دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1397 - 13:45

انرژی منفی جهان هستی را نابود می‌کند

دانشمندان هشدار داده‌اند که برخود حبابی از انرژی منفی می‌تواند جهان هستی را نابود کند، ممکن است این فرآیند در حال حاضر شروع شده باشد.
کد خبر : 270307

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، فیزیکدانان می‌گویند که ذرات بنیادی، ذراتی که به تمام مواد جهان جرم می‌دهند، می‌توانند باعث نابودی جهان هستی شوند.


به گفته متخصصان، ممکن است جهان هستی با برخورد به یک حباب انرژی منفی به طور ناگهانی نابود شود. این حباب انرژی منفی توسط بوزون هیگز معروف به ذره خدا ایجاد شده است. بوزون هیگز یک ذره بنیادی اولیه دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات اثبات شده ‌است.


مرگ آهسته جهان همواره در حال گسترش ما در مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده است. دانشمندان از این مدل برای توضیح ساختارهای اصلی ماده استفاده می‌کنند.


در زیر جهان، نیرویی به نام انرژی تاریک وجود دارد که جهان شتاب‌دار (مشاهداتی است که بیان می‌دارد جهان کنونی با روندی شتاب‌دار بزرگ می‌شود) را کنترل می‌کند. انرژی تاریک به کار خود ادامه خواهد داد تا همه چیز از بین برود.


اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که پایان جهان هستی با یک انفجار ناگهانی رقم خواهد خورد. به گفته دانشمندان این پایان ناگهانی تقریبا 10 در 139 سال دیگر خواهد رسید.


تا آنجایی که ما می‌دانیم احتمال دارد فرآیند پایان ناگهانی جهان هستی، به دلیل فعل و انفعلات با یک سیاه چاله، در حال حاضر شروع شده باشد.


دانشمندان در دانشگاه هاروارد با مطالعه جرم ذرات و نحوه تعامل آنها به این نتایج رسیده‌اند. دانشمندان بر این باورند که جرم بوزون هیگز 125 گیگا الکترون‌ولت (مقیاسی برای اندازه‌گیری انرژی در فیزیک شتاب) است.


به گفته دانشمندان جرم فعلی بوزون هیگز می‌تواند روزی تغییر کند. اگر این اتفاق برای یک ذره کوانتوم بیفتد، قادر است تمامی فرآیندهایی که باعث به وجود آمدن حیات در جهان هستی می‌شود را از بین ببرد.


این امر نیز منجر به وجود آمدن حبابی از انرژی منفی می‌شود که از قوانین فیزیک پیروی نمی‌کند. این حباب همیشه در حال گسترش است و می‌تواند تا اندازه‌ای رشد کند تا تمام جهان هستی را دربربگیرد.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته