دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1397 - 15:00

دانشگاه میشیگان غول آبی را شکست داد

مهندسان دانشگاه میشیگان موفق به ساخت کوچک‌ترین کامپیوتر جهان شدند. این کامپیوتر یک دهم اندازه کامپیوتر غول آبی است.
کد خبر : 288767

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از CNet، در دنیای دستگاه‌های محاسباتی کوچک، مهندسان دانشگاه میشیگان توانستند کمپانی IBM یا غول آبی را شکست بدهند. کامپیوتر دانشگاه میشیگان به قدری کوچک است که می‌تواند روی سر یک دانه برنج قرار بگیرد.


این دانشگاه روز پنجشنبه اعلام کرد که مهندسان آن موفق به ساخت کامپیوتری 0/3 در 0/3 میلی‌متر شدند. این خبر باعث مقایسه‌هایی بین کامپیوتر دانشگاه میشیگان و کامپیوتر یک در یک میلی‌متر غول آبی شد اما این دانشگاه اعلام کرد که اندازه این دستگاه تنها ویژگی شگفت‌انگیز این کامپیوتر نیست.


دیوید بلاو، استاد دانشگاه میشیگان و سرپرست این پژوهش، در این باره می‌گوید: «کامپیوتر ما تقریبا 10 برابر کوچک‌تر از مدل غول آبی است بنابراین می‌تواند در محیط کوچک‌تری جای بگیرد. کامپیوتر IBM توانایی محیط اطرافش را درک کند، باوجود این که می‌تواند برای شناسایی خودش کدی را ارسال کند اما قادر به درک فیزیکی محیط اطراف خود نیست».


دانشمندان دانشگاه میشیگان در سال 2015 کوچک‌ترین میکرو ذره را نیز ساختند.


IBM در ماه مارس اعلام کرد که کوچک‌ترین کامپیوتر جهان را ساخته‌ است که از یک دانه نمک کوچک‌تر است. برای ساخت کامپیوتری کوچک‌تر از آن، باید روش‌های جدیدی را امتحان کرد.


بلاو می‌گوید: «برای طراحی مدار از راه‌های جدیدی استفاده کردیم؛ این مدارها کم‌قدرت هستند اما می‌توانند در برابر نور تاب بیاورند».


موفقیت در ساخت این کامپیوتر کوچک، فرصت‌های بی‌شماری را برای دانشمندان در حوزه‌های تحقیقاتی دیگر به ارمغان می‌آورد. گفته دانشگاه میشیگان، می‌توان از این کامپیوترهای کوچک برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم، تحقیقات در زمینه سرطان، نظارت بر مخزن روغن، کنترل فرآیندهای بیوشیمیایی و مطالعه روی حلزون‌های کوچک استفاده کرد.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته