دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1397 - 08:41

«آمازون» مشتریانش را به فضا می‌فرستد

جف بزوس، مدیر اجرایی آمازون، یک قدم به فرستادن مشتریان به فضا نزدیک‌تر شد.
کد خبر : 276861

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، بلو اوریجین موفق شد هشتمین موشکش را به همراه خدمه کپسول و یک مانکن اسکای واکر را به فضا پرتاب کند.


بلو اورجین، کمپانی دیگر جف بزوس، روز یکشنبه هشتمین موشک خود را از غرب تگزاس به فضا پرتاب کرد.


فضاپیمای «نیوشپرد» ساعت یک بعد از ظهر از ون هورن تگزاس به فضا پرتاب شد؛ این فضاپیما حاوی دومین محموله تجاری کمپانی بلو اوریجین بود که به فضای خارجی فرستاده شد.


درحالی که کپسول نیوشپرد طوری طراحی شده که قادر به حمل شش توریست است، اما در سفر اخیرش بدون سرنشین بود.


بلو اوریجین در روز جمعه اعلام کرد: «تعداد زیادی از مشتریان فضای باری این موشک را خریداری کرده بودند تا تجهیزاتی را به فضای ناشناخته ببرد».


مانکن اسکای واکر، یک عروسک فضانورد، نیز در سفر به لبه‌های فضا حضور داشت.


روز یکشنبه کمپانی بلو اوریجین در توئیتی اعلام کرد: «مانکن اسکای واکر برای دومین ماموریت خود سوار نیوشپرد شد. این مانکن به واژه ساختگی حساس است چرا که در تحقیقات علمی و تله‌متری فضانوردی نقش مهمی برعهده دارد».


کپوسل نیوشپرد طیق برنامه در ارتفاع 76 کیلومتری از بوستر (بالابرنده) خود جدا شد و تا ارتفاع 107 کیلومتری بالا رفت.


این ارتفاع حدود شش کیلومتر بیشتر از ارتفاع معمول است اما بلو اوریجین برنامه دارد مرزهای خود را گسترش دهد و اطلاعات پروازی بیشتری جمع‌‌آوری کند.


بوستر در دومین پرواز خود، با دم به زمین بازگشت، اما موتور « BE-3» آن سرموقع فعال شد و با موفقیت روی چهار پای فرودی خود مستقر شد. سپس روی پلت‌فرم بتنی خود، در نزدیکی سایت پرتاب، فرود آمد.


همه این عملیات، از لحظه پرتاب تا فرود تنها هشت دقیقه طول کشید. کپسول نیوشپرد پس از پرواز دوم خود، به کمک سه چتر نجات بزرگ به زمین برگشت. فرود موشک فعال این کپسول یازده دقیقه بعد از تیک‌آف اتفاق افتاد.


این رویداد، هفتمین پرواز متوالی بوستر برای بلو اورجین بود که با موفقیت‌ انجام شد و در مجموع هشتمین پرواز نیوشپرد بود.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته