دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1396 - 10:00

ماده‌ای که با مغز هماهنگ می‌شود

پولینا انیکوا، محقق دانشگاه MIT، به دنبال راهی است تا کاوش‌گرهای عصبی بسازد که با بافت‌های زیستی حساس انسان سازگار هستند.
کد خبر : 262510

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از MIT، پولینا انیکوا در لنینگراد در اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمد اما در سن‌پترزبورگ روسیه بزرگ شد. وی در حال حاضر در دانشگاه MIT روی مواد پیشرفته‌ای مطالعه می‌کند که به محققان در کاوش مغز انسان کمک خواهد کرد.


پدر و مادر پولینا هر دو مهندس هستند؛ پولینا خیلی زود به ساختن چیزهایی علاقمند شد که تا پیش از این ساخته نشده بودند. میکائیل جورجویچ، موسس مدرسه کوچک ریاضی و علوم در سن‌پترزبورگ که پولینا در دوران کودکی در آنجا درس می‌خواند، اولین منبع الهام وی بوده است.


پولینا درباره جورجویچ می‌گوید: «وی معلم فیزیک فوق‌العاده‌ای بود و به دانشمندان زیادی آموزش داده است. جورجویچ خودش هم دانشمند بود و در یک آزمایشگاه تحقیقاتی کار می‌‌کرد اما بعدها فهمید که علاقه زیادی به آموزش به کودکان دارد».


پولینا در حال تحصیل در دانشگاه پلی‌تکنیک سن‌پترزبورگ بود که معلم برجسته دیگری را ملاقات کرد. وی با تاتیانا بیرشتین، پروفسور فیزیک پلیمری، در موسسه ترکیبات عالی مولکولی آکادمی علوم روسیه کار می‌کرد که وی هم مانند جورجویچ تاثیر به‌سزایی روی زندگی پولینا گذاشت.


پولینا در حال حاضر در دانشگاه MIT مشغول به تحقیق است و به کمک شاگردانش الیاف چندمنظوره‌ای را توسعه داده است که می‌توانند به هر نورون در مغز سیگنال‌های شیمیایی، نوری و الکتریکی ارسال کنند؛ کشش و انعطاف‌پذیری این الیاف ایمپلنتی با بافت مغز هماهنگی دارد.


آنها همچنین الیاف قابل کاشت انعطاف‌پذیری را توسعه داده‌اند که قابل کاشت در نخاع هم هستند. از این دستگاه‌ها می‌توان برای تحقیقات پایه استفاده کرد تا مسیر عصبی نخاع را آنالیز کرد. همچنین می‌توان از این روش در حالی استفاده کرد که حیوان بیدار و فعال است؛ این درحالی است که برای انجام روش‌های فعلی باید حیوان را بی‌هوش و ساکن کرد.


از آن زمان، پولینا تحقیقات خود را گسترده‌تر کرده است تا راه‌های تحریک مناطق مغز را بدون هیچ گونه تماس تهاجمی پیدا کنند؛ برای این کار تنها از میدان مغناطیسی استفاده می‌شود تا نانوذرات تزریق شده به محل خاصی را فعال کنند. از این سیسستم می‌توان در تحقیقات مغز و درمان بیماری‌ها استفاده کرد.


پولینا در این باره می‌گوید: «همیشه مشکلات بسیار بزرگی با سیستم عصبی داشته‌ایم. این که قادر هستیم ابزاری توسعه دهیم تا درک بهتری از این سیستم به دست آوریم، دستاورد بسیار بزرگی برای ماست».


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته