دومین تلاش هواپیمای خورشیدی برای عبور از اقیانوس آرام
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، هواپیمای «سولار ایمپالس» از پایگاه ناگویا در ژاپن راه افتاد و قرار است حدود ۱۲۰ ساعت بعد در ایالت هاوایی آمریکا به زمین بنشیند. تیم پرواز تقریبا ۲ ماه منتظر صاف شدن هوا برای عبور از فراز این اقیانوس بوده است.
این در حالی است که تلاش اول برای پرواز از فراز آرام پس از تغییری در وضعیت هوا و فرود اجباری هواپیما ناکام مانده بود و تلاش دوم هواپیما برای برخاستن از زمین در روز سهشنبه به دلیل نگرانی از اوضاع هوا در آخرین لحظه لغو شد.
این بار، تیم پرواز خبر بلند شدن هواپیما از زمین را تا چند ساعت پس از برخاستن از زمین منتشر نکرد، مبادا باز هم مجبور به برگشتن شود.
با این حال اگر خلبان موفق شود، این طولانیترین پرواز تنها در تاریخ هوانوردی و بیشترین مسافت طیشده تا به امروز توسط یک هواپیمای خورشیدی خواهد بود. در واقع، عبور از اقیانوس آرام هشتمین بخش سفر سولار ایمپالس به دور زمین خواهد بود.
آندره بورشبرگ خلبان و از سازندگان سولار ایمپالس ابتدا قرار بود این سفر را از نانجینگ چین به سوی هاوایی انجام دهد. او چند هفته را همراه تیم پشتیبانی زمینی در نانجینگ گذراند تا منتظر از راه رسیدن هوای مناسب باشد. نهایتا روز ۳۱ ماه مه پرواز کرد اما چند ساعت بعد پیشبینی هوا ناگهان تغییر کرد و او مجبور شد هواپیما را در ژاپن فرود آورد.
فصل بارانی در ناگویا باعث تاخیر طولانی دیگری شد اما پس از شروع کاذب هفته پیش، هواشناسان اکنون مطمئن هستند که یک بازه زمانی پنج شبانهروزی برای رسیدن به هاوایی ایجاد شده است.
پس از آن اگر هواپیما نتواند انرژی لازم خورشیدی را برای شارژ باتریهایش جذب کند تا در طول شب به پرواز ادامه دهد، خلبان ممکن است مجبور به ترک هواپیما با چتر شود. بورشبرگ برای این امر آموزشهای لازم را دیده است.
در صورت بیرون پریدن از هواپیما، خلبان مجهز به یک قایق بادی و تدارکات لازم برای چند روز خواهد بود. او اجازه چرتهای ۲۰ دقیقهای در این پرواز را خواهد داشت اما خودش میگوید که با استفاده یوگا و مراقبه، سفر را راحتتر خواهد گذراند.
مرحله بعدی سفر هواپیما در آمریکای شمالی خواهد بود و بعد برای عبور از اطلس تلاش خواهد کرد. این هواپیما حاوی ۱۷ هزار سلول خورشیدی است و آفتاب تنها منبع تامین انرژی آن است.
انتهای پیام/