«پایتخت۵» نوآوریهایی در سینما و تلویزیون ایران و جهان دارد
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، پرطرفدارترین و محبوبترین سریال تلویزیونی چند ساله اخیر تلویزیون، بار دیگر قرار است به تلویزیون بازگردد. پنجمین فصل از مجموعه تلویزیونی «پایتخت» با داستانی خاص و البته با همان تیم اصلی که پیشتر چهار فصل از سریال را در کنار هم بودهاند، ساخته شده است. بازگشت «پایتخت» به تلویزیون و آغاز پخش این سریال در ابتدای نوروز 97، بهانهای شد تا با الهام غفوری، تهیهکننده «پایتخت» گفت و گو داشته باشیم.
جناب آقای سیروس مقدم از پایتخت5 به عنوان عیدی به مردم نام بردند، این سریال چقدر میتواند تجربه جدید برای تلویزیون به شمار بیاید؟
قطعاً پایتخت5 تجربه جدیدی برای تلویزیون محسوب میشود. تیم پایتخت و اصولاً آقای مقدم همواره در حال نوآوری و ساخت قصههایی جدید و جذاب هستند. شما خواهید دید که در پایتخت5 فضاها و صحنههایی بهوجود آمده که تا به حال نه در سینما و تلویزیون ایران و حتی در دنیا هم تجربه نشده است.
پایتخت5 میتواند عیدی خوبی به مردم قدرشناس و پرمحبت کشورمان باشد که در نظرسنجیها همیشه انتخاب اول آنها بوده و پاسخی است به این اعتماد و محبتشان.
موضوع فصل5 تا چه حد با خط داستانی فصول قبل متفاوت است؟
پایتخت به لحاظ مضمون اصلی، ادامه پایتختهای قبلی است، یعنی محور خانواده، مسئله اصلی و اینکه یک خانواده ایرانی وقتی در کانونهای بحران و سنتی قرار میگیرد، چگونه اختلافات را کنار گذاشته و با همدلی و همفکری از موانع عبور میکنند. این بار قصه این خانواده به خارج از مرزهای ایران کشیده میشود و ماجراهایی جالب و جذاب.
مهمترین ویژگیای که پایتخت5 دارد از نظر شما چیست؟
مهمترین ویژگی پایتخت5، همان سفر به خارج از کشور پایتختیهاست که بر اساس یک نیاز و ضرورت در قصه طراحی شده است.
محسن تنابنده در شکلگیری داستانهای پایتخت چقدر نقش دارد؟
در واقع ایده اصلی و طرح اولیه همه پایتختها، برگرفته از ذهنیت ایشان است که با کمک خشایار الوند و حسن وارسته و... به فیلمنامه تبدیل میگردد.
در این فصل از پایتخت آیا کاراکترهای جدید به سریال افزوده شدهاند یا در مقابل نقشی هست که در این فصل حذف شده؟
در این فصل از پایتخت، بهتاش پسر بهبود که از سربازی بازگشته و نقش او را بهرام افشاری بازی میکند و همچنین یک دختر دو رگه انگلیسی - ایرانی که یکی از نقشهای مهم از خارج از کشور را بازی میکند به کار اضافه شده است.
همکاری با یک نهاد فرهنگی برای تولید پایتخت میتواند در فصول دیگر هم ادامه پیدا کند؟ کارکردن با نهادها چه ویژگیهایی دارد؟
اگر سوژه و قصه پایتخت بعدی، در راستای اهداف فرهنگی یک ارگان یا مؤسسه یا شرکت باشد، این همکاری میتواند شکل بگیرد. در غیر اینصورت به ضد خود عمل میکند. پایتخت5 براساس ضرورت فیلمنامه مباحثی را مطرح میکرد که با اهداف فرهنگی و هنری مؤسسه اوج همسو مینمود.
از سوی دیگر، به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، اگر مؤسسه اوج ما را حمایت نمیکرد، شاید امسال، مردم پایتخت5 را نمیدیدند.
به نظرتان پایتخت تا چه زمانی امکان تولید دارد؟
همیشه گفتهایم که ادامه پایتخت به سه رکن اساسی بستگی دارد:
اول: مخاطب آیا همچنان علاقهمند به دیدن پایتخت دیگری میباشد یا نه... نیازسنجی شود و علاقهمندی مخاطبان ارزیابی شود.
دوم: آیا مدیران فرهنگی و تلویزیون علاقه دارند که به این نیاز مخاطبان پاسخ مثبت بدهند و روی ادامه پایتخت به عنوان یک برند و یک اثر فرهنگی ملی سرمایهگذاری کنند یا نه؟
و سوم اینکه آیا تیم پایتخت و نویسندگان ایده تازهای دارند یا نه؟ چون ما معتقدیم که هرگاه حرف تازهای برای زدن داشته باشیم و به ورطه تکرار خودمان نیفتیم، حتماً به ادامه آن فکر خواهیم کرد.
بعد از تجربه پخش پایتخت در ماه رمضان و افزایش قسمتهای این مجموعه، بازگشت به پخش نوروزی برای گروه سخت نبود؟
پایتخت اساساً سریالی نوروزی است. به دلیل حال خوش مردم در عید و بهار که همگام با حال خوش سریال پایتخت است، عید بهترین وقت پخش سریال پایتخت است اما از سوی دیگر پایتخت به دلیل حرفهای اجتماعی و دینی خوبی که میزند، میتوانست حال مردم را در ماه مبارک هم خوش نماید.
پایتخت میتواند الگویی برای ساخت مجموعههای چند فصلی باشد؟
تجربه پایتخت نشان میدهد هرگاه سریالی هم از لحاظ محتوا و هم ساختار مورد توجه مردم قرار گیرد، این قابلیت و ظرفیت را دارد که به سیزنهای بعدی کشیده شود. در همه دنیا نیز اینگونه است. تداوم سریالها نه به خواست سازندگان و نه به خواست مدیران است، بلکه براساس خواست مخاطب است که شکل میگیرد.
آیا بهتر نیست صداوسیما با اعتماد به گروههای موفق سریال ساز، به سمت تولید مجموعههای چند فصلی برود؟
این تجربهای است که هم اینک در تمام دنیا اتفاق میافتد. یک فصل از سریالی ساخته میشود، نیازسنجی میشود، آمار مخاطبان به شکل واقعی درمیآید و سپس آن تیم اولیه، متعهد میشود و مدیران متعهد میشوند که در کنار همدیگر، فصلهای بعدی را بسازند. طبیعتاً در این پروسه، هم کانالها و مدیران و شبکهها منافع دارند و هم تولیدکنندگان و عوامل تولید، ذینفع میشوند و یک برند به وجود میآید که همه خود را در منافع مادی و معنوی آن سهیم میدانند.
منبع: جوان
انتهای پیام/