم باید ۲۹۰ نفر را رها کنند و چشم‌شان به چندین نفر هیات رییسه باشد که آن‌ها هم موثر نیستند و از رییس مجلس بخواهند مطالبات‌شان را پیگیری کند؛ زیرا ما فاقد قدرت و اعتبار هستیم!» رییس کمیسیون اجتماعی مجلس البته محور‌های استیضاح اخیر را نیز محل سوال و نقد خود قرار داده و می‌گوید: «موضوعات استیضاح اخیر را با استیضاح قبلی مقایسه کنید، آقای ربیعی در کمیسیون حاضر شد و جواب آن‌ها را داد. مثلا به‌جای اینکه پرسیده شود وضعیت صندوق‌ها چیست و چرا کارگران مشکل دارند، مطرح می‌کنند چرا فلان مدیر را گذاشتید و یا چرا شخص دیگری را برداشتید.»


انتقاد از هیات رییسه در استیضاح ربیعی درحالی این‌چنین عیان و آشکار مطرح شده که به زعم بسیاری از متقاضیان استیضاح کرباسیان، این انتقاد از جنبه‌ای دیگر در مورد بحث این استیضاح نیز به هیات رییسه وارد است. به بیان دیگر اینکه استیضاح ربیعی این‌چنین با عجله و بدون رسیدگی در کمیسیون اجتماعی اعلام وصول می‌شود، اما استیضاح کرباسیان حتی پس از ٢ جلسه رسیدگی در کمیسیون اقتصادی، هنوز بلاتکلیف مانده، سوالی است که قاعدتا کسی به‌جز هیات رییسه و البته شخص رییس مجلس، نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد.


منبع: روزنامه اعتماد


انتهای پیام/4001


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب