دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشگاه آزاد اسلامی در ایستگاه سی‌وششم؛

استادان فوق‌العاده‌ای در دانشگاه آزاد داشتم

فرهاد زینعلی در سال 1385 از رشته صنایع چوب و کاغذ دانشگاه آزاد کرج فارغ‌التحصیل شد. این مخترع و عضو باشگاه نخبگان و پژوهشگران جوان معتقد است یکی از مزیت‌های دانشگاه آزاد استادان خوب و درجه یک است.
کد خبر : 281701

فرهاد زینعلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از مزیت‌های دانشگاه آزاد را اساتید خوب و درجه یک دانست و گفت:‌ «با اطمینان می‌توانم بگویم که استادهای رشته صنایع چوب و کاغذ از بهترین‌های کشور بودند؛ برای مثال استاد لتیباری نفر اول صنعت کاغذسازی ایران است. تمامی اساتید رشته چوب و کاغذ افراد به‌نامی بودند و علاوه بر تدریس عالی، جزوه‌های کاملی به دانشجویان ارائه داده بودند. به همین دلیل هم بیشتر نفرات برتر کنکور ارشد رشته صنایع چوب و کاغذ دوره ما از دانشگاه آزاد کرج بودند و همه آنها هم در دانشگاه‌های دولتی قبول شدند».
زینعلی درباره مشکلات در حین تحصیل گفت: «یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو بودیم، انتخاب واحد بود که زمان ما به صورت دستی انجام می‌شد. همچنین در دوره ما باشگاه پژوهشگران جوان وجود نداشت که از نظر تحقیقاتی به ما دانشجویان کمک کند».
وی افزود: «با وجود این که همه ما قبول کرده‌ایم که دانشگاه آزاد پولی است اما هزینه‌های این دانشگاه بالاست. حتی در حال حاضر هزینه‌های دانشگاه آزاد از هزینه دانشگاه‌های شبانه دولتی نیز بیشتر است. همچنین بخش شبانه دانشگاه‌های سراسری در زمینه وام‌هایی که به دانشجویان می‌دهد، قوی‌تر از دانشگاه آزاد عمل می‌کند و دانشجویان را از نظر مالی بیشتر حمایت می‌کنند».


پذیرش دانشگاه‌های خارجی از دانشجویان دانشگاه آزاد


زینعلی درباره پذیرش دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد گفت: «برای پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های خارجی تفاوت‌هایی میان دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشجویان دانشگاه سراسری قائل می‌‌شوند اما در رشته صنایع چوب و کاغذ این تفاوت‌ها وجود ندارد. سطح دانشجویان دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر از دانشجویان دانشگاه آزاد بالاتر است و مقیاس این دانشگاه‌ها در سطح جهانی نیز بالاتر از دانشگاه آزاد است اما خوشبختانه در رشته ما چنین مشکلاتی وجود ندارد».
وی افزود: «خیلی از همکلاسی‌های من به‌راحتی به کشورهای خارجی رفتند؛ بنابراین مشکلی از نظر پذیرش وجود ندارد. البته این امر به توان دانشجو نیز بستگی دارد».


چرا دانشگاه آزاد؟
فرهاد زینعلی در پاسخ به این که چرا دانشگاه آزاد را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد، می‌گوید: «در دانشگاه دولتی هم قبول شده بودم اما چون در شهرستان بود، هزینه‌های رفت‌وآمد دست کمی از شهریه دانشگاه آزاد نداشت، تصمیم گرفتم که همان دانشگاه نزدیک به خانه را انتخاب کنم».
وی افزود: «رشته صنایع چوب و کاغذ دانشگاه سراسری گرگان را قبول شده بود اما حساب و کتاب کردم و دیدم که هزینه‌های تحصیل در شهر دیگر حتی بیشتر از هزینه دانشگاه آزاد می‌شود، به همین دلیل دانشگاه آزاد را انتخاب کرد. به نظرم اگر به جای دانشگاه دولتی در شهر دیگر، دانشگاه آزاد نزدیک به خانه انتخاب شود، بیشتر از همه به نفع خود دانشجو است».
وی ادامه داد: «فکر نمی‌کنم که اگر این رشته را در دانشگاه دولتی هم می‌خواندم، فرقی در مسیر تحصیلی‌ام می‌کرد و تاثیر خاصی نمی‌گذاشت چراکه در دانشگاه آزاد کرج اساتید فوق‌العاده‌ای داشتم. وقتی دوره کارشناسی ارشدم را در دانشگاه دولتی می‌گذراندم، حرف از استاد خاصی شد که در دانشگاه گرگان هم تدریس می‌کرد اما با پرس‌وجو متوجه شدم که دانشجویان دانشگاه گرگان تنها چند بار این استاد را دیده بودند. این در حالی است که اساتید ما در دانشگاه آزاد بسیار قوی بودند».
وی در آخر گفت: «دانشگاه آزاد کرج در رشته صنایع چوب و کاغذ اساتید به‌روزی و عالی داشت در حالی که دانشگاه‌های دیگر در دوره ما چنین کادر قوی نداشتند».



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب