دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1396 - 12:30

شهر اشباح دیجیتال؛ محلی برای آزمایش خودروهای خودران

شهری در ایالت میشیگان آمریکا وجود دارد که می‌توان خودروهای خودران را بدون خطرات دنیای واقعی در آن آزمایش کرد. این شهر ساختگی می‌تواند باعث پیشرفت واقعی در حمل و نقل شود.
کد خبر : 266677

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا-هانا حیدری؛ یک خودروی خودران در حال حرکت در خیابان است که ناگهان یک کامیون چراغ قرمز را رد می‌کند. ماشین با صدای گوش‌خراشی تنها به فاصله چند سانتی‌متر از کامیون متوقف می‌شود.
این کامیون واقعی نیست، مغازه‌ها و رستوران‌های موجود در این خیابان نمایی نقاشی شده هستند. تقریبا همه چیز در «Mcity» غیرواقعی است؛ درست مطابق میل کری مورتون.
کری مورتون مدیر شهر Mcity در این باره می‌گوید: «0/1 درصد از آزمایش ماشین‌‌های سنگین باید با وسایل نقلیه واقعی انجام شود؛ مابقی باید نوعی شبیه‌سازی باشد. هر راه دیگری بیش از اندازه خطرناک است».
شهر اشباح دیجیتال
Mcity نوعی شهر اشباح دیجیتال است که تقریبا می‌تواند هر محیطی را که رانندگان امروز و خودروهای خوردان آینده نیاز به تجربه آن دارند، شبیه‌سازی کند. این شهر 32 هکتاری شامل بزرگراه، تونل، سطح شیبدار و جاده‌های بتنی، آسفالت، آجری و خاکی می‌شود.
در معابر Mcity محل عبور عابر پیاده، لاین دوچرخه، جدول و شیر آتشنشانی وجود دارد که همگی با ساختمان‌های غیرواقعی و مانکن‌های عابر پیاده احاطه شده‌اند که به عنوان تست تصادف استفاده می‌شوند.
اما مهم‌تربن بخش Mcity نامرئی است. به جز در هنگام آزمایش وسایل نقلیه، خیابان‌های این شهر خالی به نظر می‌رسد اما جالب است بدانید این خیابان‌ها پر از خودروها، کامیون‌ها، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده مجازی است.
تمامی این تجهیزات مجازی روی صفحه نمایش کامپیوتری در ماشین آزمایشی Mcity قابل دیدن است. این ماشین یک لینکن است که با سنسور، فرستنده و کامپیوتر به روز شده است. این تجهیزات این ماشین را به یک خودروی خودران و متصل تبدیل می‌کند.
مورتون می‌گوید: «با این روش می‌توان ده‌ها یا صدها خودرو در پیش‌زمینه ایجاد کرد؛ به کمک این تکنولوژی می‌توان در زمان و هزینه صرفه‌جویی‌کرد و خطرات را کاهش داد».
برنامه‌ریزی برای دنیایی جدید
خودروسازان در حال رقابت تنگاتنگی برای توسعه وسایل نقلیه خودران هستند تا آمار مرگ و میر جاده‌ای را کاهش دهند. همچنین این کار به رانندگان اجازه می‌دهد زمان بیشتری در اختیار داشته باشند و در هنگام حرکت به کارهای دیگری بپردازند.
اما آزمایش کردن وسایل نقلیه خودران کار آسانی نیست. اگر در خیابان‌های دنیای واقعی قرار بگیرند، ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها در موقعیت خطرناکی قرار نگیرند. همچنین تولیدکنندگان نیز می‌ترسند که تکنولوژی‌های جدید را در محیط‌های عمومی آزمایش کنند و جان مردم را به خطر بیندازند.
کرک استیودل، مدیر بخش حمل و نقل میشیگان، در این باره می‌گوید: «از نظر ایمنی، اگر یک خودرو در Mcity آزمایش شود بیشتر احساس راحتی می‌کنم. مهندسان شرکت تویوتا می‌گویند این شهر تنها جایی است که خودروها می‌توانند با امنیت کامل تصادف کنند».
Mcity از یک سیستم ارتباطی کوتاه برد استفاده می‌کند که به خودروها اجازه می‌دهد با یکدیگر، چراغ‌های راهنمایی، جای پارک و دیگر عناصر زیرساختی ارتباط برقرار کنند. ماشین‌های مجهز به سیستم ارتباطی کوتاه برد با استفاده از سیگنال‌های رادیویی بی‌سیم به طور مداوم موقعیت، سرعت و مسیر خود را گزارش می‌دهند.
این خودروها می‌توانند سیگنال‌های وسایل نقلیه دیگر را تا شعاع 300 متری دریافت کنند. بنابراین خودروهای مجهز به سیستم ارتباطی کوتاه برد می‌توانند وسایل نقلیه دور و اطراف را بشنوند یا سیگنال‌های هشداری آنها را دریافت کند تا در صورت توقف ناگهانی خودروی پیش‌رو از وقوع تصادف جلوگیری شود.


هویی پنگ، مدیر اجرایی Mcity، در این باره می‌گوید: «معتقدیم که وسایل نقلیه مرتبط ارزان‌تر و ایمن‌تر از وسایل نقلیه خودران هستند. برای مثال ماشین‌های آمبولانس یا آتشنشانی مجهز به سیستم ارتباطی کوتاه برد می‌توانند با چراغ راهنمایی ارتباط برقرار کنند و آنها را قرمز نگه دارند تا مسیر برای آنها باز بماند».


Mcity چنین چراغ‌های راهنمایی را توسعه داده است که می‌تواند به انسان‌ها، ربات‌ها و رانندگان اطلاع دهد که چه موقع سبز یا قرمز می‌شوند. برای مثال یک خودرو که توسط کامپیوتر کنترل می‌شود، می‌تواند طی یک توقف طولانی مدت موتور خود را خاموش کند.


ایجاد یک استاندارد جدید
در حال حاضر تنها یک خودروی تولید در آمریکا با سیستم ارتباطی کوتاه برد تولید می‌شود: کادیلاک مدل 2017. کمپانی مرسدس بنز و بی‌ام‌دبلیو سیستم‌های مشابهی دارند که از سیگنال‌های سلولی استفاده می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که خودروسازان مایلند از یک سیگنال استاندارد استفاده کنند.
دانشمندان با ایجاد سیستم‌هایی مانند چراغ راهنمایی هوشمند در Mcity که هم به نفع شهروندان است و هم به نفع شهر؛ امیداورند که خودروسازان ترغیب شوند و خودروهای خود را مجهز به سیستم ارتباطی کوتاه برد کنند.
در همین حین، این سیستم به Mcity اجازه می‌دهد که خودروها را در موقعیت‌های خطرناک با کامیون‌ها، عابران پیاده و قطارهای مجازی قرار دهد؛ بدون آن که خطر وقوع حوادث و تصادف وجود داشته باشد.
کرک استودل در این باره می‌گوید: «در این شهر، خودروهای نسل آینده در فضایی امن آزمایش می‌شوند و توسعه می‌یابند. با استفاده از سیستم ارتباطی کوتاه برد دیگر نگران ظاهر شدن ناگهانی خطر در میان جاده نیستم».
از زمان تاسیس Mcity در سال 2016، این شهر اشباح دیجیتال بسیار موفق عمل کرده است. درواقع دپارتمان حمل و نقل میشیگان به فکر ساخت سایت آزمایشی خودروهای خودران بزرگ‌تری است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب