دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1397 - 07:35

اثر اشعه موبایل بر عملکرد حافظه

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که اشعه موبایل بر عملکرد حافظه بزرگسالان تاثیر منفی می‌گذارد.
کد خبر : 297297

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ScienceDaily، فرکانس رادیویی میدان‌های الکترومغناطیسی می‌تواند اثرات مخربی بر توسعه عملکرد حافظه بگذارد. نتایج تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که فرکانس رادیویی میدان‌های الکترومغناطیسی در هنگام استفاده از تلفن همراه می‌تواند اثرات نامطلوبی روی برخی از مناطق مغز داشته باشد. دانشمندان سوئیسی با مطالعه روی 700 نفر به این نتایج دست یافته‌اند.


فرکانس رادیویی یا آراِف به دامنه‌ای از نوسانات در بازه سه کیلوهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز گفته می‌شود که معادل است با فرکانس موج‌های رادیویی و جریان‌های متناوبی حامل سیگنال‌های رادیویی هستند. آراِف معمولا بیشتر از کارکردهای مکانیکی، به کارکردهای الکتریکی اشاره دارد.


روند سریع تکامل تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی باعث شده است که انسان‌ها بیشتر در معرض فرکانس رادیویی میدان‌های الکترومغناطیسی قرار بگیرند.


قرار گرفتن گوشی همراه در نزدیکی مغز باعث می‌شود که به صورت روزانه در معرض فرکانس‌های رادیویی قرار می‌دهد. نتایج چند مطالعه نشان می‌دهد که فرکانس‌های رادیویی میدان مغناطیسی اثرات مضری برای سلامت انسان دارد.


دانشمندان موسسه بهداشت عمومی سوئیس مطالعه‌ای انجام دادند تا دریابند آیا ارتباطی میان فرکانس‌های رادیویی میدان مغناطیسی ناشی از دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم و عملکرد حافظه بزرگسالان وجود دارد یا خیر.


نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد که فرکانس‌های رادیویی میدان مغناطیسی ناشی از گوشی همراه طی یک سال می‌تواند تاثیری منفی بر پیشرفت عملکرد حافظه تصویری بزرگسالان بگذارد.


حافظه تصویری در نیم‌کره راست مغز قرار دارد. به همین دلیل افرادی که گوشی همراه را نزدیک به قسمت راست سر خود نگه می‌دارند، بیشتر در معرض فرکانس‌های رادیویی میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند.


انتهای پیام/4021



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته