دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1397 - 14:30

جام جهانی در آینه توییتر

بعد از یک ماه تکاپو و هیجان جام جهانی 2018 در میان دوستداران فوتبال در سراسر دنیا، قطار جام بیست‌و‌یکم در روز 24 تیر به ایستگاه پایانی رسید. این رویداد که شاید بتوان آن را محبوب‌ترین رویداد ورزشی دنیا قلمداد کرد، واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی داشت و موج‌های متعددی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.
کد خبر : 296461

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- محمدرضا زمانی؛ آنطور که از آمار و ارقام برمی‌آید، حضور تیم ملی کشورمان در این دوره تاثیر چشمگیری بر واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی در این موضوع داشته و موج جام جهانی 2018 را بدون شک می‌توان از موج‌های بزرگ و قابل توجه توئیتر فارسی زبان به حساب آورد.


در این گزارش با پایش داده‌های جمع‌آوری شده در دیتابیس شرکت لایف وب (سامانه فضای مجازی پایشگر) به بررسی آماری موج جام جهانی در توئیتر پرداخته، هشتگ‌های برتر آن را معرفی و چند نمونه از توئیت‌های محبوب این موج را با هم مرور می‌کنیم.


بررسی آماری موج جام جهانی 2018 در توئیتر فارسی زبان


با بررسی توئیت‌های بیش از 1/5 میلیون کاربر فارسی زبان توئیتر در بازه زمانی 20 خرداد تا 24 تیر، بیش از 1,450,000 توئیت مرتبط با جام جهانی در سامانه پایشگر دیده می‌شود که رقم چشمگیری برای یک موج توئیتری در بستر فارسی زبان این شبکه اجتماعی به حساب می‌آید (حدود 1/5 میلیون توئیت این موج را با موج خروج آمریکا از #برجام با 225 هزار توئیت مقایسه کنید).


روند انتشار توئیت‌ها به صورت زیر بوده است. روندی که بعد از بازی‌های تیم ملی در جام جهانی قله‌های بزرگی را تجربه کرده و توئیت‌های متعددی در آنها منتشر شده است:



همچنین در روزهای جام جهانی بیش از 78,000 کاربر در توئیت‌هایی حول جام جهانی مشارکت داشته و درباره این رویداد یا حواشی و اخبار حول آن توئیت‌هایی را منتشر کرده‌اند. همچنین توجه توئیتریست‌ها به این موضوع بیش از 8 میلیون لایک را برای توئیت‌های این موضوع به همراه داشته است.


در میان هشتگ‌های به کار رفته در این موج توئیتری، غالب کاربران هشتگ #جام_جهانی را ترجیح داده و از این هشتگ در توئیت‌های خود استفاده کرده‌اند.


هشتگ انگلیسی جام جهانی (یعنی Worldcup#) و #جام_جهانی_روسیه هم از هشتگ‌های پرتکرار این موج هستند.


10 هشتگ برتر را در زیر می‌بینید:



اهمیت حضور تیم ملی در این رقابت‌ها را می‌توان از سایر هشتگ‌های پرکاربرد این موج نتیجه گرفت. تا آنجا که هفت هشتگ دیگر (از 10 هشتگ داغ‌شده در کل رقابت‌ها) به تیم ملی ایران اشاره دارند. گفتنی است #ایران_اسپانیا، #تیم_ملی و #IRN داغ‌ترین هشتگ‌های تیم ملی در جام جهانی بودند.


با بررسی 20 هشتگ داغ شده توئیتر در جام جهانی، می‌توان دغدغه‌های کاربران فارسی زبان در جام جهانی 2018 را به از نگاه حجم توئیت حول موضوعات هشتگ‌ها هم طبقه‌بندی کرد:



همانطور که می‌بینیم، اگر چه تیم ملی کشورمان موفق به صعود از گروه خود نشده، حجم قابل توجهی از توئیت‌های حول 20 هشتگ برتر به تیم ملی و بازی‌های آن اختصاص یافته است. همچنین، همانطور که از نمودار روند انتشار در ابتدای گزارش هم قابل مشاهده است، از میان بازی‌های تیم ملی حجم توئیت‌ها در بازی ایران اسپانیا بیشترین بازخورد را به خود اختصاص داده است.


چند توئیت‌ برگزیده جام جهانی


در این موضوع توئیت‌های بسیاری در میان توئیتریست‌ها محبوب شدند. از بازیگران فعال در توئیتر، توئیت سیامک انصاری در تجلیل از ملی‌پوشان کشورمان فیواستار شده و لایک بالایی دریافت کرده است:



​به هر حال، با پایان این رویداد پرونده این موج هم کم کم در فضای مجازی بسته می‌شود و باید چهار سال صبر کنیم تا در صورت صعود تیم ملی به جام جهانی قطر، شاهد شوری این چنینی در جامعه و واکنش و بازتاب آن در فضای مجازی باشیم.


اما برای حسن ختام این گزارش، محبوب‌ترین توئیتی که در میان کاربران فارسی زبان بازنشر شده را انتخاب کردیم. توئیتی انگلیسی حاوی برش‌هایی از زندگی لوکا مودریچ بازیکن محبوب کرواسی که سختی‌های بسیاری در زندگی خود دیده اما با همه این سختی‌ها پیشرفت کرده است.


او بعد از پایان بازی‌ها به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی 2018 انتخاب شد.​



انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته