دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1394 - 14:11

چرا پوست فضانوردان در فضا نازک می‌شود؟

ماموریت انسان برای سفر به سیاره سرخ یا مریخ تا سال‌ها میسر نخواهد بود و آن طور که ناسا برنامه‌ریزی کرده است، این ماموریت در دهه 2030 انجام خواهد شد. اما پوست فضانوردان آن هم در فاصله‌ای 55 میلیون کیلومتری از زمین چه تاثیری خواهد گرفت؟
کد خبر : 29261

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، یکی از مواردی که مقامات ناسا همیشه نسبت به آن نگرانی دارند، وضع فضانوردان خارج از جاذبه زمین و آن هم برای مدت زمان زیاد است. بر همین اساس، دانشمندان آلمانی در حال استفاده از یک فناوری پیشرفته تصویربرداری هستند تا دریابند که چرا در یک پدیده غیرمعمول، پوست فضانوردان در فضا نازک می‌شود.


این تیم تحقیقاتی با سرپرستی پروفسور کارستن کوئینگ از دپارتمان فناوری بیوفتونیک و لیزر دانشگاه سارلند، با استفاده از توموگرافی (سی‌تی اسکن) لیزری تصویربرداری پوست با رزولوشن بالاT قبل و بعد از سفر به فضاT روی سلول‌های پوست فضانوردان مطالعه کردند.


طراحان این فناوری لیزر می‌گویند که رزولوشن مکانی این فناوری هزاران برابر بالاتر از ابزارهای مافوق صوت است. آنها معتقدند که این فناوری می‌تواند انقلاب تشخیصی در بیمارستان‌ها ایجاد کند.


کوئینگ می‌گوید: «ما از پالس‌های لیزر فمتوثانیه استفاده کردیم. پوست فضانوردان را اسکن کردیم و سیگنال‌هایی از پوست آنها دریافت کردیم که اکثر آنها فلورسانس و سیگنال‌هایی بودند که نسل دوم هارمونیک نام دارند. با این سیگنال‌ها، تصاویری را ساختیم و با قدرت تفکیک بالا پوست را بررسی کردیم. این قدرت تفکیک هزار برابر بهتر از قدرت تفکیک فراصوت است. در نتیجه، بدون استفاده از بافت‌برداری به اطلاعاتی دست یافتیم که بسیار ارزشمند است و توانستیم با کمک این تصویر، حتی لایه‌ به لایه پوست را مشاهده و بررسی کنیم».


سامانتا کریستوفورتی (Samantha Cristoforetti) یکی از فضانوردانی است که پوستش مورد مطالعه قرار گرفت. قبل از سفر به ISS در نوامبر ۲۰۱۴ پوست سامانتا اسکن شد و پس از بازگشت در ماه ژوئن امسال پس از ماموریت ۱۹۹ روزه دوباره پوستش اسکن شد.



نتایج نشان داد که افزایش کلاژن در قشای میانی پوست، لایه پایین‌تر از پوست، اثر ضد پیری اندکی نشان می‌دهد. با این حال، لایه اپیدرمی بیرونی پوست چروک و نزدیک به ۲۰ درصد نازک‌تر شده است. نازک شدن پوست موجب افزایش حساسیت نسبت به اشعه‌های خطرناک می‌شود زیرا دقیقا روی منطقه‌ای اثر می‌گذارد که در آن سلول‌های بنیادی قرار دارند و اغلب سرطان پوست از آنجا آغاز می‌شود.


جالب اینجاست که پس از بازگشت به زمین، فرآیند برگشت‌پذیر است اما اگر ماموریت زمان طولانی‌تری به طول بینجامد، می‌تواند نتایح مخرب داشته باشد.


کونیگ قصد دارد مطالعات خود را ادامه دهد تا پدیده نازک شدن پوست را برای فضانوردانی که در ماموریت مریخ ناسا در معرض سفر بیش از یک سال هستند، کاهش دهد.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته