دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1397 - 16:45
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اعلام کرد؛

اجرای طرح توان‌افزایی اعضای هیات علمی به صورت پایلوت در دانشگاه تهران/ راه‌اندازی مدرسه بین‌المللی تابستانی برای اولین بار

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از برگزاری اولین دوره مدرسه بین‌المللی تابستانی این دانشگاه از 10 شهریور ماه سال جاری خبر داد.
کد خبر : 299269

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید سرسنگی در نشست خبری طرح روزی با دانشگاه تهران و تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی این دانشگاه در سال جاری که در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: طرح روزی با دانشگاه تهران امسال برای دومین بار اجرا می‌شود که بر اساس این طرح متقاضیان ورود به دانشگاه پیش از آنکه محل تحصیل خود را انتخاب نمایند این فرصت را دارند تا از مراکز مختلف دانشگاه تهران بازدید کنند.


وی افزود: بازدید از مراکز مختلف دانشگاه تهران اعم از کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و دیگر قسمت‌های دانشگاه این فرصت را در اختیار نسل جوان قرار می‌دهد تا انتخاب درستی برای دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی خود داشته باشند.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: ‌همیشه این گلایه وجود داشته است که درِ دانشگاه به روی جامعه بسته است و ما دانشگاهیان باید این حصاری که بین دانشگاه و جامعه وجود دارد را بشکنیم؛ طرح روزی با دانشگاه تهران می‌تواند فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه باشد.


افزایش قابل توجه شرکت‌کنندگان طرح روزی با دانشگاه تهران


سرسنگی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح گفت: طرح روزی با دانشگاه تهران سال گذشته حدود سه هزار نفر شرکت‌کننده داشت اما امسال با رشد قابل توجهی که داشته است حدود هفت هزار نفر تا کنون در این طرح ثبت‌نام نموده‌اند در جدولی که تهیه کرده‌ایم مشخص است که هر متقاضی از چه واحدی بازدید به عمل می‌آورد.


وی تاکید کرد: پردیس دانشکده‌های فنی با حدود دو هزار نفر متقاضی بازدید بیشترین تقاضا را داشته است بعد از آن پردیس علوم، دانشکده مدیریت، دانشکده‌های هنرهای زیبا، دانشکده اقتصاد، روانشناسی و علوم تربیتی و دانشکده زبان‌‌ها و ادبیات خارجی به ترتیب بیشترین تعداد متقاضی برای بازدید را داشته‌اند. حدود 740 نفر نیز تقاضا داشتند از سایر مراکز علمی و تاریخی دانشگاه تهران بازدید کنند.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه تمام واحدهای دانشگاه تهران در این طرح شرکت کرده‌اند، عنوان کرد: برنامه دوشنبه، هشتم مرداد برگزار می‌شود و در آن روز درهای دانشگاه تهران از ساعت 9 صبح تا 16 به روی بازدیدکنندگان باز است.


وی افزود: امکانات و تسهیلاتی نیز برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. همچنین در هر پردیس و دانشکده ستادهایی تشکیل شده که توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی اداره می‌شود. این ستادها متقاضیان را در بخش‌های مختلف واحدها راهنمایی می‌کنند.


سرسنگی با بیان اینکه یکی از مشکلات دانشگاه‌ها انتخاب‌های غلط دانش‌آموزان کنکوری است، اظهار کرد: این انتخاب‌های غلط در نهایت موجب سرخوردگی می‌شود و اگر طرح روزی با دانشگاه در دانشگاه‌های دیگر برگزار شود این فرصت ایجاد می‌شود که دانش‌آموزان و خانواده‌ها با بینش درست رشته و دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب نمایند.


به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران دانشگاه فقط کلاس درس یا محیط آموزشی نیست بلکه مجموعه‌ای شامل درس‌های فرهنگی، رفاهی، اجتماعی، آزمایشگاهی و ... است که متقاضیان ورود به آن باید با شناخت و آشنایی کامل انتخاب خود را انجام دهند.


اجرای طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی در دانشگاه تهران


سرسنگی با اشاره به طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اگر پنج طرح خوب در سه دهه اخیر در حوزه آموزش عالی بتوان نام برد یکی از آنها همین طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی است.


وی اضافه کرد: اعضای هیات علمی در دانشگاه محوریت دارند، نه فقط در حوزه آموزشی و پژوهشی بلکه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی نیز این‌گونه است. متاسفانه ما فراموش کرده‌ایم که اعضای هیات علمی نیاز به افزایش دانش و توانایی دارند این طرح به دنبال این است که اعضای هیات علمی به عنوان معلم مهارت‌هایشان به روز شود و ارتقا پیدا کنند.


وی در ادامه تشریح این طرح خاطرنشان کرد: طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی به صورت پایلوت در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد اما این آمادگی را داریم که این طرح را در سطح کشور اجرا نماییم.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درباره الزام اجرای این طرح گفت: نسل امروز نسل سه دهه پیش نیست بنابراین نوع برخورد، ارتباط و مهارت‌های تربیتی نسبت به آنها با نسل‌های گذشته باید متفاوت باشد معلم خوب علاوه‌بر جنبه آموزش و پژوهش باید به تربیت دانشجو و مسائل فرهنگی او توجه ویژه داشته باشد.


وی افزود: بنابراین اعضای هیات علمی غیر از دانش لازم است مهارت‌های دیگری کسب کنند که تا کنون جای این مهارت‌ها در دانشگاه خالی بوده است.


سرسنگی با بیان اینکه اعضای هیات علمی باید به روز باشند، خاطرنشان کرد: استادان باید بتوانند از منظر مسائل روانشناسی با دانشجو به خوبی ارتباط برقرار کنند و به عبارتی دیگر روانشناسی جوان را بدانند.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: این طرح در وهله اول برای اعضای هیات علمی موجود در دانشگاه اجرا می‌شود و بعد از آن اعضای هیات علمی که قرار است وارد دانشگاه شوند از همان ابتدا این دوره‌ها را می‌گذرانند. علاوه‌بر آن در نظر داریم برای افرادی که در دانشگاه مسئولیت می‌پذیرند نیز دوره‌های مهارتی تخصصی برگزار نماییم.


وی با بیان اینکه این طرح با مشورت صاحب‌نظران، اعضای هیات علمی و مدیران باتجربه به سرانجام رسیده است، اظهار کرد: در همین راستا برای کسب تجربه کارگاه‌هایی را به عنوان کارگاه‌های پیش‌طرح برگزار می‌کنیم تا در نهایت به طرح جامعی دست یابیم که وقتی طرح اجرا شد مورد اقبال همه خانواده دانشگاه تهران قرار بگیرد.


به گفته سرسنگی طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی تا شهریور ماه نهایی می‌شود و از ترم آینده به صورت پایلوت در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به نقش تعیین‌کننده استادان در دانشگاه‌ها تصریح کرد: اگر بتوانیم مهارت‌هایی را به اعضای هیات علمی اضافه کنیم تحول عظیمی در دانشگاه‌ها رخ خواهد داد و دیگر نگران این نیستیم که تنها معاون فرهنگی باید برای چند هزار نفر دانشجو کار فرهنگی انجام دهد و هر استاد می‌تواند یک معاون فرهنگی باشد.


راه‌اندازی کارگاه‌های تقویت حوزه کسب و کار دانشجویان


وی با تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برای دانشجویان و دانش‌آموختگان اظهار کرد: طرحی تحت عنوان توان‌افزایی دانشجویان و دانش‌آموختگان در حوزه کسب و کار در برنامه‌های آتی دانشگاه تهران تعریف شده است.


سرسنگی ادامه داد: یکی از سوال‌هایی که همیشه وجود داشته این است که آیا دانشگاه وظیفه دارد به فکر کسب و کار دانش‌آموختگان باشد یا خیر برخی این وظیفه را برای دانشگاه قائل نیستند اما یکی از شاخص‌هایی که برای دانشگاه‌های بزرگ دنیا در نظر گرفته می‌شود این است که فارغ‌التحصیلانشان بعد از چه مدت جذب محیط کار می‌شوند.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اعلام خبر راه‌اندازی کارگاه‌هایی برای تقویت حوزه کسب و کار دانشجویان گفت: دورنمای ما برای راه‌اندازی این کارگاه‌ها این است که به مرکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشگاه دست یابیم به همین جهت رایزنی‌هایی با مراکز مختلف مانند سازمان‌های فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام داده‌ایم. در همین تابستان کارگاه‌ها را شروع کرده‌ایم و امیدواریم تجارب این طرح، ما را به سمت مرکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای سوق دهد.


برگزاری اولین دوره مدرسه بین‌المللی تابستانی دانشگاه تهران


وی همچنین با اعلام برگزاری اولین دوره مدرسه بین‌المللی تابستانی دانشگاه تهران اظهار کرد: این مدرسه 10 شهریور ماه امسال به همت انجمن‌های دانشجویی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.


سرسنگی ادامه داد: تا کنون حدود سه هزار و 500 دانشجو از 95 کشور جهان برای حضور در مدرسه بین‌المللی ثبت‌نام کرده‌اند که ما از این تعداد 100 دانشجوی خارجی را در مرحله اول امسال میزبانی می‌کنیم.


کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌ زیست برگزار می‌شود


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه پنج مدرس خارجی در این مدرسه حضور پیدا خواهند کرد، گفت: محور اصلی مدرسه بین‌المللی محیط‌زیست در نظر گرفته شده است. روز دوم این مدرسه کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست در تالار علامه امینی برگزار خواهد شد.


وی اضافه کرد: دانشجویان خارجی غیر از حضور در کارگاه‌ها سفرهایی به عنوان تور گردشگری و علمی به نقاط مختلف کشور خواهند داشت که پارک ملی گلستان، مشهد، اصفهان از جمله مقصد این تورها است.


سرسنگی با بیان اینکه این اقدام به دور از سوال‌های رایج می‌تواند در معرفی کشور و همچنین دانشگاه‌های ما به نسل جوان دیگر کشورها کمک کند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری دو نامه به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند و از آنها دعوت نمودند از ایران بازدید و آنچه در ایران می‌گذرد را از نزدیک مشاهده و تجربه نمایند. امیدواریم این مدرسه در سال‌های آتی نیز به طور مداوم برگزار شود و در تقویم کار دانشگاه قرار بگیرد چرا که وقتی از دانشگاه بین‌المللی سخن می‌گوییم، همه ارکان آن باید بین‌المللی باشد.


وی در پایان از رئیس دانشگاه تهران تقدیر کرد و گفت: باید از رئیس دانشگاه تهران که در وضعیت اقتصادی نامناسب دانشگاه و کشور از این طرح بزرگ با جان و دل حمایت کردند، تشکر و قدردانی کرد.


انتهای پیام/4060/4007


انتهای پیام/

برچسب ها: مجید سرسنگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته