دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1397 - 10:44
محسن‌ هاشمی:

استقبال خوب بازدیدکنندگان از کتاب‌های انتقادی در راستای افزایش کتابخوانی است

رئیس شورای شهر تهران در دیدار با رئیس سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: چاپ کتاب‌هایی که حاوی تضارب آرا و نقد است، بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد و به افزایش کتابخوانی کمک می‌کند.
کد خبر : 277661

به گزارش گروه‌ فرهنگی خبرگزاری آنا از ستاد خبری و رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهارن، محسن‌ هاشمی، عصر جمعه 14 اردیبهشت ‌در نمایشگاه کتاب حاضر شد و در دیدار با رئیس نمایشگاه گفت: میزان کتاب خواندن بستگی به محتوا و نوع نشر کتاب‌ها دارد و می‌بایست فرهیختگان ما و ناشران به سمت کتاب‌هایی بروند که مورد علاقه‌ جامعه است. ضمن اینکه این کتاب‌ها باید به گونه‌ای تبلیغ شوند که مردم جذب شوند.


رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: باید توجه داشته باشیم کتاب‌هایی که به نقد می‌پردازند و علاوه بر انتقال تجربه‌ دیگران حاوی تضارب آرا هستند، بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد و به افزایش کتاب‌خوانی کمک می‌کند.


هاشمی‌ با اشاره به اثرگذاری مثبت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در امر کتاب‌خوانی اظهار کرد: تمام تازه‌های نشر در این نمایشگاه مشاهده می‌شود و این می‌تواند کمک کند تا در زمینه‌ ترغیب مردم به کتاب‌خوانی موفق‌تر عمل کنیم.


رئیس سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این دیدار ضمن ارائه‌ توضیحاتی درخصوص نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه حدود 100 ناشر داخلی و حدود 500 ناشر خارجی شرکت کرده‌اند و در مجموع حدود هزار و 400 غرفه‌ داخلی داریم.


محسن جوادی اضافه کرد: سال 96 حدود 95 هزار جلد کتاب چاپ شده است؛ این در حالی است که در طول 40 سال اخیر حدود هزار و 200 کتاب به چاپ رسیده است. البته یکی از دلایل افزایش چاپ کتاب در سال 96 صدور مجوزها بوده و یکی از دلایل دیگر آن حضور بیشتر نسل جوان در این عرصه است.


وی تصریح کرد: آنچه امسال تغییر کرده افزایش فعالیت‌های بین‌المللی است. ایتالیا، صربستان، و سایر کشورها در این نمایشگاه حضوری پررنگ دارند.


جوادی ادامه داد: این نکته نیز ناگفته نماند که شهرداری در نمایشگاه امسال کمک شایان توجهی به ما کرد و ما در این رابطه قدردان شورای شهر هستیم؛ چراکه مطلع هستیم شورای شهر به شهرداری تهران جهت کمک به وزارت ارشاد توصیه کرده است.


وظیفه‌ نویسنده تبلیغ کتاب نیست


حسن محمودی؛ رمان‌‌نویس در نشست «تبلیغات کتاب و اثر آن در فروش» که به همت انجمن صنفی داستان‌نویسان در سالن فرهنگ‌وران نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، گفت: تبلیغ کتاب، وظیفه‌ی نویسنده نیست، بلکه برعهده‌ ناشر است.


افسانه احمدی در ابتدای این نشست که روز جمعه 14 اردیبهشت برگزار می‌شد، ضمن برشمردن ابزارهای تبلیغ کتاب نظیر طراحی جلد، پشت جلد، عنوان‌گذاری، معرفی در فضای مجازی، معرفی در رسانه‌‌های تصویری سینما، تلویزیون و حتی فروش در کنار کالاهای غیرفرهنگی نظیر فروشگاه‌‌های اینترنتی عام گفت: در این بین مسایل مهمتری مطرح است که باید به آن پرداخت مثلا تبلیغ کتاب به‌عهده‌ی چه کسی است؛ حد و مرز آن کجاست؛ این تبلیغات چگونه باید باشد و نقش صنف ناشران و نهادهای حاکمیتی چیست؟


حسن محمودی؛ رمان‌‌نویس نیز در این نشست ابراز داشت: هیچ خالق اثر بزرگی را سراغ نداریم که خودش برای اثرش تبلیغ کرده باشد.


وی تصریح کرد: این وظیفه برعهده‌ ناشر است و در شأن نویسنده نیست که برای کتاب خود تبلیغ تجاری کند.


محمد طلوعی نیز در ادامه‌ این نشست ضمن اشاره به تغییرات شرایط امروز جامعه گفت: الان بستری فراهم شده است که با استفاده‌ی صحیح از شیوه‌‌های مناسب تبلیغاتی، یک اثر و نویسنده می تواند به اوج توجه و فروش دست پیدا کند.


وی با اشاره به رویه‌ موجود در کشورهای پیشرفته گفت: در حالی که نویسندگان ما 12درصد حق تالیف دریافت می‌کنند نویسندگان امریکایی چیزی حدود 5 درصد می‌گیرند ولی با توجه به تبلیغ و فروش بالای کتاب به لحاظ مالی دستاورد بهتری نسبت به مولفان ما دارند.


طلوعی در پایان خواستار تصریح قانون در گنجاندن سهم ناشر در تبلیغات شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب