آینده مسیر تحقیقات در گروی مسابقات ربوکاپ
دکتر سید حبیباله رحمتی، مدیر تجاریسازی دانشگاه آزاد واحد قزوین، در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، درباره سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ گفت: «امسال در غرفههای دانشگاه آزاد از محصولات دانشبنیان و استارتاپهایی رونمایی شده است که به مرحله تجاریسازی رسیدهاند. البته به جز این محصولات، محصولات دیگری نیز در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و دانشگاه آزاد قزوین ساخته شده است اما به دلیل محدودیت فضا، محصولات ارائهشده در نمایش امسال اکثرا جدید بودند یا برای اولین بار رونمایی میشدند».
وی افزود: «اکثر محصولات با سرمایهگذاری دانشگاه آزاد یا ارگانهای حمایتی و پشتیبان مثل شرکت شهرکها و وزارت نیرو به مرحله ساخت رسیدهاند. دانشگاه آزاد قزوین در نمایشگاه امسال محصولاتی زیادی ارائه کرده است که یکی از محصولات ما در زمینه رباتیک یک ربات خدماتی است که برای شستوشوی بویلر (دیگ بخار) استفاده میشود و قرارداد آن با نیروگاه شهید رجایی قزوین بسته شده است».
مدیر بخش تجاریسازی دانشگاه آزاد واحد قزوین میگوید: «دانشگاه ما ربات زیردریایی نیز ساخته است که در حال حاضر در مرحله رایزنی با ارگانهای مختلف نظامی و ارگانهایی مانند گمرگ، جهت بازرسی زیر کشتیها، قرار دارد».
رحمتی افزود: «غیر از محصولات سختافزاری حوزه رباتیک، تعدادی از شرکتهای نرمافزاری ما که در حوزه اپلیکیشن فعالیت میکنند نیز در نمایشگاه امسال محصولاتی را ارائه دادهاند؛ از جمله اپلیکیشن بین و گو که برای شناسایی و اطلاعرسانی مشکلات سازمانی طراحی شده است».
وی گفت: «همچنین نرمافزازهایی برای کاریابی و جابهجایی بین شهری دانشجویان با امنیت بالا نیز از طرف شرکتهای نرمافزاری ما در مسابقات امسال ارائه شده است. همچنین خودروی برقی دانشگاه آزاد قزوین در مرحله پلاکگذاری قرار دارد».
دکتر رحمتی افزود: «در نمایشگاه امسال تمی نیز برای دانشآموزان و دانشجویان بازدیدکننده از نمایشگاه تا به مسابقات ربوکاپ علاقهمند شوند».
رحمتی گفت: «همچنین دستاوردهای مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد قزوین در نمایشگاه امسال ارائه شده است. یکی از محصولات این مرکز خودروی خورشیدی هاوین 2 است؛ شاید تا چند سال آینده نتوان از خودروهای خورشیدی به عنوان محصولی روزمره و رایج استفاده کرد اما چنین محصولاتی جهتگیری مسیر پیشرفت تکنولوژی در آینده را نشان میدهد چراکه انرژیهای تجدیدپذیر جایگزین سوختهای فسیلی خواهند شد و به همین دلیل هم بشر روزی به این تکنولوژیها و نحوه استفاده از آنها نیاز پیدا خواهد کرد. برای مثال تا 10 سال قبل ظهور خودروی برقی مورد سوال بود اما حالا میبینیم که بسیاری از کمپانیهای خودروسازی بزرگ در حال مانور دادن روی خودروهای برقی هستند».
رحمتی گفت: «محصولاتی که به صورت نمونه اولیه در این نمایشگاه ارائه میشود، مسیر آینده تحقیقات مکاترونیک، کامپیوتر، برق، آیتی و مکانیک را نشان میدهد. متاسفانه در کشور جوی وجود دارد که بیشتر دانشآموزان و دانشجویان برای تحصیل به سمت رشتههای پزشکی میروند، امیدواریم که چنین نمایشگاههایی به دانشآموزان نشان بدهیم که مهندسی نیز جایگاه برابری با پزشکی دارد».
دکتر رحمتی با اشاره به این که نمایشگاه امسال در زمینه تجاریسازی محصولات پیشرفت بهتری نسبت به نمایشگاه سال قبل داشته است، گفت: «با توجه به حمایتهای معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و نگاه حاکمیت کشور بر بحث توسعه در کشور پیشرفت خوبی داشتهایم. تقریبا تا هشت سال قبل، بیشتر تمرکز روی مقالات علمی بود اما از پنج سال پیش جهتدهیهای درستی در این زمینه به جوانان داده شد؛ همچنین به وقت نیز ارزش داده شد که از نگاه کلان مهمترین منبع کشور است. به همین دلیل کارهای علمی دانشجویان و دانشآموزان بیشتر به سمت رفع نیازهای کشور سوق داده میشود».
وی افزود: «به جرات میتوانم بگویم طی یک سال گذشته در دانشگاه آزاد قزوین جهتگیری انجامشده درست بودند. همچنین موفق شدیم سرمایهگذاریهایی را از موسسات و شرکتهای مخالف جذب کنیم».
رحمتی ادامه داد: «همچنین دانشجویان ما توانستند به یکی از شرکتهای بینالمللی ربات بفروشند؛ این کار بچههایی است که تا چند سال قبل در مسابقات ربوکاپ شرکت میکردند حالا طی دو سال گذشته رباتی ساختهاند که یک شرکت جهانی آن را خریداری کرده است. این دستاورد بزرگی است که ارزش آن برای کشور حتی از نتایج مسابقاتی نیز مهمتر است».
رحمتی درباره روند تجاریسازی محصولات نیز گفت: «دانشگاه آزاد قزوین تنها مجموعهای در دانشگاه آزاد است که شتابدهنده دارد. دانشجو یا دانشآموز به شتابدهنده ما مراجعه میکند و طرح خودشان را معرفی میکنند. دانشگاه قزوین از ایده تا محصول را حمایت میکند. مجریان طرح موظف هستند طی شش ماه اول به تعهدات خود عمل کنند. شتابدهنده ما نیز با توجه به طرح و روند پیشرفتش، فاز به فاز روی پروژه سرمایهگذاری میکند. شتابدهنده ما روی طرحها نظارت میکند و مشاوره نیز داده میشود که این برنامهها بسته به نوع پروژه متفاوت است. اگر پروژه در مدت زمان دادهشده پیشرفت کرد، میتواند به مراحل بعدی برسد و تا تولید محصول نیز پیش برود و حتی شرکت نیز بزند».
انتهای پیام/