دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1397 - 18:00

وب‌گردی برای کارمندان مفید است

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گشت‎وگذار در اینترنت در حین کار باعث کاهش بازدهی کارمندان نمی‌شود.
کد خبر : 282015

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ScienceAlert، مصرف شخصی از اینترنت در ساعات کاری به «پرسه‌زنی سایبری» معروف است اما نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که کارمندان نباید برای گشت‌وگذار در اینترنت سرزنش شوند.


دانشمندان دانشگاه فلوریدای جنوبی روی این موضوع مطالعه کردند که آیا پرسه‌زنی سایبری باعث برهم خوردن تمرکز کارمندان می‌شود یا این کار تنها پاسخی به خستگی ناشی از حجم کاری کم است.


شانی پیندک، روان‌شناس، در این باره می‌گوید: «علاقه من به این موضوع با ایده خستگی در محل کار شروع شد».


وی افزود: «دلیل و عواقب این خستگی هنوز مشخص نشده است. برای مثال اگر یک فرد در محل کار خسته شود و حوصله‌اش سر برود چقدر بد است؟ آیا راه‌های آسانی برای مقابله با این نوع خستگی وجود دارد که بتواند تاثیرات مضر آن را خنثی کند؟


محققان از 463 کارمند تمام وقت در یک دانشگاه عمومی در جنوب شرق آمریکا نظرسنجی کردند.


این سوالات مشخص می‌کرد که یک کارمند در محل کار چقدر خسته می‌شود، معمولا چقدر به پرسه‌زنی سایبری می‌پردازند و چقدر به دیگر رفتارهای غیرمفید در محل کار مانند دزدیدن یا از بین بردن تجهیزات محل کار می‌پردازند.


دانشمندان دریافتند که خستگی و حجم کاری کم به طور قابلی توجهی به پرسه‌زنی سایبری همبستگی دارد.


به گفته محققان، حجم کاری کم با رفتارهای غیرمفید در محل کار همبستگی ندارد اما رابطه میان خستگی و پرسه‌زنی سایبری به طور قابل توجهی قوی‌تر از رابطه میان خستگی و رفتارهای غیرمفید است.


بنابراین گشت‌وگذار در اینترنت و چک کردن شبکه‌های اجتماعی‌تان در محل کار تنها یک مکانیسم سازگاری با خستگی است و تاثیری بر کاهش خلاقیت شما ندارد.


پیندک در این باره می‌گوید: «پرسه‌زنی سایبری یک پاسخ طبیعی به خستگی کار است و تفاوت زیادی با شکل‌های مختلف رفتارهای غیرمفید دارد».


وی افزود: «پرسه‌زنی سایبری وقتی اتفاق می‌افتد که حجم کاری کم است و کار نکردن کارمند آسیبی به کسی وارد نمی‌کند».


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته