دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 10:30

ناسا سنگ ماه را به زمین آورد

ناسا صدها کیلوگرم نمونه از سنگ و خاک ماه را به زمین آورده‌اند اما دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند این نمونه‌های فضایی را بررسی کنند.
کد خبر : 297998

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از ScienceAlert، حدود 99 سال پیش، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به عنوان اولین انسان‌ها به کره ماه پا گذاشتند. این دو اولین کسانی بودند که از یک جسم آسمانی نمونه‌برداری کردند و آنها را به زمین بازگرداندند.


فضانوردان طی ماموریت آپولو حدود 2 هزار و 200 نمونه از ماه جمع‌آوری کردند که وزن کل آنها 382 کیلوگرم بود. مطالعات و تحقیقات روی این نمونه‌ها تا امروز ادامه داشته است.


دانشمندان تاکنون حدود 16 درصد از نمونه‌های ماموریت آپولو را مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌اند. تاکنون کمتر از یک سوم از نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه به نمایش درآمده‌اند.


یک چهارم از نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه طی تحقیقات ناسا عمدا تخریب شده است و باقی نمونه‌ها با استفاده از روش‌های غیرمخرب تجزیه و تحلیل شده‌اند.


ناسا حتی‌المکان سعی می‌کند که نمونه‌های جمع‌آوری شده طی تحقیقات تخریب نشوند تا دانمشندان آینده نیز فرصت مطالعه روی آنها را داشته باشند.


باوجود این که نمونه‌های جمع‌آوری شده طی ماموریت آپولو عمدتا منبع علمی دارند اما نمی‌توان از اهمیت تاریخی و فرهنگی این نمونه‌ها غافل شد و به همین دلیل هم باید از آنها نگهداری شود.


به گفته ناسا، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دانشمندان آینده چه سوالاتی درباره فضا دارند یا چه تکنولوژی‌هایی در اختیار دارند. بنابراین این سازمان قصد دارد به اندازه کافی سنگ فضایی برای دانشمندان آینده نگه دارد تا فرصت مطالعه روی نمونه‌های فضایی برای آنها نیز فراهم شود.


انتهای پیام/4021



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته