دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1397 - 12:39

برگزاری اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه شریف در خراسان جنوبی/ کلاس کنکور برای دانش‌آموزان روستاهای نهبندان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با اعلام این خبر که اردوی جهادی دانشجویان این دانشگاه در مناطق محروم نهبندان از توابع خراسان جنوبی درحال برگزاری است گفت: پروژه‌های مربوط به کانال‌کشی آب به زمین‌های کشاورزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان کنکوری‌ از مهمترین فعالیت‌های گروه جهادی شهید وزوایی است.
کد خبر : 296958

محمدصادق محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا‌‌، اظهار کرد: گروه جهادی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان «شهید وزوایی» دو اردوی جهادی در تابستان امسال برگزار کرده است که در اردوی اول، دانشجویان برای کمک به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، 15 تیرماه به این منطقه اعزام شدند و تا 22 تیرماه حضور داشتند.


وی افزود: اردوی جهادی دیگر هم در منطقه نهبندان استان خراسان جنوبی از 26 تیرماه آغاز شده و هم اکنون دانشجویان در منطقه حضور دارند و تا 5 مردادماه ادامه خواهد داشت.


به گفته مسئول بسیج دانشگاه صنعتی شریف، در اردوی کرمانشاه 50 دانشجو و در خراسان جنوبی نیز حدود 60 دانشجو به منطقه اعزام شدند.


مسئول بسیج دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: خراسان جنوبی منطقه‌ای است که هر سال حداقل دو مرتبه در آنجا حضور پیدا می‌کنیم و بنا داریم محل یرگزاری اردو را تغییر ندهیم تا بتوانیم تاثیر مضاعف و محسوسی داشته باشیم.


محمدیان درباره اقداماتی که در این اردوهای جهادی صورت گرفته است گفت: قطعا این اردوها کارآمدی خود را داشته است، در کرمانشاه پروژه تعمیر دو مدرسه که در زلزله آسیب دیده‌ بودند به اتمام رسید. غیر از فعالیت‌های عمرانی، موضوع مهم دیگر فعالیت‌های فرهنگی است که اصل حضور گروه‌های جهادی در مناطق زلزله‌زده یا مناطق محروم همین تاثیرات فرهنگی است و مردم این مناطق می‌دانند که عده‌ای از دانشجویان کشور، خارج از تعلقات به فکرشان هستند.


وی درباره اقداماتی که در خراسان جنوبی صورت گرفته است، گفت: در خراسان جنوبی غیر از فعالیت‌های فرهنگی، به دلیل اینکه مشکل مردم بیشتر مربوط به کم‌آبی است، پروژه‌هایی که تعریف و اجرا می‌کنیم مربوط به کانال‌کشی آب از قنات یا چشمه به زمین‌های کشاورزی است. اگر زمین بستر جریان آب، خاکی باشد آب زودتر تبخیر می‌شود و اگر سیمانی باشد مسافت بیشتری طی کرده و کشاورزی رونق پیدا می‌کند و در نهایت معیشت مردم بهبود می‌یابد. همچنین در نهبندان برنامه‌های آموزشی به ویژه برای دانش‌آموزان کنکوری‌ طراحی و اجرا کرده‌ایم.


مسئول بسیج دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به شناسایی فرصت‌های شغلی مناطق، برای اشتغال‌زایی روستائیان عنوان کرد: شهرستان نهبندان در منطقه خراسان جنوبی به شدت از نظر سنگ‌های قیمت و زینتی غنی است و معادن متعددی در آنجا وجود دارد که مردم از ظرفیت فعال آنجا بهره‌ای نمی‌برند. بررسی‌‌هایی کردیم که چگونه می‌توان از ظرفیت مردم بیشتر استفاده کرد، پی بردیم برخی از این معادن متعلق به نهادهایی مانند آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان و... است، به همین جهت مطالباتی انجام دادیم که این نهادها از ظرفیت اهالی منطقه بیشتر استفاده کنند، اگر این اتفاق رخ دهد این معادن به راحتی می‌توانند نرخ بیکاری را به صفر برسانند.


محمدیان اضافه کرد: در جلسه‌ای که با آقای رئیسی، رئیس آستان قدس رضوی داشتیم این مساله را مطرح کردیم و ایشان هم پذیرفتند که از این مزیت نسبی باید به سود مردم استفاده کرد.


وی همچنین درباره کمک نهادهای مختلف برای برگزاری اردوهای جهادی گفت: غیر از سپاه و فرمانداری نهبندان که واقعا همکاری می‌کنند و در بحث پشتیبانی و ارتباطاتی که لازم است تمام حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند، از دیگر نهادها، آستان قدس رضوی همکاری خوبی دارد و کمک‌های مادی مناسبی می‌کند و در بسیاری از اردوهای جهادی هم نماینده آستان قدس را به منطقه برده و وعده‌هایی برای کمک در اجرای پروژه ها گرفته‌ایم، یعنی حس کرده‌ایم که گوش شنوایی وجود دارد.


مسئول بسیج دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مشکلات برگزاری اردوهای جهادی اظهار کرد: تامین هزینه‌ و بودجه‌های اردوهای جهادی مهمترین مشکل گروه‌های دانشجویی است. اصل هزینه‌های مالی هم مربوط به مصالحی است که در اجرای پروژه‌ها به کار می‌رود. عمده تامین هزینه‌ها از کمک‌ها مردمی است که توسط دانشجویان در نماز جمعه، نماز عید فطر، نیمه شعبان و... جمع‌آوری می‌شود.


محمدیان در ادامه درباره همراهی مردم با گروه‌های جهادی در انجام پروژه‌ها تصریح کرد: به دلیل اینکه مهمترین اثر سفرهای جهادی را اثر فرهنگی می‌دانیم، اگر بتوانیم این تاثیر را داشته باشیم که مردم پی ببرند می‌توانند مشکلات خودشان را حل کنند در اکثر پروژه‌ها شرط می‌کنیم خود اهالی هم کمک کنند و فقط نظاره‌گر نباشند، اگر مردم کمک نکنند در آن روستا پروژه انجام نمی‌دهیم.


وی افزود: در منطقه خراسان جنوبی همیشه این همراهی و حضور از طرف اهالی وجود داشته است و مردم گاهی اوقات تا 80 درصد کارها را انجام می‌دهند، اینگونه هم روحیه نشاط دراهالی منطقه تزریق می‌شود و هم اثر فرهنگی مورد نظر گذاشته می‌شود. اگرنه فقط نظاره کنند که گروه‌های جهادی کار می‌کنند چه بسا اثر منفی هم داشته باشد و موجب تنبلی‌پروری هم بشود.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته